موسسه وکیل تلفنی

  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۰:۴۷:۱ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۹
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۰:۴۵:۲۱ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۹
  • ایلیا افشارمقدم گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۲:۳۸:۳۰ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۷
  • سیاوش رحیمی پردنجانی گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۵:۴۵:۳۴ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۶
  • سیدمحمود حقانیان گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۲:۱۱:۶ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۵
  • بهنازضیای گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۳:۱۷:۱۰ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۴
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۵:۲۲:۱۱ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۳
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۵:۲۱:۲۲ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۳
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۵:۱۷:۲۸ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۳
  • تست توکلی تست توکلی گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۲۲:۹:۳۲ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۱
انجمن وکیل تلفنی

مهریه

مهریه

  • توسط فرشته صادقی
  • ۱۴۰۲/۱۱/۷ | ۱۶:۵۶:۱۸
  • 0 نظر

بسمه تعالی

مهریه:

طبق ماده 1102قانون مدنی به محض منعقد شدن عقد دائم زوجین نسبت به همدیگر دارای تکالیف و حقوقی می شوند که به آنها آثار نکاح هم گفته می شود که اعم از حقوق مالی و حقوق غیر مالی

تعریف مهریه: مهریه یک حق مالی است که مرد هنگام خوانده شدن صیغه عقد ملزم به پرداخت آن به زوجه می شود و زوج از زمان عقد مالک تمام مهر میشود و می تواند هر گونه دخل و تصرفی که می خواهد در ان انجام دهد. مهر به عنوان یک تاسیس فقهی با نیت حمایتی وصف شده که یک هدیه از سوی زوج است تا او را گرامی بدارد و در لغت به عنوان صداق و کابین ذکر شده است.

انواع مهریه: مهریه بر حسب اینکه در زمان عقد تعیین شود یا تعیین آن به بعد موکول شود انواعی دارد ۰

1_مهرالمسمی :مقدار مهریه است که طبق ماده 1080 به تراضی زوجین قرار می گیرد و عرف است در ضمن عقد نکاح درباره مقدار آن به توافق میرسند و اما ممکن است که پس از آن به توافق زوجین یا شخص ثالث معین شود در اصطلاح مهرالمسمی گویند . ماده 1089 اگر اختیار تعیین مهر به مرد یا شخص ثالث داده شده باشد میتواند هر مقدار بخواهد معین کند اما اگر اختیار تعیین مهر به زن داده شود زن نمیتواند بیش از مهرالمثل معین کند .ماده 1090

2- مهرالمثل :ماده 1078اگر در نکاح دائم مهر ذکر نشده باشد و بعد از ازدواج روابط زناشویی بین طرفین ایجاد شد اینجا زوجه مستحق مهریه خواهد بود اما چون در زمان عقد نکاح تعیین نشده است دادگاه با توجه به شان و منزلت و موقعیت اجتماعی و عرف مهر او را تعیین می کند که به این مهرالمثل گفته می شود اما ممکن است که ذکر شده باشد اما به دلیل عدم مشروعیت یا عدم مالیت مورد استناد ماده 1087 واقع نشود اینجا هم مهرالمثل به زوجه تعلق می گیرد.

3- مهرالمتعه: در ماده 1093 مهرالمتعه تعریف شده و به این صورت است که اگر مهر در عقد ذکر نشده باشد و شوهر قبل از روابط زناشویی و تعیین مهر همسر خود را طلاق دهد زوج مستحق مهرالمتعه است. در این جا مهریه مطابق با شرایط مادی مرد تعیین خواهد شد.(ماده1094)

نکته :اگر مهر در نکاح دائم معین نشده باشد یا عدم مهر شرط شده باشد نکاح صحیح است و طرفین می توانند بعد از عقد مهر را تعیین نمایند.( ماده 1087)

اما در نکاح منقطع عدم ذکر مهر در عقد موجب بطلان نکاح میشود .(ماده 1095)

تفاوت مهریه عند المطالبه و مهریه عنداالستطاعه: مهریه عندالمطالبه به مهریه ای گفته می شود که هر زمان زن را درخواست نمود مرد باید آن را پرداخت نماید مهریه عنداالستطاعه به مهریه ای گفته می شود که بر خلاف نوع دیگر پرداخت مهریه مشروط به استطاعت مالی مرد است یعنی اگر مرد از توانایی مالی برخوردار نباشد زن نمیتواند مرد را برای پرداخت تمام مهریه به صورت یکجا تحت فشار قرار دهد.

حال چه چیزی را میتوان به عنوان مهر قرار داد:1-مالیات داشته باشد 2_ قابل تملیک باشد 3_ اگر عین معین است باید در زمان عقد موجود باشد 4 _معلوم باشد 5-مورد معامله باید مبهم نباشد منفعت عقلایی مشروع داشته باشد6 _زوج قدرت بر تسلیم آن داشته باشد 7- معین باشد.

مطالبه مهریه: برای درخواست مهریه زوجه باید به دفترخانه ازدواج که عقد در آن صورت گرفته مراجعه کند و درخواست صدور اجراییه مهریه را داشته باشد و بعد از صدور به اداره اجرای اسناد رسمی مراجعه کرده و درخواست استعلام اموال شوهر خود را بنماید که اظهار نامه ای برای زوج فرستاده می شود که باید مهریه  را پرداخت کند درغیراینصورت اموال او توقیف می گردد. زمانی که زوج اقدام به پرداخت مهریه نکند زوجه می تواند درخواست توقیف اموال زوج را بدهد و آن را تا زمان مشخص شدن تکلیف خود و پرداخت مهریه در حالت توقیف بگذارد. حال اگر مرد اموال خود را معرفی نکرد زوجه میتواند برای درخواست مهریه در صورتی که زیر 20 میلیون تومان باشد به شورای حل اختلاف و اگر بالاتر از آن باشد درخواست خود را به دادگاه خانواده اعلام کند و زوجه میتواند مطابق ماده10قانون آیین دادرسی مدنی از دادگاه درخواست تامین خواسته مهریه را زمان دادخواست و یا تا وقتی که حکم اصلی صادر نگشته است توقیف کند تا بیم از فرار از پرداخت مهریه از سوی زوجه را نداشته باشد.

چه اموالی قابل توقیف هستند ؟ 1-وجه نقد شخص ثالث و حساب های بانکی 2 _خودرو3_ کسر از حقوق 4_ سهم الارث 5_ملک 6 _تلفن7- سهام 8_ سرقفلی ملک 9- دیه

مرد میتواند اعلام کند که اموالی که توقیف شده جزو مستثنیات دین بوده و قابل پرداخت یک جا برای مهریه نیست در اینجا دادگاه موظف است به بررسی درخواست مرد و با احراز شرایط اعسار حکم تقسیط دهد.

حق حبس در مهریه چیست؟ مطابق ماده 1085 قانون مدنی زوجه این امکان را دارد تا مهریه به او تسلیم نشده است از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند تمکین عام و خاص مشروط بر اینکه مهر او حال و عندالمطالبه باشد و اینکه عدم تمکین مانع از پرداخت نفقه توسط زوج نیست.

تا چه میزان از مهریه قابل دریافت است ؟ مطابق ماده 22قانون حمایت خانواده هرگاه مهریه در زمان عقد نکاح تا 110 سکه بهار آزادی باشد (طبق ماده ماده 2قانون محکومیت های مالی) دادگاه مکلف است به تقاضای محکوم له از طریق قانون و هر شکل دیگر که قانون امکان پذیر باشد در رابطه با شناسایی و توقیف اموال محکوم علیه اقدام کند و همچنین اثباتی بر عدم توان پرداخت نیز وجود نداشته باشد مجازات حبس برای او در نظر گرفته می شود مازاد مهریه بر اساس توانایی مالی زوج مالک پرداخت می باشد.

قرار دادن پدر شوهر به عنوان ضامن برای پرداخت مهریه؟ پدر شوهر در صورتی در مقابل مهریه تعهد خواهد داشت که پرداخت مهریه توسط او ضمانت شده باشد وگرنه دینی نخواهد داشت.

ابرا از مهریه؟ اگر زوجه سندی را مبنی بر دریافت مهریه در دفترخانه اسناد رسمی به زوج داده باشد به این صورت که زوجه اقرار به دریافت مهریه کرده باشد دیگر نمی تواند ادعایی نسبت به مهر داشته باشد یا در قالب عقد صلح به منظور جلوگیری از اختلاف غالبا آن انجام می شود مهریه را به همسر خود صلح کند در این بخشش هم امکان رجوع به مهریه وجود نخواهد داشت.

بذل از مهریه ؟ در طالق خلع و مبارات مطابق ماده 1146 قانون مدنی به حالتی گفته می شود که زن به دلیل کراهت شدیدی که از همسر خود دارد در مقابل دادن مالی به زوج که نباید مازاد بر مبلغ مهریه باشد از او از او طلاق میگیرد که در دوره عده می تواند به مهر خود رجوع و به این شکل طلاق به حالت رجعی تبدیل می شود . نکته :اگر زوج مهریه خود را کامل ابرا نموده باشد به منزله دریافت کل مهریه است و اگر طلاق قبل از روابط زناشویی صورت گیرد ملزم به پرداخت نصف به زوج است.

شرط تنصیف ؟ شرط تنصیف جزء شروط ضمن عقد است که در عقدنامه درج شده و باید به امضای زوجین رسیده باشد زمانی شرط تنصیف مصداق دارد که:

1- زوجین در در ضمن عقد یا خارج آن را شر ط کرده باشند. 2_درخواست طلاق به خواسته زوج باشد و به دلیل نشوز زوجه نباشد. 4_شامل اموالی میشود که بعد از عقد نکاح و تا قبل از درخواست طلاق به دست آمده باشد در صورت جمع شرایط زوج باید تا نصف اموال موجودی در ایام زناشویی را به زوجه واگذار کند.


نظر شما در مورد این مطلب

مشاوره حقوقی تلفنی 24 ساعته ارزان

02147625900

 

مشاوره حقوقی فوری شبانه روزی

09212242670

 

واحد وکالت تلفنی

 

ایمیل وکیل تلفنی

vakiltel@gmail.com

 

ایمیل مالی وکیل تلفنی

vakiltelmali@gmail.com

 

واحد گارانتی مشاوره حقوقی

hade_tavakoli@yahoo.com

 

شماره پیامک مشاوره حقوقی

30007002700242

 

واحد مشاوره حقوقی مازندران:

مازندران شهرستان آمل خیابان هراز افتاب یک ساختمان ایران مهر طبقه چهارم واحد 12 

 

قوانین و مقررات وکیل تلفنی 

مشاوره حقوقی مشاوره حقوقی تلفنی  مشاوره حقوقی فوری اورژانس مشاوره حقوقی