موسسه وکیل تلفنی

  • عادل پوردرانی گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۰:۴۹:۴۳ تاریخ ۱۴۰۰/۴/۴
  • فاطمه علیجانی فاطمه علیجانی گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۰:۳۷:۴۴ تاریخ ۱۴۰۰/۴/۴
  • زهرا رهبرنیا گرامی : سوال حقوقی شما در حال بررسی توسط وکیل می باشد ساعت ۸:۱:۵۱ تاریخ ۱۴۰۰/۴/۴
  • وکیل احسان والی گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۲۱:۵:۱۲ تاریخ ۱۴۰۰/۴/۳
  • آراسپ کاظمیان آراسپ کاظمیان گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۲۱:۳:۲۸ تاریخ ۱۴۰۰/۴/۳
  • وکیل احسان والی گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۲۱:۱:۳۲ تاریخ ۱۴۰۰/۴/۳
  • Mahdi Haghshenas Mahdi Haghshenas گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۲۰:۴:۴۶ تاریخ ۱۴۰۰/۴/۳
  • محمد عسگری محمد عسگری گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۹:۳۶:۲۷ تاریخ ۱۴۰۰/۴/۳
  • فرشید موبد فرشید موبد گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۹:۲۲:۴۹ تاریخ ۱۴۰۰/۴/۳
  • وکیل الهه جمشیدی گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۴:۳۴:۵۱ تاریخ ۱۴۰۰/۴/۳
انجمن وکیل تلفنی

مشاوره حقوقی ابرا مهریه

مشاوره حقوقی ابراء مهریه

ابراء ریشه لغوی برء یا بُرء، در اصطلاح لغوی بمعنای صرف نظر کردن یا رهانیدن است؛ در حقوق ایران، ماده 289 قانون مدنی به تعریف ابراء پرداخته است: "ابراء عبارت است از اینکه دائن از حق خود، به اختیار صرف نظر کند" با ما همراه باشید تا در حوزه این تعریف قانونی و مبحث مشاوره حقوقی ابرا مهریه، به کل مشورت حقوقی داشته باشیم.

 

توصیه های یکی از وکلای خانم در خصوص ابرا مهریه

 

"در جدول زیر چارت های اقتصادی ویژه شرایط کرونا برای ملاقات تلفنی با وکیل در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است تا به جای مراجعه به وکیل با او تماس بگیرید و به علت کرونا از احقاق حقوق خود باز نمانید"

 
Legal Advice Through whatsapp
درخواست مشاوره حقوقی (خط ویژه شش رقمی) ۰۲۱-۴۷۶۲۵۹

برای اتصال به درگاه پرداخت آنلاین و دریافت ارزان ترین مشاوره تلفنی فوری و 24 ساعته با سرشناس ترین وکلای متخصص در ایران، تصویرک زیر را لمس نمایید.

 

legal chart button

 

چارت های اقتصادیِ هزینه ی مشاوره حقوقی تلفنی با برترین وکلای دادگستری

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) 
۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 15.000 هزار تومان
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 25.000 هزار تومان
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 35.000 هزار تومان
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 45.000 هزار تومان
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 60.000 هزار تومان
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 100.000 هزار تومان
پرداخت آنلاین و رزرو مشاوره حقوقی تلفنی فوری

*توجه*

لطفاً پس از پرداخت، لوگوی واتساپ زیر را لمس نموده و تصویر فیش واریزی را به آن ارسال نمایید تا وکیل در کمتر از 5 دقیقه با شما تماس بگیرد.

 

whatsapp button

 

روش پرداخت بعدی به این صورت می باشد که یکی از مبالغ فوق را به شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۳۸۲۲۸۴۵۳۸ به نام هادی توکلی واریز کنید و سپس اطلاعات واریز را به شماره ۰۹۲۱۲۲۴۲۶۷۰ پیامک یا واتساپ نمایید تا وکیل در کمتر از ۵ دقیقه به خط شما تماس حاصل می کند.

مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان کلیک کنید
 

"لازم به ذکراست سریع ترین راه برای فهمیدن معتبر بودن سایت و وکلای عضو در سایت می توانید به انتهای صفحه اول هر سایت بروید و با مشاهده نماد اعتماد سایت با خیال راحت از مشاوره حقوقی فوری وکلای عضو در سایت استفاده کنید"

 

توجه: تمامی مواردی که در این صفحه ذکر شده اند مطابق با قوانین حاکم بر کشور بوده و این مطالب به هیچ عنوان با مطالب وزارت دادگستری کل کشور مغایرتی ندارد؛ لذا با خیال راحت به خواندن مطالب ادامه دهید.
 

توجه: در صورتیکه در خارج از کشور اقامت دارید می توانید از همکاران ما در خارج از کشور کمک بگیرید و با آنها تماس برقرار کنید.

 

"ابرا مهریه یکی از مباحث تخصصی در خصوص مهریه بوده که هر کسی نمی تواند به شما بهترین راهکار های ممکن در این خصوص را ارائه دهد؛ چرا که این امر بسیار خطیر بوده و یک حرکت اشتباه می تواند شما را از دریافت مهریه در این خصوص محروم نماید؛ فلذا بهتر است که از کاردان مهریه سوالات خود را بپرسید و طبق راهنمایی های او گام بردارید تا دچار سوانح و ابرامهریه نگردید؛ برای اینکار می توانید تصویرک زیر را لمس نمایید تا با وکلای پایه یک خانم یا آقای ما که در امور خانواده و مهریه تخصص دارند، تماس تلفنی 24 ساعته برقرار نمایید"

 

 

موارد مطرح در ماده 289 قانون مدنی

 

289 matter concept desctibtion

وکیل وصول مهریه 24 ساعته

 

ابراء عملی حقوقی است که به اراده یک نفر (دائن یا طلبکار) صورت می پذیرد و مدیون آن نقشی ندارد؛ پس در اصطلاح نوعی از ایقاع است.

تحقق ابراء مستلزم وجود دینی است که از قبل میان دائن و مدیون وجود دارد، پس عمل حقوقی تبعی است؛ در ابراء طلبکار به طور رایگان از حق خود می گذرد نه اینکه آن را به دیگری بدهد، بعد از ابراء گویی حقی وجود نداشته است.

 

نکته: ابراء اسقاط حقوق دینی است در مقابل اعراض که اسقاط حقوق عینی است.

 

ارکان ابراء مهریه

رکن اول: ابراء کننده، صاحب حق یا دائن (طلبکار).

  • فردی است که به اختیار از حق دینی خود صرف نظر می کند؛ از آنجا که ابراء عمل حقوقی است، دائن در درجه ی اول باید اهلیت این عمل را داشته باشد. (ماده 290 ق.م).

 

رکن دوم: ابراء شونده یا مدیون.

  • با اینکه اراده ی مدیون در تحقق ابراء نقشی ندارد، اما برای صحت آن باید مدیون مشخص باشد و ابراء بنحو تردید آمیز باطل است.

 

رکن سوم: دین یا حق مورد ابراء.

  • ابراء از دین ثابت برذمه که موجود باشد، صحیح است؛ اعم از اینکه دین برذمه مستقر نشده باشد و حال باشد یا موجل و در آینده و در زمان مشخص قرار باشد بر ذمه ی مدیون مستقر شود، ولی ابراء ازدین غیرمعلوم باطل است و کسی نمی تواند دیگران را از دیونی که در آینده نسبت به او پیدا خواهند کرد، بری کند؛ اگر وجود دین مسلم باشد، مهلت مانع ابراء نیست و صرف وجود دین برای صحت ابراء کافی است.

 

صیغه یا لفظ ابراء مهریه

 

Forgiving The Dowry

اورژانس وکالت 24 ساعته مهریه بانوان

 

ابراء با هر لفظ یا عملی که نشانگر آن باشد، صحیح است در مورد تحقق ابراء به شرط، اختلاف وجود دارد؛ غالباً حقوق دانان بر خلاف فقها، ابراء معلق را صحیح پنداشته اند.

ابراء براساس موضوع خود به ابراء خاص و ابراء عام تقسیم شده است:

  1. ابراء خاص: آن است که موضوع آن دین یا حق معین یا حقوق نسبت به عین باشد.

  2. ابراء عام: آن است که دائن به مدیون اعلام کند که وی را از هر دینی که دارد بری می کند یا آنکه تمام حقوق خود را نسبت به همه اموال منقول و غیر منقول مدیون اسقاط می کند.

نکته: آثار ابراء، اثر اصلی ابراء سقوط و برائت ذمه ی مدیون است؛ این سقوط می تواند ناظر به کل یا بخشی از طلب باشد.

 

فرق ابراء مهریه و بذل مهریه

برای پاسخ به این سوال باید اشاره ای کوتاه به روش های رایج در تعیین مهریه داشت.

در زمان حاضر، اغلب مهریه ها بصورت تعداد مشخصی سکه بهار آزادی تعیین می شود؛ از این موارد که بگذریم برخی نیز مهریه را بصورت عین معین (مثلا"سه دانگ از فلان منزل یا فلان شیء مشخص) در نظر می گیرند؛ به عبارت ساده تر مهریه یا بصورت دین است یا عین.

چنانچه مهریه دین باشد (مانند اغلب موارد رایج، مثلاً بصورت مقداری وجه نقد یا سکه)، مورد مشمول مقررات ابراء خواهد بود، نه هبه (بذل) مهریه؛ بصراحت ماده 289 قانون مدنی، ابراء صرفاً در خصوص دین قابل تحقق است؛ بنابراین اگر تمام یا بخشی از مهریه ای که بصورت سکه تعیین شده، از سوی زوجه به زوج بخشیده شود، دیگر امکان رجوع از عمل انجام شده متصور نیست؛ ولو در سند بخشش مهریه عنوان هبه برآن اطلاق شده باشد؛ البته این در صورتی است که تعداد سکه های بخشیده شده قبل از بخشش مهریه به زوجه تقسیم نشده باشد؛ وگرنه بنظر می رسد دیگر نتوان موضوع را داخل در مقررات ابراء دانست چرا که به پرداخت مهریه زوجه ازحالت دین بر ذمه ی شوهر خارج گردیده و در عالم واقع، موجودیت یافته و با تحویل آن به زوج مصداقی از عین معین قرار گرفته است.

لذا در اینصورت چنانچه شرایط مقرر دیگر درقانون مدنی درباب هبه محقق و موجود باشد (مانند قبض و اقباض؛ موجود بودن عین سکه ها در ید شوهر و...) زوجه می تواند از هبه ی خود رجوع و سکه های موهوبه را استرداد نماید.

از نوع غالب و رایج مهریه (تعیین سکه) که بگذریم بعضاً مواردی نیز در قابل انتقال مثلا" سه دانگ از فلان منزل یا اتومبیل یا هر عین معین دیگری مشاهده می گردد که بدلیل عین بودن موهوبه در قابلیت رجوع از آن، هیچگونه تردیدی نباید داشت ؛ ولو به تصرف زوجه داده نشده یا انتقال رسمی واقع نشده باشد.

 

بطور کلی بخشیدن (بذل) مهریه به 3 صورت انجام می شود