موسسه وکیل تلفنی

  • آرمیا هوشیار گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۱:۸:۷ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۳۱
  • وکیل فریبرز ذوالفقاری گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۲:۲۹:۳۸ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۳۰
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۳:۵۸:۳۶ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۲۹
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۳:۵۵:۲۴ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۲۹
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۳:۵۲:۴۵ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۲۹
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۳:۵۱:۴۸ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۲۹
  • آرمیا هوشیار گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۹:۴۸:۴ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۲۸
  • شقایق نجمی شقایق نجمی گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۸:۷:۴۸ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۲۸
  • شقایق نجمی شقایق نجمی گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۷:۵۱:۳۰ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۲۸
  • احد بهرام زاده گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۲۲:۴:۲۵ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۲۶
انجمن وکیل تلفنی

تفاوت قرارداد کار معین ، موقت و پیمانکاری (مقاطعه کاری )

تفاوت قرارداد کار معین ، موقت و پیمانکاری (مقاطعه کاری )

  • توسط فرشید غلامی پور
  • ۱۴۰۲/۸/۱ | ۲۲:۵۳:۵۷
  • 0 نظر

تفاوت قرارداد موقت ،معین و پیمانکاری

آیا قرارداد کار موقت با قرارداد کار معین و مقاطعه کاری  متفاوت است؟

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که آیا قرارداد کار معین با قرارداد کار موقت  و پیمانکاری یا همان مقاطعه کاری چه تفاوتی دارد .آیا اصلا تفاوتی دارند اگر دارند تفاوتشان چیست ؟ و هر کدام چه آثاری دارند ؟ برای رسیدن به جوابشان مطلب زیر را مطالعه کنید .

قرارداد کار موقت

قرارداد کار موقت از جهاتی بسیار شبیه به قرارداد کار دائم می باشد و کارگران قرارداد موقت مانند کارگران قرارداد دائم از تمام حقوق و مزایای کارگران دائمی برخوردار می باشند همچون بیمه سنوات عیدی و... و تفاوت بین آن ها فقط از این رو می باشد که در قرارداد کار موقت کارفرما فقط زمان مشخص و محدودی کارگر را به کار می گیرد و در پایان قرارداد ،یا قرارداد را تمدید می کند یا اینکه دیگر با کارگر قرارداد نمی بندد .

اولین ماده قانون کار که در مورد قرارداد کار موقت صحبت کرده است ماده 7 قانون کار می باشد که می گوید(قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق‌السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر‌موقت برای کارفرما انجام می‌دهد) اما با این حال تبصره 4 همین ماده مثبت این ادعا می باشد که کارگر دائم و موقت در مزایا باهم تفاوتی نداشته و یکی می باشند ( کارفرمایان موظفند به کارگران با قرارداد موقت به نسبت مدت کارکرد مزایای قانون کار را به ماخذ هر سال یک ماه آخرین مزد پراخت نمایند)

پس همان طور که متوجه شدید قرارداد کار موقت قراردادی است که کارفرما از چند ماه تا چندسال با کارگر خود می بندد و کارگر موظف است که در این مدت به مفاد این قرارداد تا پایان آن پایبند باشد و در صورتی که کارگر کار خود را زود تر از موعد ترک کرد کارفرما می تواند خسارت خود را از محلی که در قرارداد ممکن است کارفرما برای تضمین تعیین کرده باشد برداشت کند .

از مسائل مهم و کاربردی قرارداد های موقت بهتر است به این موارد اشاره کنیم:

1-روشن بودن وضعیت تعطیلات و مرخصی ها

یکی از موارد مهمی که کارگران و کارفرمایان باید به آن توجه داشته باشند مرخصی می باشد اگر در قرارداد کار هر چند موقت این مسائل پیش بینی نشود می تواند در کار دردسر ساز شود

2-درج دقیق مشخصات هر دو طرف

این مسئله یکی از مواردی می باشد که باید به آن توجه ویژه کرد و نباید از آن به سادگی گذشت معلوم بودن مشخصات طرفین می تواند بسیاری از مشکلات کارگران و کارفرمایان را حل کند مثلا در زمانی که کارگر در قرارداد دقیق کارفرمای خود را بشناسد می داند که باید از چه کسی حق و حقوق خود را طلب کند و در سوی دیگر نیز کارفرما اگر مشخصات کارگر مثل محل زندگی را داشته باشد میتواند در مواردی که کارگر بدون خبر قبلی کار را ترک کند به او دسترسی پیدا کرده و اقدامات لازم را در قبال او انجام دهند

3-ساعات کار

از این جهت که ساعت و روز کارگاه به چه صورت است این مسئله اهمیت دارد زیرا کارگاهی ممکن است بنا بر مقتضیات خود ساعات کار در روزی را متفاوت از روز های  دیگر یا سایر کارگاه ها قرار دهد به همین علت بهتر است که ساعات کار در قرارداد معلوم باشد .

4-درج کامل حقوق و مزایا

این یکی در واقع مهم ترین موردی است که حتما باید در قرارداد کار ذکر شود به هر حال هر فردی برای حقوق و مزایا کار می کند و قانون گذار نیز این مسئله را مد نظر خود قرارداده است .

5-تعیین مدت قرارداد

ما درحال صحبت در مورد قرارداد کار موقت هستیم پس حتما تعیین مدت قرارداد باید در این جا اشاره شود پس یادتان باشد که تاریخ شروع و پایان قرارداد را حتما در قرارداد ذکر کنید .

قراردادکار معین

حال به قرارداد معین می رسیم قرارداد کار معین یکی از قراردادهای متداول در دنیای امروز است و بسیاری از کارفرما ها و افراد حقیقی و حقوقی کارخود را به صورت انجام کار معین به پیمانکاران پیش می برند . ما در این بخش به قرارداد کار معین می پردازیم

تعریف

قرارداد کار معین قراردادی می باشد که در آن کارفرما با کارگر خود یک قرارداد برای یک کار معلوم و مشخصی در یک زمان مشخص می بندد و در واقع بعد از تمام شدن کار قرارداد کار بین کارگر و کارفرما پایان می یابد برای مثال کارفرمایی برای انجام کار برقکاری ساختمان خود یکسری کارگر استخدام می کند ابزار و وسایل کار آن ها را تهیه کرده و تا اتمام برقکاری کار را کارگران باید بر اساس قرارداد خود کار کرده حقوق و مزایای خود را دریافت کنند . این قرارداد بیشتر در کارهایی می باشد که نمیتوان زمان مشخصی برای آن تعیین کرد به همین دلیل در این گونه قرارداد ها اصولا اتمام کار مد نظر کارفرما در قرارداد می باشد و نه زمان خاصی مثلا 6 ماه یا یک سال . قرارداد کار معین اکثرا در کار های عمرانی و ساختمانی مثل سد سازی جاده سازی پل سازی و ... به کار می آید .

قرارداد کار معین در قانون کار

در بند ه ماده 21 قانون کار به اتمام قرارداد کار معین اشاره شده است که این حاکی از آن است که قرارداد کار معین در نظر قانون گذار ما وجود داشته و به رسمیت شناخته می شود .

همچنین در ماده 25 قانون کار نیز تصریح شده است که (هر گاه قرارداد کار برای مدت موقت و یا برای انجام کار معین، منعقد شده باشد هیچ یک از طرفین به تنهایی حق فسخ آن را ندارد)  این ماده نیز مبین این موضوع می باشد که قرارداد کار معین مد نظر قانون گذار کشور ما نیز بوده است .

پس همان طور که متوجه شدیم تمامی اختلافات در این زمینه باید به هیات تشخیص و حل اختلاف اداره کار ارجاع شود .

همان طور که فوقا اشاره کرده بودیم قرارداد کار معین بیشتر مورد استفاده ادارات دولتی وزارت بهداشت شهرداری ها و ...  و اصولا برای کارهای عمرانی می باشد .

حقوق و مزایای قرارداد کار معین

تمامی حقوق و مزایای قرارداد کارمعین مانند قرارداد کار موقت و دائم می باشد و از نظر حقوق و مزایا سطح دستمزد بیمه و سنوات تفاوتی در آن نمی باشد .

حتی براساس ماده 151 قانون کار هم در کارهای معین که در مناطق دور افتاده در حال انجام است کارفرما مکلف است که برای کارگران سه وعده غذا که حداقل یک وعده آن باید گرم باشد و همچنین جای خواب برای این دسته از کارگران تهیه کند که نشان از توجه بیشتر قانون گذار به این کارگران دارد. و تخطی از ماده 151 قانون کار مجازات ماده 173 قانون کار را برای کارفرما به همراه دارد که بنا به شرایط کارگاه می تواند از 10تا 150برابر مزد روزانه جریمه نقدی داشته باشد .

قرارداد کار مقاطعه یا پیمانکاری

قرارداد کار پیمانکاری از جمله قرارداد های کاری می باشد که در نگاه اول به نظر می آید بسیار شبیه به کار معین می باشد اما تفاوت هایی میان این دو قرارداد ها می باشد در قرارداد کار پیمانکاری یا مقاطعه کاری ، پیمان کار کار را با وسایل خود و بدون نظارت کارفرما انجام می دهد و مکلف است که در زمان معینی کار را تحویل کارفرما دهد.

این نوع از قرارداد کاری نیز بیشتر در کارهای عمرانی و ساختمانی می باشد همچون قرارداد کار معین با این تفاوت که خود پیمانکار نیز می تواند در اینجا کارفرما باشد و با کارگران خود قرارداد کار معین ببندد.

قرارداد های پیمان کاری انواع مختلفی دارند که میتوان قرارداد های epc,ec,ep و ... را نام برد که تعریف آن ها از حوصله این بحث خارج است .

قرارداد های پیمانکاری اصولا با استناد به ماده 10قانون مدنی بسته می شوند زیرا از جمله قرارداد های جدید می باشد و به همین دلیل اصولا در قانون کشور ما در مورد آن صحبتی نشده است اما باید در نظر گرفت که در قرارداد پیمانکاری حتما باید ماده 190 قانون مدنی و قوانین امره حتما رعایت شود. پس همان طور که متوجه شدیم قرارداد کار پیمانکاری عقدی است نامعین

از نکات مهمی که باید در این قرارداد ها در نظر داشت می توان موارد زیر را نام برد .

1-ذکر نام و مشخصات کامل افراد

2-ذکر تمام شرایط کار زمان  شروع و پایان کار

3-طریقه پرداخت دست مزد مقاطعه کار

4-طریقه فسخ قرارداد کار

5-تعهدات طرفین در صورت عدم پرداخت و یا دیر کرد پیمان کار

پیمانکاری در سایر قوانین

کار پیمانکاری در سایر قوانین نیز وجود دارد با آن که اشاره شد که یک نوع عقد جدید می باشد اما قانون گذار آن را مد نظر قرارداده است برای مثال در ماده 38قانون تامین اجتماعی و یا ماده 13 قانون کار و همچنین در این زمینه نیز یک سری آیین نامه نیز وجود دارد

نتیجه

همان طور که گفتیم قرارداد کار موقت مانند قرارداد کار دائم بوده با این تفاوت که کارگر در یک مدت محدودی باید برای کارفرما کار کند اما قرارداد کار معین در واقع انجام یک کار معین نه در قالب زمان بلکه در قالب انجام شدن یک کار مشخص است که به نظر کم شباهت به کار پیمان کاری نیست اما تفاوت آن با پیمانکاری در آن است که پیمانکار با وسایل و ابزار خود دست به کار میزند اما در کار معین کارگر با وسایل خود کارفرما کار می کند.

منابع

قانون کار

قانون مدنی

قانون بیمه تامین اجتماعی

کتاب حقوق کار استاد عراقی

 

 


نظر شما در مورد این مطلب

لیست هزینه مشاوره تلفنی با برترین وکلای دادگستری

((بعد از پرداخت، وکیل پایه یک دادگستری زیر 5 دقیقه جهت مشاوره با شما تماس می‌گیرند))

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی شبانه روزی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت آنلاین
5 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین
20دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین
30دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین
مشاوره حقوقی تلفنی با دکتر هادی توکلی وکیل پایه یک دادگستری 950,000 هزار تومان پرداخت آنلاین

لیست هزینه مشاوره تلفنی با برترین وکلای دادگستری

((بعد از پرداخت، وکیل پایه یک دادگستری زیر 5 دقیقه جهت مشاوره با شما تماس می‌گیرند))

جدول مشاوره حقوقی تخصصی شبانه روزی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت آنلاین

لطفاً پس از پرداخت، لوگوی واتساپ زیر را لمس نموده و تصویر فیش واریزی را به آن ارسال نمایید تا وکیل در کمتر از ۵ دقیقه با شما تماس بگیرد.

روش پرداخت بعدی به این صورت می باشد که یکی از مبالغ فوق را به شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۳۸۲۲۸۴۵۳۸ به نام هادی توکلی واریز کنید و سپس اطلاعات واریز را به شماره ۰۹۲۱۲۲۴۲۶۷۰ پیامک یا واتساپ نمایید تا وکیل در کمترین زمان به خط شما تماس حاصل کند.

درخواست مشاوره تلفنی با وکیل: 02147625900

مشاوره فوری با وکیل: 09212242670

مشاوره حقوقی تلفنی 24 ساعته ارزان

02147625900

 

مشاوره حقوقی فوری شبانه روزی

09212242670

 

واحد وکالت تلفنی

 

ایمیل وکیل تلفنی

vakiltel@gmail.com

 

ایمیل مالی وکیل تلفنی

vakiltelmali@gmail.com

 

واحد گارانتی مشاوره حقوقی

hade_tavakoli@yahoo.com

 

شماره پیامک مشاوره حقوقی

30007002700242

 

واحد مشاوره حقوقی مازندران:

مازندران شهرستان آمل خیابان هراز افتاب یک ساختمان ایران مهر طبقه چهارم واحد 12 

 

قوانین و مقررات وکیل تلفنی 

مشاوره حقوقی مشاوره حقوقی تلفنی  مشاوره حقوقی فوری اورژانس مشاوره حقوقی