موسسه وکیل تلفنی

  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۹:۴۸:۲۹ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۶
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۹:۳۹:۵۸ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۶
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۹:۳۸:۳۸ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۶
  • ایلیار خدمتی گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۳:۴۳:۴۷ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۵
  • محمدامین سلمانپور گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۸:۵۰:۲۶ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۳
  • Azita Moghanizadeh گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۲۲:۴۲:۳۷ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۳۰
  • سید احسان علوی گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۴:۵۹:۴۶ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۲۹
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۶:۳۵:۳۱ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۲۸
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۶:۳۴:۳۹ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۲۸
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۶:۳۲:۲۴ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۲۸
انجمن وکیل تلفنی

نمونه رای خسارت تأخیر تأدیه نسبت به ارش کالای معیوب

نمونه رای خسارت تأخیر تأدیه نسبت به ارش کالای معیوب

  • توسط فاطمه علیزاده
  • ۱۳۹۷/۲/۲۴ | ۱۳:۵۱:۱۸
  • 0 نظر

ارش کالای معیوب ماهیت پرداخت خسارت دارد و شامل خسارت تأخیر تأدیه که به عدم پرداخت دین تعلق می‌گیرد نیست.

مستندات: ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی

برای دریافت مشاوره تلفنی با وکیل پایه یک دادگستری کافی است از تلفن ثابت خود (با موبایل تماس نگیرید) بدون هیچ پیش شماره ایی با تلفن زیر تماس بفرمایید.

تماس از تلفن ثابت(بدون کد شهرستان بگیرید)  ۹۰۹۹۰۷۰۷۶۷    

هر گونه سوالی دارید می توانید با ۰۲۱۴۷۶۲۵۹ مطرح بفرمایید

رأی دادگاه

در مورد دعوی خانم س... به طرفیت آقای س.غ. با وکالت خانم س.ج. مبنی بر مطالبه مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۸۸ ریال بابت ارش یک دستگاه اتومبیل مورد معامله با احتساب هزینه دادرسی دادگاه با توجه به محتویات پرونده و دادخواست خواهان و رونوشت مصدق سند رسمی شماره ۳۸۴۹ – ۱۲/۴/۱۳۹۱ دفترخانه ۱۴۸۶ تهران که دلالت انتقال و فروش یک دستگاه اتومبیل سواری تویوتا کمری از سوی خوانده به خواهان دارد و با توجه به مجموع اظهارات طرفین پرونده و قیمت مورد معامله به مبلغ ۰۰۰/۵۰۰/۳۶۶ ریال تعیین گردیده است که خواهان پس از معامله با انجام تأمین دلیل صورت گرفته در حوزه ۵۸ شورای حل اختلاف تهران که نظریه کارشناس حاکی از آسیب دیدگی کلی بدنه و چارچوب اتومبیل مورد معامله داشته و مبلغ آن را در زمان معامله دویست و هشتاد میلیون ریال تعیین نموده است و با التفات به اینکه کارشناس رسمی دادگستری و هیأت سه نفره کارشناسان رسمی دادگستری منتخب دادگاه در نهایت به موجب نظریه شماره - ۲۷/۱۰/۱۳۹۱ اعلام داشته‌اند اتومبیل چپ شده و معیوب می‌باشد که با وصف ابلاغ قانونی به طرفین مصون از تعرض آنان باقیمانده است و خوانده و وکیل وی هم دفاع مؤثر و موجهی به عمل نیاورده‌اند و مدعی شده‌اند اسقاط کافه خیارات از سوی خواهان صورت گرفته ضمن اینکه خیار عیب فوری می‌باشد و خوانده حاضر است معامله را فسخ نموده و مبیع و ثمن رد و بدل گردد که دادگاه با التفات به اینکه خیار عیب مورد ادعای خواهان پس از معامله و با انجام تأمین دلیل معلوم و مشخص شده است و در زمان معامله موجود نبوده است که قابل اسقاط باشد و به استناد ماده ۴۲۳ و ۴۲۲ قانون مدنی خیار عیب وقتی برای مشتری ثابت می‌شود که عیب مخفی و موجود بوده است و اگر بعد از معامله معلوم شود که مبیع معیوب بوده مشتری مختار در قبول بیع یا اخذ ارش یا فسخ معامله می‌باشد که حق مزبور متعلق به خواهان بوده و ایشان مطالبه ارش نموده‌اند و بدون توافق طرفین فسخ معامله و با تفاسخ آن فاقد توجیه قانونی می‌باشد، بنابراین دادگاه دعوی خواهان را به استناد ماده ۴۲۲ و ۴۲۳ و ۴۲۴ و ۴۲۷ و ۴۲۸ قانون مدنی و مواد ۵۱۵ و ۱۹۸ قانون آیین دادرسی مدنی وارد تشخیص داده و حکم بر محکومیت خوانده به پرداخت مبلغ هشتاد و هشت میلیون ریال به عنوان ارش (بابت اصل خواسته) و مبلغ یک میلیون و هفتصد و شصت و پنج هزار ریال به عنوان هزینه دادرسی در حق خواهان محکوم می‌نماید در ارتباط با دعوی خواهان نسبت به مازاد مورد و در مورد مطالبه خسارت تأخیر تأدیه با عنایت به اینکه مطالبه خسارت تأخیر نسبت به ارش که خود نوعی خسارت بوده و دین نمی‌باشد فاقد وجاهت قانونی است چرا که به استناد ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی مدنی خسارت تأخیر تأدیه صرفاً به دین تعلق می‌گیرد، بنابراین دادگاه این قسمت از دعوی خواهان را مردود تشخیص و به استناد ماده ۱۹۷ قانون آیین دادرسی مدنی حکم بر بطلان آن صادر می‌نماید رأی صادر شده حضوری بوده و ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر در دادگاه تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.

رأی دادگاه

تجدیدنظرخواهی آقای س.غ. با وکالت خانم س.ج. و آقای م.ه. نسبت به دادنامه شماره ۱۰۶۴ مورخ ۲۸/۱۱/۹۱ صادره از شعبه ۳۶ دادگاه عمومی حقوقی تهران که به موجب آن حکم بر محکومیت تجدیدنظرخواه به پرداخت ۰۰۰/۰۰۰/۸۸ ریال بابت ارش یک دستگاه اتومبیل صادر گردیده انطباقی با جهات مندرج در ماده ۳۴۸ قانون آیین دادرسی مدنی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی ندارد دادنامه صادره موافق موازین قانونی صادر گردیده، عیب‌های اعلامی از سوی کارشناس قابل اغماض نبوده و از طرفی از عیوب پنهان بوده بنابراین دادگاه تجدیدنظرخواهی را غیر وارد تشخیص و مستنداً به ماده ۳۵۸ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی دادنامه موصوف را تأیید می‌نماید. رأی صادره قطعی است.

 

خسارت تأخیر تأدیه                              مطالبه ارش                          اعمال  خیار عیب                          تامین دلیل                مطالبه دین                       فسخ معامله 


نظر شما در مورد این مطلب

مشاوره حقوقی تلفنی 24 ساعته ارزان

02147625900

 

مشاوره حقوقی فوری شبانه روزی

09212242670

 

واحد وکالت تلفنی

 

ایمیل وکیل تلفنی

vakiltel@gmail.com

 

ایمیل مالی وکیل تلفنی

vakiltelmali@gmail.com

 

واحد گارانتی مشاوره حقوقی

hade_tavakoli@yahoo.com

 

شماره پیامک مشاوره حقوقی

30007002700242

 

واحد مشاوره حقوقی مازندران:

مازندران شهرستان آمل خیابان هراز افتاب یک ساختمان ایران مهر طبقه چهارم واحد 12 

 

قوانین و مقررات وکیل تلفنی 

مشاوره حقوقی مشاوره حقوقی تلفنی  مشاوره حقوقی فوری اورژانس مشاوره حقوقی