موسسه وکیل تلفنی

  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۹:۴۸:۲۹ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۶
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۹:۳۹:۵۸ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۶
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۹:۳۸:۳۸ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۶
  • ایلیار خدمتی گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۳:۴۳:۴۷ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۵
  • محمدامین سلمانپور گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۸:۵۰:۲۶ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۳
  • Azita Moghanizadeh گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۲۲:۴۲:۳۷ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۳۰
  • سید احسان علوی گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۴:۵۹:۴۶ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۲۹
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۶:۳۵:۳۱ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۲۸
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۶:۳۴:۳۹ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۲۸
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۶:۳۲:۲۴ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۲۸
انجمن وکیل تلفنی

نمونه رای دعوای خلعید و قلع و قمع مستحدثات از ناحیه یک از شرکای مال مشاعی

نمونه رای دعوای خلعید و قلع و قمع مستحدثات از ناحیه یک از شرکای مال مشاعی

  • توسط فاطمه علیزاده
  • ۱۳۹۷/۲/۱۶ | ۱۲:۲۱:۳۰
  • 0 نظر

دعوای قلع و قمع مستحدثات، زمانی قابلیت استماع دارد که دعوی از ناحیه مالک شش دانگ طرح شده باشد زیرا تعیین حدود اربعه ملک هریک از مالکین مشاع قبل از افراز ممکن نبوده و حصه مفروزی برای هریک قابل تصور نیست و لذا در چنین حالتی قلع و قمع با درخواست احد از مالکین مشاع مسموع نیست. ولی دعوى خلعید از هر یک از مالکین مشاعی علیه متصرف پذیرفته است.

برای دریافت مشاوره تلفنی با وکیل پایه یک دادگستری کافی است از تلفن ثابت خود (با موبایل تماس نگیرید) بدون هیچ پیش شماره ایی با تلفن زیر تماس بفرمایید.

تماس از تلفن ثابت(بدون کد شهرستان بگیرید)  ۹۰۹۹۰۷۰۷۶۷    

هر گونه سوالی دارید می توانید با ۰۲۱۴۷۶۲۵۹ مطرح بفرمایید

مستندات: مواد ۳۰۸ و ۳۱۱ قانون مدنی و ماده ۴۳ قانون اجرای احکام مدنی

رأی دادگاه

در خصوص دعوی خواهان آقایی.ش. با وکالت آقایم.ک. به طرفیت خوانده آقای ح.م. به خواسته صدور حکم بر خلعید و قلع و قمع بنای احداثی در پلاک ثبتی ۱۸۸۰ فرعی از ۲ اصلی واقع در بخش ۱۲ تهران با احتساب خسارت دادرسی به شرح خواسته با عنایت به محتویات پرونده و تدقیق در مندرجات آن دادگاه به دلایل ذیل دعوی خواهان را محکوم به رد می‌داند؛ اولاً- پاسخ استعلام ثبتی پلاک موضوع خواسته دلالت بر مالکیت مشاعی آقایانم. و الف. س. هرکدام به نسبت سه دانگ مشاع بر ملک موصوف داشته که در سال ۱۳۹۰ سهم الف. س. به خواهان منتقل گردیده، ثانیاً- تصرفات خوانده منبعث از نقل و انتقالاتی بوده که توسط ایادی قبل صورت گرفته و سلسله ایادی به احد از مالکین مشاعی یعنی آقایم.س. یا نماینده تام الاختیار وی به نامم.و. ختم گردیده که امضا منتسب به مشارالیهما در ذیل مبایعه نامه عادی صادره مشهود و ملحوظ می‌باشد. ثالثاً- شخص آقایم.و. در اجرای ماده ۱۹۹ از قانون آیین دادرسی مدنی در جلسه دادگاه حاضر و بیان داشت من کارگرم.س. بودم ایشان زمین خود را با برادرش تقسیم کرده بود و با نشان دادن زمین خود به من دستور داد تا آن را فروخته و پولش را به وی بدهم و با همکاری دوستش به نام الف. زمین‌ها را تفکیک کرد و به من تحویل داد تا بفروشم و سه فقره اصل سند را هم به من داد تا به خریداران بدهم حتی از من خواست زمین‌های برادرش الف. را نیز بفروشم و من هم این کار را کردم و سندها را از ایرج گرفت و به من داد من نیز به خریداران دادم و به خدا قسمم. زمین‌ها را فروخته و ۳۳ سال است اشخاص متصرف می‌باشند چون م. اخیراً فوت شده این کار را شروع کرده‌اند. رابعاً- وجود اصول اسناد درید خریداران احد از آنان به نمایندگی از دیگران به دادگاه تقدیم و پس از رؤیت مسترد گردید اماره قوی بر تصرفات مشروع مشروعات متصرفین علی الخصوص خوانده بوده و انتقال سهم شریک مشاعی به آقای خواهان نمی‌تواند تصرفات چندین ساله و مشروع متصرف را مخدوش نماید، علی ایحال دادگاه توجها به مراتب فوق و غاصبانه نبودن تصرفات خوانده حکم بر بطلان دعوی خواهان را صادر و اعلام می‌نماید. رأی صادره حضوری بوده و ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر در دادگاه‌های تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.

رئیس شعبه ۱۸۲ دادگاه عمومی حقوقی تهران - آژیده

رأی دادگاه

تجدیدنظرخواهی آقایی.ش. با وکالت آقایم. ک. به طرفیت آقای ح.م. نسبت به دادنامه مورخ ۳۰/۱۰/۹۱ صادره از شعبه ۱۸۲ دادگاه عمومی تهران که به موجب آن وی تجدیدنظرخواهان به عنوان مالک سه دانگ مشاع از شش دانگ ملک پلاک ثبتی ۱۸۸۰/۲ واقع در بخش ۱۲ تهران به خواسته خلعید و قلع و قمع بنای احداثی مورد اجابت قرار نگرفته، صورت پذیرفته است. به نظر این دادگاه آنچه مسلم و بدیهی است تجدیدنظرخواهان به سه دانگ رقبه مورد نزاع مالکیت دارد و بنا به تجویز ماده ۴۳ قانون اجرای احکام مدنی مالک قسمتی از شش دانگ (مالک مشاع) می‌تواند دعوى خلعید را علیه متصرف طرح نماید لذا قطع نظر از اینکه تصرفات تجدیدنظرخوانده به سبب ناقل قانونی بوده یا غاصبانه، منعی جهت طرح دعوی از ناحیه تجدیدنظر خواهان وجود نداشته اما قلع و قمع زمانی قابلیت استماع دارد که دعوی از ناحیه مالک شش دانگ طرح شده باشد زیرا تعیین حدود اربعه ملک هر یک از مالکین مشاع قبل از افراز ممکن نبوده و حصه مفروزی برای هریک قابل تصور نیست و در چنین حالتی امکان قلع و قمع با درخواست احد از مالکین مشاع وجود نخواهد داشت بنا به مراتب دعوی در این مورد اساساً قابلیت استماع نداشته این دادگاه به استناد مواد ۳۵۸ و ۲ قانون آیین دادرسی مدنی و ۳۰۸ و ۳۱۱ قانون مدنی و ۴۳ قانون اجرای احکام مدنی ضمن نقض دادنامه موصوف با استدلالی که گذشت حکم به خلعید آقای ح.م. از ملک مورد نزاع با رعایت ماده ۴۳ قانون اجرای احکام مدنی صادر و اعلام می‌نماید و در مورد خواسته دوم قرار رد دعوی خواهان بدوی آقایی ش. در خصوص قلع و قمع بنای احداثی صادر می‌نماید. این رأی قطعی است.

 

 

مشاوره حقوقی                 مشاوره حقوقی اموال مشاعی                      مشاوره حقوقی  قلع و قمع                       مشاوره حقوقی خلعید                             مشاوره حقوقی  دادخواست


نظر شما در مورد این مطلب

مشاوره حقوقی تلفنی 24 ساعته ارزان

02147625900

 

مشاوره حقوقی فوری شبانه روزی

09212242670

 

واحد وکالت تلفنی

 

ایمیل وکیل تلفنی

vakiltel@gmail.com

 

ایمیل مالی وکیل تلفنی

vakiltelmali@gmail.com

 

واحد گارانتی مشاوره حقوقی

hade_tavakoli@yahoo.com

 

شماره پیامک مشاوره حقوقی

30007002700242

 

واحد مشاوره حقوقی مازندران:

مازندران شهرستان آمل خیابان هراز افتاب یک ساختمان ایران مهر طبقه چهارم واحد 12 

 

قوانین و مقررات وکیل تلفنی 

مشاوره حقوقی مشاوره حقوقی تلفنی  مشاوره حقوقی فوری اورژانس مشاوره حقوقی