ازدواج:
مسئله ازدواج پیش در آمد یک زندگی مشترک بین جنس نر ( مرد) و ماده ( زن ) یا مذکر و مونث می باشد که از دیرینه شناسی سیر کامل تکاملی یافته از عصر حجر به جهت اجتماعی بودن و در عین حال وجود غرایز حیوانی ( صفات حیوانی) بوی غرایز طبیعی حیوانی ( انسانی) در آمده و متعدل گردیده و با این همه حال دچار دگر گونی های متفاوتی در قومتها و نژاد ها و فرهنگ های مختلف در بلاد سرزمین ها و کشور ها و جوامع شده است در هر حال ازدواج یا همان نکاه یکی از خوشایند ترین لحضات برای یک اسنان بوده به جز موارد استسناء که بر اثر رفتار های نا هنجار انسانی و از روی تمایلات حیوانی و غیر انسانی چون زور و با مادیات مقامات و نسبت ها و سنتها و غیره و ذالک صورت پذیرفته و جز اینکه انحراف انحراف در ضائقه آدمی است بار غیر اخلاقی داشته و اکثراً نحوه زندگی و درک متقابل جنس مونث و مذکر ( زن یا مرد) دچار آشفتگی بوده و چه در حین ازدواج و چه پس از آن ناهنجاری از نوع ضرر و زیان مادی روحی و روانی به طرفین وارد می آورد که مفصود ازدواج در این بخش جزء زائده و بار عصیان یا گناه و انحرافات اخحلاقی محرومیتها و دها نوع بزه حاصل این ازدواج های نا به همگون و غیر متناسب می باشد و البته باید صلایق افراد را در جوامع مختلف نادیده نگرفت و همچنین تناسبهایی که تعدادی از نفوس به آن پایبند بوده نباید سرمشق دیگران باشد و از سوئی اگر منبع تعالی انسانی از روخ و روان جم و هدایتگر راستین باشد بسیار مثمر ثمر خواهد بود .
تقسیم بندی ازدواج ( نکاح)
1- عقد دائم 2- عقد موقت
1- عقد دائم : به عقدی گفته می شود که بین جنس مونث و مذکر توسط عاقد ( رسمی ) در دفتر خانه ازدواج و یا متصدی آن در مکانی دیگر در حصور و با وکالت سند رسمی و شهود در غیر حضور نیز انجام گردیده و زن و مرد به عقد دائم همدیگر در می آورند.
در قانون فعلی ایران عقد دائمی رسمی بوده و باید الزاماً در دفتر خانه ثبت ازدواج ثبت شده و به طرفین زوجین ارائه گردد.
2- عقد موقت: عقدی است که توسط عاقد در دفتر خانه ازدواج به صورت موقت از چند ساعت الی 10 سال شمسی یا قمری خطبه عقد با رضایت کامل طرفین خوانده و زن و مرد به همدیگر حلال می باشند.
نکته: اسناد عادی ازدواج صرفا ً موقت تحت شرایطی با اجازه متصدیان قانون و شرع و تنفیذ مقامات قضائی می تواند نافذ جهت ازدواج موقت باشد.
نکته : ازدواج موقت بیش از 10 سال شمسی یا قمری جزو ازدواج های دائمی محسوب می گردد و تحت شرایط قانونی تمام امتیازات ازدواج دائم یا ( عقد دائم) را حائز می باشد.
خصوصیات عقد دائم
در این نوع عقد جنس مونث و مذکر پس از ثبت عقد ازدواج به صورت دائم با هم زندگی مشترکی را شروع می نمایند و از بدو شروع تا لحظه مرگ یا طلاق نسبت به هم وضائفی دارند که به دو شکل خاص و عام تقسیم بندی می شود .
شکل خاص عقد ازدواج: در این جهت زندگی مشترک جنس مذکر و مونث رابطه زناشویی یا مقاربت و نزدیکی را لحاظ می کنند تا از روح و روان و جم همدیگر استفاده نموده و به آرامشی دست یابند در این خصوص زن به عنوان آرامش دهنده زندگی بایستی تا حدا المکان و وسع مطامع مرد را شناسائی و در به جا آوردن هر چه بهتر و بهینه تر وظیفه زناشویی بیشتر از مرد تلاش نماید چرا که خلقت مونث و مذکر چنان بوده که زن سکان و رئیس داخلی خانواده بوده و مرد رئیس داخلی خانواده در هر چه شیرین تر نمودن زندگی مشترک هماره بایستی تلاش مضائفی نسبت به شوهر داشته باشد تا هم بنیان خانواده مستحکم بوده و هم مرد چون در بیرون از خانواده در پگیچیدگی های جهان امروز دچار دغدغه خاطر نشده و ارتباط با زنان دیگرنداشته باشد یا به حداقال صرفاً محاوره اندکی بنده نماید پس رسیدگی جنس مونث به ظواهر و اایشات داخل خانه از نیاز های ضروری زندگی قفلی می باشد ( در حد وسع امکانات)
شکل عام عقد ازدواج : در این شکل از ازدواج مسائل مربوط غیر از مقاربت و زناشوئی مورد لحاظ می باشد از نیاز های ضروری چون- بهداشت – امکانات رفاهی ( مسکن – پوشاک – وسایل تردد و غیره ) روابط ( اجتماعی با اقومهای ( خویشان) دیگر و طرز برخورد – کسب و کار و دها نمونه از روابطی که هر جنس مونث و مذکر پس از شروع زندگی مشترک با جوامع داخلی خانواده خود فرزندان و جوامع خارجی خویشان نزدیک و دور و در کل اجتماع انسانی برای خو بر میگزینند در هر دو شکل ازدواج داشتن معلومات کافی و راهبردی مناسب با وضعیت زمانی و مکانی می تواند برای هر دو چجنس مونث و مذکر مطلوب و مثمر ثمر باشد .
ازدواج دارای مسائل و بخش های متفاوتی بوده و شامل یک دوران نامزدی 2 دوره ازدواج 3 دوره پس از ازدواج که این سه بخش صرفاً جهت عقد ازدواج دائم لحاظ می گردد و ازدواج موقت کمتر از 10 سال حائز شرایط فوق نمی باشد.
1- دوران نامزدی: دی این دوره جنس مذکر و مونث به نحوه های گوناگون از جمله معرفی خویشان پدر یا مادر و غیره به هم معرفی می گردند و یا طرفین در حین اتفاقاتی چون تحصیل مدرسه یا داشنگاه و غیره با هم آشنا می شوند و روابط هائی که مرسوم در یک اجتماع است مثل میهمانی ها عروسی ها مراسم عزاداری و غیره در این حوادث زن یا مرد با محاوره و مکالمه اکثراً به دو حیات جم دوران همدیگر آشنائی پیدا کرده و بدو شروع و تأسیس یک زندگی مشترک را آغاز می کنند که در این راهبرد زوجین هر چه تناسبهای روحی و روانی و جسمی را با رضایت کامل همدیگر تبادل کرده و به سازش برسند بهترین نتیجه را در زندگی مشترک از خاص و عام خواهند داشت پس از آشنایی و تعامل و تفاهم بین طرفین رابطه نامزدی با دخالت اطرافیان از پدر یا مادر یا سایر اقوام شروع خواهد شد و پس از ارزیابی مختصر یا متوسط و دقیق جهت تشکیل زندگی مشترک جواب مثبت خواهند داد و ازدواج دائم خود را شروع خواهند کرد پس از طی مراحل فوق نسبت به سنتها و فرهنگ ها در جوامع مختلف بستگی به عقاید و آئین هائی به نام جهیزیه شیر بها بین طرفین مبادله میگردد و قوانین خاص خود را دارد گاهاً بر اثر اتفاقاتی دوران نامزدی بدون تقدیم جهیزیه و هدایا طی شده و منجر به ازدواج دائم می گردد
2- دوران حین ازدواج: در این دوره پس از آشنایی و یا نامزدی شروع شده و اکثراً با یک گزینی مرد و زن و زندگی زناشویی زندگی مشترک شروع میگردد در این دوره است که کلیه وظائف و تکالیف زن یا مرد به هم پیم خورده ضمن حفظ محدوده تکالیف در هم ادغام میگردد لاکن زوجینی که از آگاهی و علم به زندگی مشترک ائم از خاص یا عام داشته باشند و بتوانند هر چه بهتر محیطی سالم نه وسواس گونه و نه افسارگیخته آرام فراهم نمایند که البته وجود جنبه های اقتصادی و نوع ارتباطاط اجتماعی در این اثنا مثمر ثمر خواهد بود و وظائفی که در این دوره حاصل می گردد همان تکالیف خاص و عام می باشد که هر کدام را ویژگی هائی است.
الف: تکالیف خاص که پیشتر ذکر شد همان اعمال زناشویی و مقاربت بین مرد و زن است که اساس نکاه به وصلت جنس مونث و مذکر می باشد و اگر نباشد بدون وصلت نکاه کاملب نبوده و عقد ازدواج تحقق و ایجاد تمام نشده است. و هکذا در این نزدیکی زن و مرد پی به روحیات . روان و جسم یکدیگر آگاهی یافته و هر گونه کم یا کیف احض جسمانی و روان و روح را ارزیابی می کنند چنانچه در مرد یا زن عیوبی بوده باشد که قبلاً یا طرفین به توافق نرسیده اند و یا در سند ازدواج درج نگردیده است محل تحمل خواهد بود و هر یک از زوجین می توانند ادعایی بر عیوب طرف دیگر داشته و عقد نکاه را بر هم بزنند مثلاً داشتن عنن در هر دو جنس یعنی نا توانی جنسی که علت هایی متعدد دارد و سایر عیوب جسمانی در خلق نکاه نافذ می باشد و همچنین روان زوجین یعنی سلسله اعصاب ممکن است جنس مونث یا مذکر مجنون یا سفیه بوده و در حین آشنائی و ازدواج عیب فوق الذکر مشهود نبوده ولی پس از ازدواج در برهه زمانی ظهور یافته و زوجین نسبت به هم معیوب گردیده که می تواند از صفاتی باشد که طرفین با ادعا بر آن خلع نکاه نمایند و همچنین روح زوجین که نسبت به هم تناسب نداشته باشد باعث دگرگونی احوال جنس مذکر و مونث نسبت به هم شده و ناهنجاری های معددی را فراهم می نماید و متعاقب آن عقد نکاح را خدشه دار می نماید. پس از وصلت موفقیت آمیز زوجین برهه زمانی حداقال چند روز تا ماهها طرفین از هم ابراز خشنودی نموده و در این شرایط نسبت به تکالیف خاص آگاه شده و در صدد برآوردن نیاز های غریزی طبیعهی خواهند بود و نحوه اعنمال یکدیگر را سنجیده تر خواهند کرد.
تکالیف عام: در این نوع تکلیف چنانچه پیشتر یاد آوری نمودیم به غیر از وظائف خاص زناشویی را در جمیع جهات اقتصادی – اجتماعی – فرهنگی سایسی و غیره را شامل خواهد شد که زوجین بایستی در تمامی این موارد حقوق خود را شناخته و جهت جلوگیری از هر تنش با علم و آگاهی آن را راهبردی می نمایند.
ویژگی های تکالیف عام:
1- زندگی مشترک داخل خانواده: در این قسمت مرد به عنوان رئیس خانواده و زن به عنوان سکاندار زندگی مشترک مسئول می باشند که از جمله شرایط این برهه تمکین جنس مونث نسبت به جنس مذکر است یعنی در چهارچوب های اخلاقی و رفتاری یک انسان متعهد که تعهد به زندگی مشترک داده وصلت نمودند ( احض داعمی) می بایتس جنس مونث هماره در صدد جلب رضایت جنس مذکر در درون خانواده باشد و از طرفی تمکین زن از مرد به این عنوان نباشد که مردان خواسته های نا حق خود را از جنس مونث داشته و از زوریا ظلم امتناع نکنند و نکته دیگر عروحرج یعنی تنگ دستی و ناتوانی مرد یا زن به سبب عدم انجام وظائف خردمندانه که طرفین به نا توانی مالی یا جسمانی افتاده و باعث از هم پاشیدگی خانواده گردد مثلاً جنس مونث در سند ازدواج مهریه سنگینی بر عهده جنس مذکر نهاده و عندالمطالبه ( حین حال) باشد و یا حتی بنا به وسع باشد ولی برای شوهر مقدور نباشد و جنس مونث مطالبه مهریه چه عرفاً توسط ریش سفید ها یا قانونی نماید در این صورت همسر شوهر دچار عر و حرج خواهد شد و تمکین مرد در مقابل زن وظیفه نفقه ( تهیه مسکن- لباس- تغذیه- بهداشت- و سایر ملزومات زندگی مشترک را دارد) ولی به علت فریب همسر در منبع در آمد یا شغل و غیره و عدم توانائی در برآورد کردن امکانات زندگی مشترک فعلی یا نا توان بوده که در این صورت همسر زن دچار عد و حرج خواهد شد.
نکته: در تکالیف عام است که نفقه یا همان تأمین معاش زندگی مشترک بر عهده مرد است .
نکته : تکلیف عام شامل تمکین یعنی شوهر از همسر مثل رعایت و روابط خانوادگی و تردد های غیر ضروری که باعث دغدغه خاطر همسر زن می باشد و غیره خواهد بود .
نکته: زندگی داخل خانواده شامل مسائل اقتصادی ( نحوه قیمت لباس – لوازم زندگی – مسکن- پس انداز و سایر امور مالی که مشترک است بین جنس مونث و مذکر و همچنین با تولد اولاد حضانت و سرپرستی فرزندان و چگونگی پرورش و تربیت و بهداشت خانواده و سایر امورات جنبی داخل خانواده جزء تکالیف عام محسوب می گردد.
تکالیف مشترک خارج از خانواده: در این نوع تکلیف چون مسئله ازدواج احض دائم و حتی موقت هماره دست آویز جنس مذکر و مونث بوده تا خود را در جامعه سرزمین خود از مجرد ها تغییر دهند و در عین حال مسئله ای است مشترک بین زوجین که بایستی طرفین به حقوق مسلم قانونی و احتمالاً شرعی خود پی ببرند تا دغدغه خاطر همدیگر و ناهنجاری اجتماعی نباشند و همچنین نوع معیشت مرد و زن خارج از خانواده که مسائلی است مشترک بین زوجین که خوراک پوشاک و مدیریت مالی و اقلامی که به طبع زوجین نسبت به داخل خانواده آزادتر بوده و تنظیم این امورات اکثراً بدست تنها خود زوجین است .
نکته: زن در جامعه قانونی ایران در امور مالی خود که صرفاً متعلق به خود اوست مستقل از مرد بوده و می تواند پیشگیری از دخالتهای بی مورد جنس مذکر نماید و صرفاً خود مدیریت مالی احوال را بر عهده داشته باشد .
پس تمام روابط اجتماعی اعم و یا احض فوق الذکر که به نحوی با اجتماع از خویشاوندان تا آشنایان تا غیره افراد را شامل می شود و به خارج از زندگی مشترک داخلی مربوط است ر زمره مساول خارجی خانواده بوده و هر یک از زوجین می توانند در امورات مقدور دخالت نمایند
3- دوران پس ازا ازدواج : پنانپه مسائل مربوط به حسن ازدواج بیان شد اموراتی می باشند که جنس مذکر و مونث بایستی کم یا بیش به آن آگاهی داشته باشند تا دوره پس از نکاح کامل ( مقاربت) ایجاد شد شروع وزجین می بایست احتمام به اهمیت زندگی مشترک بدهند که همان نکات تکالیف عام و تکالیف خاص و تکالیف مشترکی است که به درون خانواده و خارج از خانواده مربوط می گردد و در نکاح دائم تا اخر عمر زوجین و در نکاه موقت تا سر رسیدن تاریخ عقد موقت که بیشتر افراد جامعه زندگی مشترک را به جهت عقد دائم شروع و به پاسان می رسانند.
نکاتی در مورد قوانین نکاح عقد دائم و موقت:
1- ازدواج وصلت بین جنس مونث و مذکر ( زوجین) نکاح دائم و موقت ( وصلت کامل) ایجاد می گردد.
2- تمکین عبارت است از فرمان برداری جنس مونث از جنس مذکر تحت شرایط قانونی و شرعی در موارد استثناء مرد از زن در محدوده قانونی و شرعی فرمانبرداری کردن است.
3- نفقه به حقی گفته می شود که جنس مونث پس از وصلت کامل به جنس مذکر پیدا کرده و شامل حق مسکن حق لباس حق تغذیه حق بهداشت و سایر ملزومات یک زندگی مناسب و رضایت بخشی زوجین در زندگی مشترک می باشد.
نکته: در عقد موقت بنا به توافقی زوجین نفقه داده می شود و جنس مذکر تحت شرایطی می تواند در این عقد نسبت به همسر فاقد نفقه باشد.
4- نامزدی در دوران قبل از ازدواج به معنایی حلال بودن جنس مونث و مذکر نبوده و صرفاً آشنائی به صفات و خصوصیات اخلاقی با دخالت بزرگتر ها و یا توافق زوجین می باشد و هدایائی که از طرف جنس مذکر به عنوان جهزیه به همسر خود اعطا می کند اگر تا وصلت کامل در ( عقد دائم) که ایجاد گردد می تواند چنانچه از ازدواج ناراضی بوده باشد و جنس مونث طبق صفات تعیین شده مورد خواست همسر شوهر نباشد هدایا را با ارائه ها مدارک و یا تراض و داخلت ریش سفید ها و بزرگتر ها اعاده و برگرداند.
5- حضانت و آن سرپرستی فرزندان است بر عهده پدر و مادر و بر هر دو بصورت یکسان تکلیف است در پرورش آموزش فرزندان و آگر زمانی بنابه عللی اخلاقی صورت گرفت مادر اولاد را تا سن هفت سالگی می تواند با توافق و یا رای دادگاه در صورت نداشتن سوء اخلاق و توانائی مالی که خود و فرزندان به ( عر وحج یعنی توانائی بادی و معنوی جسم و روح و روال همسر و اولاد) به خوانیفتد و پایمال نگردد می تواند سرپرستی نماید گاهاً اولاد پسر تا دو سالگی و اولاد دختر تا 7 سالگی .
6- مهریه عبارت است از زمانی که جنس مذکر به هنگتم ازدواج با جنس مونث تحت سند ازدواج رسمی ( مرسوم) قرارداده و یا عندالمطالبه ( در هر زمان فعل یا آینده) یا عنداالسططاعه ( زمانی را گفته می شود که بنابه وسع جنس مذکر تحت مرور زمان به جنس مونث در صورت مطالبه باز بازپرداخت می گردد.
نکته : در عقد موقت نیز اگر سند رسمی ثبت شده باشد و مدت زمان آن نیز قید گردیده باشد و یا ثبت نشده باشد ولی از لحاظ زمانی و عرفی و شرعی و قانونی زمان موجود در حد متعارف و بالغ بر زمان کوتاه باشد مهریه به جنس مونث تعلق خواهد گرفت وهکذا در این نوع عقد از زمان وصلت کامل تمام شرایط عقد دائم را داشته و جنس مونث می تواند مطالبه نماید همچون زنان همسان و برابر از لحاظ اجتمکاعی خود حائظ خواهد بود .
نکته: عقد موقت از چند ساعت تا قریب 10 سال تمام نیز مدت دارد پس از گذشت 10 سال تبدیل به عقد دائم می گردد و یا با توافق زوجین عقد موقت کوتاه مدت تبدیل به عقد دائم می شود.
نکته: عقد دائم و موقت مرسوم در قوانین ایران الزاماً و اصولاً توسط متصدی دفتر ازدواج ثبت می گردد به جز مواردی از عقد موقت که کوتاه مدت است ولی ارائه گواهی مبنی بر عقد موقت حداقال بر اساس قانون است و عقد دائم الزاماً باید در دفتر ازدواج ثبت گردد.
سن ازدواج دائم در دوران نوجوانی همان سن رشد یا 18 سالگی تمام است و برای جنس مونث در سن پائین حداقال 13 سال اجازه ولی قهری ( پدر یا جد پدری) بایستی تحت شرایطی که جنس مونث به عر و حرج نیفتد و از امکانمات زندگی زنان همان بهرمند گردد اجازه دهد و البته وجود بکارت سالم در زنان خود شرایطی غیر از شرایط غیر بکارت را می آفریند که در آینده اشاره خواهد شد.
نظر شما در مورد این مطلب