مقدمه :
انسان تنها زمانی می تواند از امنیت و آرامش لازم برای زندگی برخوردار باشد. که ارزش های اجتماعی و اخلاقی در جامعه ی پیش رویش محترم شمرده شده و آرامش روحی و روانی انسانها، در پستی و زشتی رفتار های جنسیِ این جسمِ هیجانی، مدفون نشده باشد. در این جامعه هوای پاکِ حیات، به سمت آلودگی های روحی سر خم نمی کند و روحِ زندگی، پاک و دست نخورده باقی می ماند. از جمله مسائلی هر روزه به طریقی به آن پرداخته می شود و اخلاق و رفتار های اجتماعی را، به طور منفی تحت شعاعِ خود، قرار دهد و جامعه را آهسته آهسته به سمت انحطاط می کشد. عملِ ناپسند زنا است! عملی که بارها، در اسلام، مورد مذمت قرار گرفته است و شارع مقدس، مجازاتش را از پیش تعیین کرده است. باشد که این مقاله ی کوتاه، در راستای آگاه سازی پستی این عمل و سنگینیِ سرانجامی که دامان مرتکب را می گیرد، گام کوچکی برداشته و مخاطبِ خود را به خوبی از سرانجام آن آگاه کند.
زنا در قانون مجارات اسلامی
قانون مجازات اسلامی در ماده ی 221 و در جرایم، موجب حد، زنا را اینگونه تعریف کرده است. زنا عبارت است از جماع مرد و زنی که عقله ی زوجیت بین آنها نبوده و از موارد وطی به شبهه نیز نباشد. در توضیحِ بندِ اول این ماده باید خاطر نشان کرد این ماده به موردی اشاره دارد که بینِ زن و مرد هیچ گونه رابطه ی زوجیتی نبوده باشد و در توضیح مورد" وطی به شبهه" نیز باید گفت. در"موضوع "هیچ شبهه ای وجود نداشته باشد. در ادامه ی توضیحات به این دو مثال توجه کنید. مردی را تصور کنید که علم به این موضوع که زنی که با او ارتباط برقرار کرده همسرش نسیت دارد و در حالت دیگر مرد دیگری را تصور کنید که تنها تصور می کند آن زن زوجه اش است و با او ارتباط می گیرد . در حالت اول یعنی حالتی که مرد علم به این موضوع داشته باشد که زن زوجه اش نیست مرتکبِ جرم زنا شده است. و در حالت دوم مردی که به اشتباه تصور می کند که زن زوجه اش است . مرتکب جرم زنا نشده است. در ادامه ی توضیح "وطی به شبهه" نیز باید گفت. هیچ شبهه ای در" حکم" وجود نداشته باشد. به عنوان مثال، مردی را تصور کنید که سابقا با برادر آن دختر ارتباط جنسی برقرار کرده باشد و تصور می کند که ازدواج ایشان با آن دختر هیچ مشکلی ندارد. در صورتی که در این حالت آن زن و مرد دچار حرمت ابدی می شوند. در این موارد یعنی حالتی که تصور می کند این زن همسر خودش هست یا تصور می کند ازدواجشان از نظر حکمی هیچ مشکلی ندارد. فرد مرتکب جرمِ زنا نشده است. اگر دو مورد بند اول این ماده"یعنی نبود عقله ی زوجیت، و وطی به شبهه نبودن" رخ داده باشد. زنا محقق شده است.تبصره اول، ماده ی ۲۲۱ بیان داشته جماع با دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه در قُبُل یا دوبُرِ، زن محقق می شود. در موردِ حکم نابالغ نیز تبصره ی دوم این ماده بیان داشته. هرگاه طرفین یا یکی از آن ها، نابالغ باشد. زنا رخ داده ولی نابالغ مجازات نمی شود. در این حالت، قانون مجازات اسلامی، اقدامات تامینی تربیتی را برای مجازات نابالغ در نظر گرفته است.
اقدامات تأمینی تربیتی
اقدامات تأمینی تربیتی، مجموعه اقداماتی ست که طی آن فرد مجرم اصلاح شده و با درک بهتری از رفتار خود به آغوش جامعه باز می گردد. به تعبیر دیگری به فرد فرصت اصلاح ،تغییر پذیری ،سازگاری دوباره و بازگشت به جامعه داده می شود. در حالتی که در سایر کیفر ها چنین چیزی دیده نمی شود . لیکن قانون مجازات اسلامی، از ماده ی ٨٨ تا ماده ی ٩۵ را به اقدامات تأمینی تربیتی اختصاص داده است که مختص مجرم های نابالغی است که در درستی از زشتی و قبح عمل خود ندارند. در مبحثی دیگر مفصلا در باب اقدامات تامینی تربیتی و سابقه ی آن در ایران می پردازیم .
حد زنا در قانون مجازات اسلامی
ابتدا به بیان حد زنا مطابق، ماده ی ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی می پردازیم.
در این موارد حد زنا اعدام است:
الف_ زنا با محارم نسبی( زنا با مادر، خواهر، دخترِ برادر، و دخترِ خواهر، عمه، خاله و.. )
ب_ زنا با زن پدر که موجب اعدام زانی است.
ج_ زنای مرد غیر مسلمان با زن مسلمان که موجب اعدام زانیست.
د_ زنای به عنف یا اکراه ، از سوی زانی[1] که موجب اعدامِ زانیست، مجازات زانیه[2] در موردی که زنا با زن پدر رخ داده باشد و مجازات زانیه در حالتی که زانی، غیر مسلمان و زانیه، مسلمان باشد. تابعِ سایر احکامِ مربوط به زناست. در صورتی که زانی با زنی که راضی به زنا با او نباشد. در حالت خواب، بیهوشی، یا مستی زنا کند. رفتار او در حکم زنای به عنف است. در این حالت زن راضی به این عمل نبوده و این زنا زنای به عنف است. در موردی که زنا به صورت اغفال یا فریب دختر نابالغ یا از طریق دزدیدن یا تهدید و ترساندن او اتفاق افتاده باشد. اگرچه موجبِ تسلیم شدنِ زن شود. حکم فوق جاری است. یعنی در حکم زنای به عنف بوده و مجازاتِ زانی اعدام است.
انواع زنا
منظور از زنای نسبی، زنای دو همخونی است که در هیچ زمانی نمی توان، بینِ آن دو، عقله ی زوجیت را متصور دانست. مانند : زنا با خواهر، مادر، پدر، برادر و... ( در این حالت حکم اعدام است. ) در زنا با محارم نسبی، چنانچه زانیه بالغ، زانی نابالغ باشد مجازات زانیه تنها صد ضربه شلاق است.(ماده ی ٢٢٨ قانون مجازات اسلامی)
زنای به عنف حالتی است که فرد در آن راضی و عمل زنا نبوده و این عمل با زور و اجبار، صورت گرفته باشد. (در این حالت حکم اعدام است. ) در حالتی که زنای به عنف رخ داده و زن باکره باشد. مرتکب علاوه بر مجازات مقرر (اعدام) به پرداخت ارش البکاره و مهر المثل نیز محکوم، می شود. در صورتی که زن باکره نباشد زانی به مجازات مقرر (اعدام) و پرداخت مهرالمثل محکوم می شود. (ماده ی ٢٣١ قانون مجازات اسلامی)
در مقاله پیشین (مقاله ی لواط) توضیح کوچکی در بابِ لفظ( محصن و محصنه) داده شده است. لکن در اینجا نیز به طور خلاصه به بیان تعریف این لفظ می پردازیم . در شرایطی که مرد و زن همسر دائمیِ عاقل و بالغ داشته باشند و هر وقت بخواهند از طریقِ قُبل با وی جماع کنند مشمول لفظ محصن[3] و محصنه[4] می شوند. ( در این حالت حکم رجم است. ) . در صورت عدم امکان اجرای رجم، به پیشنهاد دادگاه صادر کننده ی حکم قطعی و موافقت رئیس قوه ی قضائیه، چنانچه جرم با بینه ثابت شده باشد. موجب اعدام زانی محصن و زانیه ی محصنه است. در غیر این صورت صد ضربه شلاق می خورد.( ماده ی ٢٢۵ قانون مجازات اسلامی.) حکم ماده ی (٢٢8حالت زنا با محارم نسبی) در مورد حالتی که زنای محصنه رخ داده باشد و زانیه بالغ و زانی نابالغ باشد نیز اجرا می شود. حکم (صد ضربه شلاق)
در زنای غیر محصنه فرد شرایط احصان را ندارد. این در حالتی است که دختر و پسر در حالی که مجرد باشند عمل زنا را انجام داده باشند. ( در این حالت حکم صد ضربه شلاق است. )
حالت هایی که طرفین تحت شرایطی از احصان خارج می شوند.
ماده ۲۲۷ قانون مجازات اسلامی اموری از قبیل مسافرت، حیض، نفاس، بیماری مانع از مقاربت یا بیماری که موجب خطر برای طرف مقابل می شود. مانند ایدز، سفلیس زوجین را از احصان خارج می کند. در این حالت در صورت رخ دادن زنا ،زنای محصنه اتفاق نیفتاده و حکم زانی و زانیه در صورت احصان نداشتن، تنها صد ضربه شلاق است. در بیان توضیح نفاس باید گفت. نفاس خونی است که زن در وقت زایمان یا بعد از آن قبل از گذشت ده روز از زایمان می بیند هر چند جنین سقط شده باشد و در توضیح بیماری سفلیس می توان گفت. سفلیس نوعی بیماری آمیزشی است.
راه اثبات زنا.
زنا از جمله جرایمی است که تنها با اقرار ثابت می شود و حد نصاب آن چهار مرتبه است. (ماده ی ١٧٢ قانون مجازات اسلامی) عکس، اسکرین شات و... تنها اماره ی قضایی بوده و به تنهایی برای قاضی علم ایجاد نمی کند. در حالتی که زن یا مرد کمتر از چهار بار اقرار کنند قانون گذار، مجازات جرم را تقلیل داده و چون زانی یا زانیه تنها کمتر از چهار بار اقرار داشته اند. تنها به سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیزی درجه شش محکوم می شود.( ماده ی ٢٣٢ قانون مجازات اسلامی) در این حالت اقرار باید بدون آزاز و اذیت و شکنجه روحی و جسم گرفته شود. در غیر این صورت اقرار معتبر نبوده است.
منبع : ماده ی ٢٢١، ٢٢۴، ٢٢۵، ٢٢٧، ٢٢٨، ٢٣١، ٢٣٢، ١٧٢، قانون مجازات اسلامی .
نظر شما در مورد این مطلب