موسسه وکیل تلفنی

  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۴:۲۸:۴۹ تاریخ ۱۴۰۳/۱۲/۴
  • سمیه رزاقی سمیه رزاقی گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۱:۴۷:۲۴ تاریخ ۱۴۰۳/۱۲/۴
  • سمیه رزاقی سمیه رزاقی گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۱:۰:۳۰ تاریخ ۱۴۰۳/۱۲/۴
  • محمد رضا امین عطائی محمد رضا امین عطائی گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۶:۷:۳۷ تاریخ ۱۴۰۳/۱۲/۴
  • مینا بختیارپور مینا بختیارپور گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۲:۱:۲۵ تاریخ ۱۴۰۳/۱۱/۲۸
  • زهرا خانی زهرا خانی گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۳:۱۸:۳۲ تاریخ ۱۴۰۳/۱۱/۲۴
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۵:۱۱:۵۹ تاریخ ۱۴۰۳/۱۱/۲۳
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۸:۴۱:۴۸ تاریخ ۱۴۰۳/۱۱/۲۱
  • سعید اکبری سعید اکبری گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۹:۳:۶ تاریخ ۱۴۰۳/۱۱/۱۹
  • مهرداد امیری مهرداد امیری گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۶:۳۷:۵۱ تاریخ ۱۴۰۳/۱۱/۱۸
انجمن وکیل تلفنی

عفو واعدام در فقه وقانون

عفو واعدام در فقه وقانون

  • توسط نادیا ظاهری
  • ۱۴۰۰/۳/۹ | ۲۳:۳۶:۱۸
  • 1 نظر

#عفو یا اعدام #

فلسفه و راز قوانین جزایی اسلام و قصاص همان گونه که گفته شده برای جلوگیری از توسعه فساد و جنایت و جرائم و تأمین عدالت اجتماعی ،قوانین و کیفر هایی در اسلام تعیین شده است که آنرا «قصاص ،حدود و.....مینامند .

که شرایط قصاص و مراتب آن را بررسی خواهیم کرد :

#جنایت

جنایت در اصطلاح فقهی ،به ارتکاب کار هایی که در شرع حرام شمرده شده است .خواه آن فعل و کار ،بر نفس و جان آدمی وارد شود یا به مال و غیر آن .

لیکن معمولا به جنایات وارده بر بدن و نفس ،قتل و ضرب ،اطلاق می گردد.

#مراتب مجازات ها #

مجازات به مناسبت جنایات فرق میکند و در واقع تناسب ویژه ای با نوع جنایت و جرم دارد .

مثلا برای جنایات بدنی همانند قتل و ضرب و جرح و ....مجازات های بدنی زیر در نظر گرفته شده است .

الف)قتل و اعدام

ب  )قطع عضو

ج  )سنگسار کردن

د  )تازیانه (حدو تعزیر )

_برخی از مجازاتهای اخیر برای موارد تجاوز ناموسی و تجاوز مالی و شرابخواری و.....نیز در نظر گرفته شده است .

_برای جرم های دیگر هم ،مجازات های دیگری از قبیل حبسو زندان و تبعید (پس از اثبات جرم )در نظر گرفته شده است .

_مجازات های نقدی و جریمه (دیه)

_توبیخ قاضی ...

_مجازات سلب حقوق از قبیل سلب حق شهادت و محرومیت از گواه شدن در همه امور ،برای کسانی که تهمت ناروا ،به بیگناهی زده اند.

#معنای قصاص#

قصاص از قص یعنی پیگیری ،دنبال چیزی را گرفتن اشتقاق یافته استو در قوانین فقه اسلامی به پیگیری و تعقیب خون و جنایت مطرح است ،قصاص گفته می شود زیرا معمولا قاتل و جانی خود را پنهان میکرد و از طرف اولیای مقتول هم مورد تعقیب قرار میگرفت .

در قصاص چند نکته باید مورد توجه قرار گیرد :

۱_در اسلام هر قاتلی کشته نمی شودو

هر نوع قتلی ،قصاص ندارد .بلکه قتل و قاتلی مستوجب قصاص و محکوم  به اعدام می گردد، که با شرایط ویژه در فقه اسلام تطبیق کند .

۲_قصاصذو اعدام تنها راه و آخرین حکم برای قاتل نیست بلکه اسلام آخرین چاره جوئی ها را برای جلوگیری از کشتن و اعدام کرده است و قرآن و احادیث تصریح میکند که صاحب خون برای احقاق حق مقتول بی گناه ،یکی از دو راه را دارد ؛

قصاص یا عفو

عفو هم بر دو قسم است ؛

بخشیدن قاتل با گرفتن دیه و خونبها یا عفو بدون دیه و بخشیدن خونبها .

۳_بار ها اتفاق افتاده مسلمانان از عفو استفاده کرده اند و قاتل را از مرگ نجات داده اند و تا آنجا که ممکن بود و زیانی به امنیت جامعه نمیزد با رضایت ولی دم ،قاتل و جانی ،بخشیده شده است .

#شرایط قصاص #

قاتلی که  قصاص می شود باید حتما بالغ و عاقل باشد و با اختیار و اراده خود اقدام به کشتن انسانی بی گناه کرده باشد و کسی در قتل با او همکاری و شرکت نداشته باشد و این قتل به وسیله اقرار و شهادت گواهان عادل در نزد حاکم شرع اثبات شود .

پس اگر فاقد هر یک از این شروط شد ،مجازات قصاصو اعدام اجراءنمی شود و نحوه پرداخت دیه هم فرق دارد .

_«چه نوع قتلی موجب قصاص می شود ؟

هر نوع قتلی در اسلام موجب قصاص نمی گردد بلکه دارای شرایط خاصی هست .به همین دلیل در موجبات قصاص گفته گفته اند؛

(ازهاق النفس المحترمة اامعصومةعمد امع سایر الشرایط )

«یعنی کشتن انسان بی گناهی که خونش محترم و مصون است به عمد ...

جنایات چند دسته اند:

۱_قتل عمدی

۲_شبه عمدی

۳_خطای محض

قتل عمد در واقع به سه حالت تحقق پیدا میکند :

انسان ،نخست قصد قتل شخص معینی را داشته باشد و با آلت یا وسیله ای که معمولا کشنده است ،مثل شمشیر و تیرو گلوله،یا چوب و سنگی که نوعا کشنده است.

۲_آنکه قصد قتل را داشته باشد ولی آلت و وسیله قتل ،نوعا کشنده نباشد و در عین حال با آن طرف را بکشد .مثل اینکه با چوبی که معمولا کشنده نباشد به قصد کشت به طرف بزند و اتفاقی فرد را به قتل برساند  طبق نظر فقها قتل عمد محسوب میگردد.

اما اگر بدون قصد قتل باشد و تنها به قصد تادیب بزند و آلت زدن هم کشنده نباشد ،قتل عمد نیست بلکه شبه عمد است .

۳_و اگر قصد قتل کسی را ندارد ولی آلت کشنده است مثل اینکه با شمشیر یا چاقو ،به قصد تفریح و شوخی ،یا به خیال اینکه فقط زخمی میشود به کسی ضربه بزند و باعث قطع شریان های حیاتی او گردد و کشته شود قتل عمد است .

۴_فرض دیگر آنکه نه قصد قتل باشد،نه آلت کشنده باشد مثلاً فریاد مهیبی بزند یا توپی بیاندازد و به صورت تصادفی طرف فوت کند در این صورت قتل عمد صورت نگرفته است.

شبه عمد

شبه عمد آن است که، طرف قصد. کشتن کسی را نداشته و آلت هم کشنده نباشد .

مثلا میخواسته کسی رو مجروح کنه اما با ضربه او طرف کشته شده

به اصطلاح «عمد الي الفعل وما عمد الي القتل  »

لیکن چون قصد زدن وفعل را داشته است شبه عمد است و نمی توانیم آن را عمد محض و خطای محض بنامیم .

خطای محض

خطای محض آن است که  فرد نه قصد فعل و زدن انسانی را داشته باشد نه قصد قتل او را ،مثل اینکه بخواهد آهویی را با تیر بزند ولی تیر به خطا برود و انسانی را بکشد ،یا درختی میخواهد قطع کند تبر به شخصی بخورد و او را بکشد چون در اینجا اصلا قصد قتل نداشته خطای محض گفته می شود .

در مورد عمد و خطای محض روایت زیر آورده شده است :

امام صادق علیه السلام می فرماید :(ان العمدكل من اعتمد شيئا فاصا به بحديد ،اوبحجر او بعصا او بوكزه فهذا كله عمد.والخطا من اعتمد شيئافاصاب غيره )

اگر عمدا با آهن یا سنگ یا عصا یا مشت بزند و طرف بمیرد این قتل عمد است .اگر طوری بزند که معمولا کشنده نبوده ولی طرف ضعیف و تحمل چنین ضربه ای را نداشته است ،به خاطر کوچکی ،ضعف یا بیماری بمیرد قتل عمد ،محسوب می شود .

و یا خود عمدا از بلندی بر سر کسی پرت شود و او بمیرد یا به وسیله طعام مسمومش کند یا چاه حفر کند سر راه و....قتل عمد محسوب می گردد.

قتل غیر عمدی و خطای محض قصاص ندارد و باید دیه بدهد .

پس تنها قتل عمد است که پس از اثبات ،قصاص دارد نه شبه عمد و نه خطای محض

#شرایط قصاص #

در بالا حکم قتل عمدی و شبه عمد و خطای محض را روشن ساختیم

قتل عمد بر سه نوع است :

۱_آنکه موجب قصاص یا دیه می شود .

۲_موجب دیه باشد و قصاص و کفاره نداشته باشد .

۳_علاوه بر قصاص و دیه و...مستوجب عذاب آخرت و آتش جهنم نیز باشد .این قسم در صورتی است که اگر کسی مومنی را به خاطر دین و ایمانش عمدا بکشد علاوه بر قصاص و اعدام مستوجب آتش جهنم است و راهی برای توبه ندارد .

#قرآن و مسئله قتل خطای محض

قتل خطای محض بر سه قسم است موجب کفاره دیه ،کفاره تنها و...

قرآن کریم در باره حکم قتل خطای محض چنین می فرماید :

هیچ مومنی نباید مومنی را بکشد مگر به اشتباه که در آن صورت باید برای کفاره این قتل بنده مومنی را آزاد کند و خون بها آن را به صاحب خون تسلیم کند مگر آنکه دیه را ورثه مقتول ببخشند .

#شرایط قصاص عبارت از :

۱_اقرار

۲_بینه

۳_قسامه


  • توسط:
  • ۱۴۰۱/۱/۱۹ | ۲۳:۳۲:۲۵

بسیار ،بسیار عالی ومفید

نظر شما در مورد این مطلب

لیست هزینه مشاوره تلفنی با برترین وکلای دادگستری

((بعد از پرداخت، وکیل پایه یک دادگستری زیر 5 دقیقه جهت مشاوره با شما تماس می‌گیرند))

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی شبانه روزی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت آنلاین
5 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 100,000 هزار تومان پرداخت آنلاین
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین
20دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین
30دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 380,000 هزار تومان پرداخت آنلاین
مشاوره حقوقی تلفنی با دکتر هادی توکلی وکیل پایه یک دادگستری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین
ارزیابی وکیل پرونده شما توسط دکتر هادی توکلی 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین

لیست هزینه مشاوره تلفنی با برترین وکلای دادگستری

((بعد از پرداخت، وکیل پایه یک دادگستری زیر 5 دقیقه جهت مشاوره با شما تماس می‌گیرند))

جدول مشاوره حقوقی تخصصی شبانه روزی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت آنلاین

لطفاً پس از پرداخت، لوگوی واتساپ زیر را لمس نموده و تصویر فیش واریزی را به آن ارسال نمایید تا وکیل در کمتر از ۵ دقیقه با شما تماس بگیرد.

روش پرداخت بعدی به این صورت می باشد که یکی از مبالغ فوق را به شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۳۸۲۲۸۴۵۳۸ به نام هادی توکلی واریز کنید و سپس اطلاعات واریز را به شماره ۰۹۲۱۲۲۴۲۶۷۰ پیامک یا واتساپ نمایید تا وکیل در کمترین زمان به خط شما تماس حاصل کند.

درخواست مشاوره تلفنی با وکیل: 02147625900

مشاوره فوری با وکیل: 09212242670

مشاوره حقوقی تلفنی 24 ساعته ارزان

02147625900

 

مشاوره حقوقی فوری شبانه روزی

09212242670

 

واحد وکالت تلفنی

 

ایمیل وکیل تلفنی

vakiltel@gmail.com

 

ایمیل مالی وکیل تلفنی

vakiltelmali@gmail.com

 

واحد گارانتی مشاوره حقوقی

hade_tavakoli@yahoo.com

 

شماره پیامک مشاوره حقوقی

30007002700242

 

واحد مشاوره حقوقی مازندران:

مازندران شهرستان آمل خیابان هراز افتاب یک ساختمان ایران مهر طبقه چهارم واحد 12 

 

قوانین و مقررات وکیل تلفنی 

مشاوره حقوقی مشاوره حقوقی تلفنی  مشاوره حقوقی فوری اورژانس مشاوره حقوقی