موسسه وکیل تلفنی

  • سمیرا زینالی گوروان گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۲۳:۱۶:۴۹ تاریخ ۱۴۰۳/۱۱/۱۷
  • الناز زنگی آبادی الناز زنگی آبادی گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۹:۲۹:۸ تاریخ ۱۴۰۳/۱۱/۱۷
  • پویا احمدی گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۸:۲۴:۳۰ تاریخ ۱۴۰۳/۱۱/۱۷
  • محمدی محمدی گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۷:۴۳:۵۸ تاریخ ۱۴۰۳/۱۱/۱۷
  • عطیه فلاح عطیه فلاح گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۲۲:۲۴:۸ تاریخ ۱۴۰۳/۱۱/۱۶
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۹:۵۵:۱ تاریخ ۱۴۰۳/۱۱/۱۶
  • امید شبیری امید شبیری گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۴:۵۴:۳۶ تاریخ ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
  • نرگس محمدیان گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۱:۴:۱۵ تاریخ ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
  • پربا کریم پور بسته بگلو گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۸:۱۷:۲۷ تاریخ ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
  • جعفر علیمرادی گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۶:۵۷:۴۲ تاریخ ۱۴۰۳/۱۱/۱۲
انجمن وکیل تلفنی

ابطال معامله به قصد فرار از دین و تضییع حق طلبکار

ابطال معامله به قصد فرار از دین و تضییع حق طلبکار

  • توسط هادی توکلی
  • ۱۳۹۵/۱۲/۲۶ | ۱۸:۳:۰
  • 10 نظر

با استناد به ماده 218 قانون مدنی معامله با قصد فرار از دین به صورت صوری باطل است. اگر کسی قصد فرار از دین دارد و به خاطر اینکه مال به دست طلبکاران نرسد ، اموالش را به نام یکی از فرزندانش کند در این حالت که معامله به صورت واقعی است و صوری نیست وضعیت این معامله چگونه است ؟ آیا این معامله صحیح است ؟ ضمانت اجرای این معامله به چه صورت است ؟

نظر اکثریت

قانون گذار در سال 1307 معامله به قصد فرار از دین را مطلقا باطل کرد . شورای نگهبان در سال 1361 معامله به قصد فرار از دین را نافذ اعلام کرد . در سال 1370 شورای نگهبان عبارت مطلق را حذف و بیان کرد: (( معامله با قصد فرار از دین و به صورت صوری باطل است . )) مواد 218 مکرر قانون مدنی به استناد ماده 4 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی مصوب سال 1377 ضمانت اجرای این گونه معاملات را چه به صورت صوری و چه به قصد فرار از دین غیر صحیح دانسته و به استناد ماده 4 قانون مارالذکر اموال را از منتقل الیه گرفته و به صاحب اموال رد می کند. در نتیجه معامله چه با قصد فرار و چه به صورت صوری باشد، قانون گذار به استناد ماده 4 قانون مارالذکر این­گونه معاملات را غیر صحیح دانسته است و اموال را از منتقل الیه گرفته و به صاحبان اموال می دهد.

نظر اقلیت

معامله در صورتی باطل است که یکی از ارکان عقد وجود نداشته باشد و در معامله صوری چون قصد وجود ندارد طبق ماده 190 قانون مدنی باطل است ، ولی معامله به قصد فرار از دین صحیح است چون قصد معامله کردن هست و واقعا معامله بین متعاملین انجام گرفته و به صورت واقعی بوده پس معامله صحیح است.

نظر کمیسیون نشست قضائی

مطابق ماده 218 قانون مدنی هر گاه معلوم شود معامله به قصد فرار از دین واقع شده ، نافذ نیست. این ماده تحت عنوان جهت معامله ذکر شده است ، زیرا معامله به قصد فرار از دین به این جهت منظور شده که بایع برای رسیدن به این مقصود معامله را انجام داده است . اگر چه این قصد به خودی خود موجب عدم نفوذ معامله نمی­شود ، لیکن چون معامله با تضییع حق طلبکار ملازمه دارد ، نافذ نیست . هرگاه طلبکار معامله را تجویز کند ، اشکال مرتفع می شود . برعکس در صورتی که طلبکار قصد بایع را فرار از دین بداند می تواند ابطال معامله را درخواست کند و دادگاه در صورتی که علم پیدا کند که معامله ساده نبوده و دهکار قصد فرار از دین را داشته است حکم به بطلان معامله می دهد


  • توسط:
  • ۱۴۰۲/۹/۱۶ | ۱۹:۵۲:۲۹

ضمن عرض ادب و احترام و خسته نباشید در طی روند اجرای تامین خواسته مهریه اعتراض ثالثی رخ داد و بنده جهت اخذ مشاوره با موسسه شما تماس گرفتم واقعا رضایت بخش بود کیفیت خدمات در لین سرعت پاسخگویی و ارزشی که برای زمان مردم قائلید قابل تقدیر است
  • توسط:
  • ۱۴۰۲/۹/۱۶ | ۱۳:۱۴:۱۲

معامله به قصد فرار از دین می تواند به نحو صوری و یا غیر صوری واقع شود. که شرط تحقق جرم مزبور صوری بودن معامله است. در نتیجه تمامی معاملات مدیون، صوری و باطل نیستند ومنظور از صوری بودن معامله یعنی اینکه انتقال دهنده قصد واقعی برای انتقال نداشته و فقط می خواهد با انتقال از مالش مراقبت کند تا طلبکار از محل آن مال به طلبش نرسد و مبلغ معامله بین انتقال دهنده و انتقال گیرنده رد و بدل نخواهد شد. اگر معامله بدون قصد فرار از دین اما صوری واقع شود و همینطور زمانی که هم قصد فرار از دین در آن معامله وجود داشته باشد و هم صوری واقع گردد به دلیل نبود قصد انتقال و قاعده کلی، معامله باطل خواهد بود.
  • توسط:
  • ۱۴۰۲/۹/۱۶ | ۱۰:۳۵:۱۱

نکته ی مهم در ماده ۲۱۸ ق م همینجاست که اگر طلبکاران منتقل الیه اثبات نمایند که معامله به قصد فرار از دین میان بدهکار و خریدار انجام شده، دادگاه آن معامله را ابطال مینماید در حالی که بعضا شعب دادگاه ها دادخواست ابطال از جانب خود فروشنده ی بدهکار را پذیرفته و به استناد همین ماده معامله را باطل نموده در حالی که این ابطال مخالف نظم عمومی و است و از تضییع حقوق طلبکار نیز جلوگیری نمیکند.
  • توسط:
  • ۱۴۰۲/۹/۱۶ | ۹:۵۰:۵۶

هرگاه طلبکار معامله را تجویز کند، اشکال مرتفع می‌شود. برعکس در صورتی که طلبکار قصد بایع را فرار از دین بداند می‌تواند ابطال معامله را درخواست کند و دادگاه در صورتی که علم پیدا کند که معامله ساده نبوده و بدهکار قصد فرار از دین را داشته است حکم به بطلان معامله می‌دهد.
  • توسط:
  • ۱۴۰۲/۹/۱۶ | ۹:۵۰:۳

با سلام و احترام، بر اساس قانون، اصطلاح "معامله به قصد فرار از دین" در مواردی کاربرد پیدا می‌کند که فرد بدهکار برای اینکه اموالش توسط طلبکاران توقیف نشود، به انجام معامله‌ای اقدام می‌کند تا از استیفای طلب از سوی آنها مصون بماند. در این شرایط می‌توان گفت که حيله بدهكار براي فرار از پرداخت دين، می‌تواند موجب از بين رفتن امنيت حقوقي و سستي اعتبار در روابط بازرگاني ‌شود. قصد فرار از دین نیز یکی از جهات نامشروع است که منظور از آن همان انگیزه فرار از دین است، اما بین جهت نامشروع (مفاد ماده ۲۱۷) و انگیزه فرار از دین، دو تفاوت اساسی زیر موجود است نخست اینکه جهت نامشروع سبب بطلان عقد است؛ در صورتی که انگیزه فرار از دین در ماده ۲۱۸ فقط سبب عدم نفوذ است و این بدان جهت است که در معامله به قصد فرار از دین، منشأ عدم مشروعیت رعایت نکردن حقوق طلبکاران است. از این رو معامله غیرنافذ و سرنوشت آن در دست طلبکاران قرار می‌گیرد که اگر آن را تنفیذ کنند معامله کامل می‌شود و اگر آن را رد می‌کردند، معامله برای همیشه باطل خواهد بود، بنابراین موجبی برای بطلان معامله فرار از دین، قبل از رد بستانکاران وجود ندارد دوم اینکه جهت نامشروع وقتی سبب بطلان عقد است که مورد تصریح قرار گیرد، در صورتی که انگیزه فرار از دین حتی اگر بیان نشده باشد، سبب عدم نفوذ معامله ممی گردد.
  • توسط:
  • ۱۴۰۲/۹/۱۶ | ۹:۲۸:۲

با سلام این گونه معاملات معمولا در زمانی صورت میگیرد که مدیون بابت ادای دین تقسیط آن را متصور است فلذا اقدام به انجام بیع صوری نموده تا مفلس بودن خودرا به محکمه اعسار به اثبات برساند اما اگر محکمه مستقلا و یا به درخواست خوانده پرونده اعسار یا پرونده مشابه در صحت بیع اشکال کشف نماید ضمن ابطال معامله و برگرندان مال به همان شرایط قبل برای طرفین معامله به قصد فرار از دین نیز مجازات تعیین خواهد نمود
  • توسط:
  • ۱۴۰۲/۹/۱۶ | ۸:۴۲:۵۱

با سلام قانون گذار در سال ۱۳۰۷ معامله به قصد فرار از دین را مطلقا باطل کرد . شورای نگهبان در سال ۱۳۶۱ معامله به قصد فرار از دین را نافذ اعلام کرد . در سال ۱۳۷۰ شورای نگهبان عبارت مطلق را حذف و بیان کرد: (( معامله با قصد فرار از دین و به صورت صوری باطل است . )) مواد ۲۱۸ مکرر قانون مدنی به استناد ماده ۴ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی مصوب سال ۱۳۷۷ ضمانت اجرای این گونه معاملات را چه به صورت صوری و چه به قصد فرار از دین غیر صحیح دانسته و به استناد ماده ۴ قانون مارالذکر اموال را از منتقل الیه گرفته و به صاحب اموال رد می کند. در نتیجه معامله چه با قصد فرار و چه به صورت صوری باشد، قانون گذار به استناد ماده ۴ قانون مارالذکر این­گونه معاملات را غیر صحیح دانسته است و اموال را از منتقل الیه گرفته و به صاحبان اموال می دهد.
  • توسط:
  • ۱۴۰۲/۹/۱۶ | ۸:۲۷:۳۹

هرگاه طلبکار معامله را تجویز کند ، اشکال مرتفع می شود . برعکس در صورتی که طلبکار قصد بایع را فرار از دین بداند می تواند ابطال معامله را درخواست کند و دادگاه در صورتی که علم پیدا کند که معامله ساده نبوده و دهکار قصد فرار از دین را داشته است حکم به بطلان معامله می دهد
  • توسط:
  • ۱۴۰۲/۹/۱۶ | ۸:۲۷:۱۸

در صورت اثبات صوری بودن معامله به دلیل فرار از دین باطل است
  • توسط:
  • ۱۴۰۲/۹/۱۶ | ۸:۲۵:۵۰

معامله صوری بر خلاف معامله به قصد فرار از دین باطل خواهد بود. ماده ۲۱۸ قانون مدنی در اصلاحات سال ۱۳۶۱ نسخ، اما بعداً در اصلاح ۲۱ آبان سال ۱۳۷۰ قانون مدنی با عبارت زیر برقرار شد: «هرگاه معلوم شود که معامله با قصد فرار از دین به طور صوری انجام شده، آن معامله باطل است».

نظر شما در مورد این مطلب

لیست هزینه مشاوره تلفنی با برترین وکلای دادگستری

((بعد از پرداخت، وکیل پایه یک دادگستری زیر 5 دقیقه جهت مشاوره با شما تماس می‌گیرند))

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی شبانه روزی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت آنلاین
5 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 100,000 هزار تومان پرداخت آنلاین
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین
20دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین
30دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 380,000 هزار تومان پرداخت آنلاین
مشاوره حقوقی تلفنی با دکتر هادی توکلی وکیل پایه یک دادگستری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین
ارزیابی وکیل پرونده شما توسط دکتر هادی توکلی 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین

لیست هزینه مشاوره تلفنی با برترین وکلای دادگستری

((بعد از پرداخت، وکیل پایه یک دادگستری زیر 5 دقیقه جهت مشاوره با شما تماس می‌گیرند))

جدول مشاوره حقوقی تخصصی شبانه روزی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت آنلاین

لطفاً پس از پرداخت، لوگوی واتساپ زیر را لمس نموده و تصویر فیش واریزی را به آن ارسال نمایید تا وکیل در کمتر از ۵ دقیقه با شما تماس بگیرد.

روش پرداخت بعدی به این صورت می باشد که یکی از مبالغ فوق را به شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۳۸۲۲۸۴۵۳۸ به نام هادی توکلی واریز کنید و سپس اطلاعات واریز را به شماره ۰۹۲۱۲۲۴۲۶۷۰ پیامک یا واتساپ نمایید تا وکیل در کمترین زمان به خط شما تماس حاصل کند.

درخواست مشاوره تلفنی با وکیل: 02147625900

مشاوره فوری با وکیل: 09212242670

مشاوره حقوقی تلفنی 24 ساعته ارزان

02147625900

 

مشاوره حقوقی فوری شبانه روزی

09212242670

 

واحد وکالت تلفنی

 

ایمیل وکیل تلفنی

vakiltel@gmail.com

 

ایمیل مالی وکیل تلفنی

vakiltelmali@gmail.com

 

واحد گارانتی مشاوره حقوقی

hade_tavakoli@yahoo.com

 

شماره پیامک مشاوره حقوقی

30007002700242

 

واحد مشاوره حقوقی مازندران:

مازندران شهرستان آمل خیابان هراز افتاب یک ساختمان ایران مهر طبقه چهارم واحد 12 

 

قوانین و مقررات وکیل تلفنی 

مشاوره حقوقی مشاوره حقوقی تلفنی  مشاوره حقوقی فوری اورژانس مشاوره حقوقی