موسسه وکیل تلفنی

  • سمیرا زینالی گوروان گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۲۳:۱۶:۴۹ تاریخ ۱۴۰۳/۱۱/۱۷
  • الناز زنگی آبادی الناز زنگی آبادی گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۹:۲۹:۸ تاریخ ۱۴۰۳/۱۱/۱۷
  • پویا احمدی گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۸:۲۴:۳۰ تاریخ ۱۴۰۳/۱۱/۱۷
  • محمدی محمدی گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۷:۴۳:۵۸ تاریخ ۱۴۰۳/۱۱/۱۷
  • عطیه فلاح عطیه فلاح گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۲۲:۲۴:۸ تاریخ ۱۴۰۳/۱۱/۱۶
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۹:۵۵:۱ تاریخ ۱۴۰۳/۱۱/۱۶
  • امید شبیری امید شبیری گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۴:۵۴:۳۶ تاریخ ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
  • نرگس محمدیان گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۱:۴:۱۵ تاریخ ۱۴۰۳/۱۱/۱۴
  • پربا کریم پور بسته بگلو گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۸:۱۷:۲۷ تاریخ ۱۴۰۳/۱۱/۱۳
  • جعفر علیمرادی گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۶:۵۷:۴۲ تاریخ ۱۴۰۳/۱۱/۱۲
انجمن وکیل تلفنی

انتقال سهم ورثه بهائی به وراث مسلمان

انتقال سهم ورثه بهائی به وراث مسلمان

  • توسط سید علی موسوی
  • ۱۳۹۵/۱۲/۲۵ | ۲۳:۱۰:۴۸
  • 9 نظر

گواهی حصر وراثت به استناد شهادت نامه‌ای که در آن متوفی مسلمان قلمداد گردیده صادر شده آنگاه احد از ورثه به ادعای اینکه دو وارث دیگر بهائی هستند و از مسلمان ارث نمی‌برند مطالبه سهم الارث آن‌ها را نموده و دلیلی بر بهائیت ابراز نکرده است در این مورد و نیز در صورتی که بهائیت ثابت شده باشد تکلیف دادگاه چیست و آیا سهم ورثه بهایی به وارث مسلمان منتقل می‌شود یا در حکم بلا صاحب خواهد بود؟

نظریه اتفاقی که در تاریخ ۱۲/ ۱۰/ ۶۴ اعلام شده است

در موردی که دلیلی بر بهائیت ابراز نشده صرف ادعا مسموع نیست و گواهی حصر وراثت صادره معتبر است و در موردی که بهائیت بعضی از ورثه ثابت باشد چون به موجب قانون مدنی کفر از موانع ارث بوده و بهائی کافر محسوب است و کافر از مسلمان ارث نمی‌برد؛ بنابراین وراثی که بهایی باشند از ارث بردن نسبت به مورث مسلمان محروم اند و به اعتقاد اکثریت سهم الارث آنان به علت کفر نصیب سایر ورثه مسلمان می‌شود یعنی ماترک کلاً فقط بین ورثه مسلمان و بدون احتساب سهم ورثه بهایی تقسیم می‌شود و به نظر اقلیت سهم وراثی که بهایی هستند به سهام سایر ورثه افزوده نمی‌شود بلکه در حکم اموال بلا صاحب بوده و تحت نظر اداره سرپرستی قرار می‌گیرد.


  • توسط:
  • ۱۴۰۲/۹/۱۲ | ۱۶:۵۸:۵۰

در مسائل مربوط به انحصار ورثه و تقسیم اموال متوفی در حالت عادی نیز سوال و مباحث پیچیده زیادی وجود دارد که برای افراد عادی که اطلاعات و تخصص حقوقی ندارند بسیار دشوار قابل فهم خواهد بود قطعا تفاوت در دین نیز در این موضوع به پیچیدگی امر اضافه میکند اینکه شما با ریزبینی و نکته سنجی راهنمای مردم هستید جای تشکر دارو
  • توسط:
  • ۱۴۰۲/۹/۱۲ | ۱۳:۴:۵۸

قسمت دوم ماده 881 مکرر، در باب قانون تقسیم ارث بین مسلمان و غیر مسلمان و توارث مسلمان و کافر و به طور اخص، در مورد ارث مسلمان از غیر مسلمان، چنین مقرر داشته: « ...اگر در بین ورثه متوفای کافری، مسلم باشد، وراث کافر، ارث نمی برند، اگرچه از لحاظ طبقه و درجه، مقدم بر مسلم باشند. » این بخش، خود، حاوی دو حکم می باشد: اول، مسلمان از غیرمسلمان ارث می برد. بنابراین، اگر شخصی که مسیحی است یا زرتشتی یا یهودی یا بهایی و یا حتی مرتد، فوت کند و وارث وی مسلمان باشد، مطابق قانون تقسیم ارث بین مسلمان و غیر مسلمان، وارث مسلمان از مورث خود، ارث می برد. دوم، اگر شخصی غیر مسلمان فوت کرده و وارث وی متعدد بوده و برخی از این وراث، مسلمان و برخی دیگر، غیر مسلمان باشند، صرفا وراث مسلمان، بر اساس طبقات و درجات ارث، ارث خواهند برد، اگرچه وراث غیر مسلمان، نزدیک تر به متوفی باشند. برای روشن شدن مطلب، به این مثال، توجه نمایید: شخص الف که مسیحی است، فوت می کند. او دارای همسر، دو فرزند و پدر و مادر می باشد که همگی مسیحی هستند. ضمنا این شخص، یک پسر عموی مسلمان نیز دارد. مطابق قانون تقسیم ارث بین مسلمان و غیر مسلمان که در ماده 881 مکرر قانون مدنی، بیان گردیده، توارث مسلمان و کافر، در ابن فرض بدین صورت خواهد بود که وارث مسلمان، تمام ترکه را برده و وارث مسیحی، مالی را به ارث نمی برند. لازم به ذکر است که ارث بردن مسلمان از غیر مسلمان، مورد عقیده فقهای شیعه بوده و فقهای اهل تسنن، همانند فرض ارث کافر از مسلمان، در مورد ارث مسلمان از کافر نیز قائل به ممنوعیت بوده و لذا، مطابق نظر این گروه از فقها، مسلمان از غیر مسلمان، ارث نمی برد.
  • توسط:
  • ۱۴۰۲/۹/۱۲ | ۱۰:۵۸:۴۵

باسلام در موردی که دلیلی بر بهائیت ابراز نشده صرف ادعا مسموع نیست و گواهی حصر وراثت صادره معتبر است و در موردی که بهائیت بعضی از ورثه ثابت باشد چون به موجب قانون مدنی کفر از موانع ارث بوده و بهائی کافر محسوب است و کافر از مسلمان ارث نمی‌برد؛ بنابراین وراثی که بهایی باشند از ارث بردن نسبت به مورث مسلمان محروم اند و به اعتقاد اکثریت سهم الارث آنان به علت کفر نصیب سایر ورثه مسلمان می‌شود یعنی ماترک کلاً فقط بین ورثه مسلمان و بدون احتساب سهم ورثه بهایی تقسیم می‌شود و به نظر اقلیت سهم وراثی که بهایی هستند به سهام سایر ورثه افزوده نمی‌شود بلکه در حکم اموال بلا صاحب بوده و تحت نظر اداره سرپرستی قرار می‌گیرد
  • توسط:
  • ۱۴۰۲/۹/۱۲ | ۱۰:۴۴:۱۴

سلام.صرفا ادعای بدون ارائه دلیل برای محروم کردن ورثه از ارث مسموع نمی‌باشد.ولی در صورتی که ثابت شود احدی از ورثه بهایی است،از مورث خود که مسلمان است بهددلیل کافر بودن بهایی ارث نمی‌برد.وسهم ورثه ی بهایی به دیگر وراث مسلمان می‌رسد.
  • توسط:
  • ۱۴۰۲/۹/۱۲ | ۸:۵۶:۳۲

دادگاه از رسیدگی به پرونده های افراد بهایی امتناع میکند زیرا این عمل نوعی رسمیت بخشیدن به بهاییت است و این امر بر خلاف قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و قوانین موضوعه و نظم عمومی است و رعایت احوال شخصیه ایرانیان غیر شیعه منحصراً در مورد ایرانیان مسلمان غیر شیعه و نیز در مورد مسیحیان و کلیمیان و زردشتیان است و لا غیر.
  • توسط:
  • ۱۴۰۲/۹/۱۲ | ۸:۲۷:۲۷

با سلام و احترام، یکی از مسائلی که بعد از فوت متوفی رخ می دهد، نحوه تقسیم ارث بین ورثه می باشد. قانون گذار در مواد قانون مدنی و منطبق بر شرع مقدس اسلام، به این مورد توجه داشته و کلیه قوانین و ضوابط مربوط به آن را، به طور کامل شرح داده است. بنابراین، وراث می بایست تقسیم ترکه را با توجه به قانون آن انجام دهند. تقسیم ارث بین ورثه نیز با توجه به طبقه و درجه آن ها صورت گرفته و دارای شرایط و ضوابط خاصی می باشد. همچنین، برخلاف باور عمومی، سهم الارث فرد از ترکه متوفی، همواره به یک مقدار ثابت نبوده و ممکن است این مقدار با توجه به وجود وراث دیگر، دچار تغییر گردد که این امر، با آگاهی از جزئیات تقسیم ارث امکان پذیر می باشد. نحوه تقسیم ارث بین ورثه بنابر قانون مدنی و با توجه به طبقه و درجه آن ها صورت می گیرد. بنابر قانون تقسیم ارث، وراث به سه طبقه تقسیم شده و هر طبقه، دارای درجاتی می باشد. وارث درجه و طبقه پایین تر در صورتی در سهم الارث متوفی شریک خواهند بود که افراد طبقه بالاتر وجود نداشته باشند. نکته مهم در بحث انحصار وراثت رعایت حق و حقوق افراد غیر مسلمان در برابر مسلمین می باشد زیرا در نظام قانونی ایران کفر از موانع ارث بوده و شخص بهایی از مسلمین ار نمی برد و نکته دیر اینکه به صرف یک ادعا نمی توان شخصی را بهایی محسوب نمود مگر انکه دلایل متقن برای این موضوع وجود داشته باشد.
  • توسط:
  • ۱۴۰۲/۹/۱۲ | ۸:۲۶:۴۰

با سلام موردی که دلیلی بر بهائیت ابراز نشده صرف ادعا مسموع نیست و گواهی حصر وراثت صادره معتبر است و در موردی که بهائیت بعضی از ورثه ثابت باشد چون به موجب قانون مدنی کفر از موانع ارث بوده و بهائی کافر محسوب است و کافر از مسلمان ارث نمی‌برد؛ بنابراین وراثی که بهایی باشند از ارث بردن نسبت به مورث مسلمان محروم اند و به اعتقاد اکثریت سهم الارث آنان به علت کفر نصیب سایر ورثه مسلمان می‌شود یعنی ماترک کلاً فقط بین ورثه مسلمان و بدون احتساب سهم ورثه بهایی تقسیم می‌شود و به نظر اقلیت سهم وراثی که بهایی هستند به سهام سایر ورثه افزوده نمی‌شود بلکه در حکم اموال بلا صاحب بوده و تحت نظر اداره سرپرستی قرار می‌گیرد.
  • توسط:
  • ۱۴۰۲/۹/۱۲ | ۸:۱۳:۱۲

اما، در اصلاحات سال ۶۱ و سپس، سال ۱۳۷۰، ماده ۸۸۱ مکرر قانون مدنی، به این قانون، اضافه گردید که متن ماده، بدین شرح می‌باشد: «کافر از مسلم، ارث نمی‌برد و اگر در بین ورثه متوفای کافری، مسلم باشد، وراث کافر، ارث نمی‌برند، اگرچه از لحاظ طبقه و درجه، مقدم بر مسلم باشند.»
  • توسط:
  • ۱۴۰۲/۹/۱۲ | ۸:۱۲:۱۵

مسلمان از کافر ارث می برد ولی کافر از مسلمان ارث نمی برد

نظر شما در مورد این مطلب

لیست هزینه مشاوره تلفنی با برترین وکلای دادگستری

((بعد از پرداخت، وکیل پایه یک دادگستری زیر 5 دقیقه جهت مشاوره با شما تماس می‌گیرند))

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی شبانه روزی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت آنلاین
5 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 100,000 هزار تومان پرداخت آنلاین
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین
20دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین
30دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 380,000 هزار تومان پرداخت آنلاین
مشاوره حقوقی تلفنی با دکتر هادی توکلی وکیل پایه یک دادگستری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین
ارزیابی وکیل پرونده شما توسط دکتر هادی توکلی 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین

لیست هزینه مشاوره تلفنی با برترین وکلای دادگستری

((بعد از پرداخت، وکیل پایه یک دادگستری زیر 5 دقیقه جهت مشاوره با شما تماس می‌گیرند))

جدول مشاوره حقوقی تخصصی شبانه روزی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت آنلاین

لطفاً پس از پرداخت، لوگوی واتساپ زیر را لمس نموده و تصویر فیش واریزی را به آن ارسال نمایید تا وکیل در کمتر از ۵ دقیقه با شما تماس بگیرد.

روش پرداخت بعدی به این صورت می باشد که یکی از مبالغ فوق را به شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۳۸۲۲۸۴۵۳۸ به نام هادی توکلی واریز کنید و سپس اطلاعات واریز را به شماره ۰۹۲۱۲۲۴۲۶۷۰ پیامک یا واتساپ نمایید تا وکیل در کمترین زمان به خط شما تماس حاصل کند.

درخواست مشاوره تلفنی با وکیل: 02147625900

مشاوره فوری با وکیل: 09212242670

مشاوره حقوقی تلفنی 24 ساعته ارزان

02147625900

 

مشاوره حقوقی فوری شبانه روزی

09212242670

 

واحد وکالت تلفنی

 

ایمیل وکیل تلفنی

vakiltel@gmail.com

 

ایمیل مالی وکیل تلفنی

vakiltelmali@gmail.com

 

واحد گارانتی مشاوره حقوقی

hade_tavakoli@yahoo.com

 

شماره پیامک مشاوره حقوقی

30007002700242

 

واحد مشاوره حقوقی مازندران:

مازندران شهرستان آمل خیابان هراز افتاب یک ساختمان ایران مهر طبقه چهارم واحد 12 

 

قوانین و مقررات وکیل تلفنی 

مشاوره حقوقی مشاوره حقوقی تلفنی  مشاوره حقوقی فوری اورژانس مشاوره حقوقی