اختلاف در متعه یا دائم بودن ازدواج نود و نه ساله
- توسط مریم پرتوی
- ۱۳۹۵/۷/۲۵ | ۱۶:۳۷:۰
- 8 نظر
- توسط:
- ۱۴۰۲/۵/۲۸ | ۱۳:۲۲:۲۵
باسلام
پرسش: ازدواج نود و نه ساله و امثال آن دائم است یا موقت؟
اتفاق نظر
در مورد این موضوع بین فقها اختلاف نظر وجود دارد برخی گفته اند چون مدت دارد و زن به اراده خود مشکل به وجود آورده است٬ شارع در قبال آن مسئولیتی ندارد و عقد موقت است. حضرت امام خمینی (ره) در پاسخ اعلام کرده اند که در عقد ازدواج اگر مدت ذکر شد ولو این که طولانی باشد عقد متعه است آیت اله حسین نوری همدانی هم این عقد را موقت می دانند. حضرت آیت الله گلپایگانی عقد موقتی را که به صورت عمری صیغه اش خوانده شده باطل دانسته اند. هم چنین حضرت آیت الله سیستانی فرموده اند اگر صیغه های دراز و مدت به مقداری باشد که از حد احتمالی عمر زوجین بیشتر باشد٬ باطل است. دکتر لنگرودی معتقد است هرگاه در طبیعت عقد ازدواج اختلاف شود اصل آن است که دائم است. دکتر کاتوزیان نیز عقیده دارد اگر عقد طرفین در مورد دائم و موقت معلوم نباشد اصل دائم بودن عقد است. حقوقدان ها تمایل بیشتری دارند که عقد نود و نه ساله و مثل آن را عقد دائم بدانند و محاکم نیز آرایی در همین رابطه صادر کرده اند.
نظر کمیسیون نشست قضایی (۱)
با توجه به تعریف ازدواج منقطع در ماده ۱۰۷۵ قانون مدنی مبنی بر این که « ازدواج وقتی منقطع است که برای مدت معینی واقع شده باشد» و با عنایت به آثار حقوقی و شرایطی که برای ازدواج منقطع از جهت عدم توارث و نداشتن نفقه و ذکر مدت و تعیین مهر مترتب است٬ ازدواج مورد سوال با تقدیر صحت منقطع بوده و احکام عقد منقطع بر آن مترتب خواهد بود. در خلال مدت٬ زوج می تواند نفقه مدت را بذل کند و در صورت فوت زوجین از همدیگر ارث نمی برند و نفقه زوجه مزبور بر عهده زوج نیست. بنابراین٬ با توجه به حاکمیت اراده طرفین و مراتب فوق ازدواج مزبور منقطع است.
- توسط:
- ۱۴۰۲/۵/۲۸ | ۱۲:۶:۱۰
با توجه به تعریف ازدواج منقطع در ماده ۱۰۷۵ قانون مدنی مبنی بر این که « ازدواج وقتی منقطع است که برای مدت معینی واقع شده باشد» و با عنایت به آثار حقوقی و شرایطی که برای ازدواج منقطع از جهت عدم توارث و نداشتن نفقه و ذکر مدت و تعیین مهر مترتب است٬ ازدواج مورد سوال با تقدیر صحت منقطع بوده و احکام عقد منقطع بر آن مترتب خواهد بود. در خلال مدت٬ زوج می تواند نفقه مدت را بذل کند و در صورت فوت زوجین از همدیگر ارث نمی برند و نفقه زوجه مزبور بر عهده زوج نیست. بنابراین٬ با توجه به حاکمیت اراده طرفین و مراتب فوق ازدواج مزبور منقطع است.
- توسط:
- ۱۴۰۲/۵/۲۸ | ۱۰:۱۷:۰
وقت بخیر و خسته نباشید
بحث صیغه ۹۹ساله از قدیم در بین مردم رایج بوده اما متاسفانه بسیاری در مورد قواعد و قوانین و حقوق زوجین در اینگونه ازدواج ها مطلع نبوده و نیستند
دقیقا خود من هم امروز با مطالعه این مطلب به نکات زیادی پی بردم
از انتشار محتوای مفیدتون که برخلاف بسیاری از مطالب منتشر شده در فضای مجازی غیرکاربردی نیست سپاسگزارم
- توسط:
- ۱۴۰۲/۵/۲۸ | ۱۰:۹:۵۶
در ازدواج موقت فرقی نمیکند که عقد یکساله باشد یا ۹۹ ساله، زن از شوهر خود ارث نمیبرد اما چنانچه فرزندی از این ازدواج ایجاد شود، این فرزند از مادر و پدر خود ارث میبرد.
در ازدواج موقت طلاق امکانپذیر نیست البته زن و مرد میتوانند عقد موقت را به پایان برسانند یعنی مرد میتواند مدت عقد را به پایان ببرد یا زمان عقد را ببخشد یا اینکه اگر زن از طرف مرد وکالت در بذل مدت داشته باشد، مدت را از طرف او بذل کند.
- توسط:
- ۱۴۰۲/۵/۲۸ | ۹:۳۱:۵۰
با سلام .در قانون حرفی در مورد منع صیغه نود و نه ساله نیست و همانطور که از متن قانون پیدا است برای صحت این صیغه فقط باید مدت شروع و پایان آن کاملا برای طرفین معلوم باشد .
- توسط:
- ۱۴۰۲/۵/۲۸ | ۹:۱۴:۵۱
در این خصوص باید گفت قاعده کلی العقود تابعه للقصود حکایت از این دارد که عقود و قراردادها مبتنی بر قصد و رضای طرفین است و با توجه به اینکه طرفین برای عقد خویش مدت معینی ولو طولانی تعیین نموده باشند نمی توان عقد مدت دار را دائم تلقی نمود.
- توسط:
- ۱۴۰۲/۵/۲۸ | ۷:۲۰:۱۰
با سلام در هرصورت وقتی مدت در عقد نکاح مطرح شود عقد منقطع است لذا تمامی حقوق زوجینونسبت به یکدیگر بر مبنا عقد موقت لحاظ خواهد شد و مواد قانونی عقد نگاح دائم در این عقود جاری نیست
- توسط:
- ۱۴۰۲/۵/۲۸ | ۷:۱۴:۱۲
با سلام مورد این موضوع بین فقها اختلاف نظر وجود دارد برخی گفته اند چون مدت دارد و زن به اراده خود مشکل به وجود آورده است٬ شارع در قبال آن مسئولیتی ندارد و عقد موقت است. حضرت امام خمینی (ره) در پاسخ اعلام کرده اند که در عقد ازدواج اگر مدت ذکر شد ولو این که طولانی باشد عقد متعه است آیت اله حسین نوری همدانی هم این عقد را موقت می دانند. حضرت آیت الله گلپایگانی عقد موقتی را که به صورت عمری صیغه اش خوانده شده باطل دانسته اند. هم چنین حضرت آیت الله سیستانی فرموده اند اگر صیغه های دراز و مدت به مقداری باشد که از حد احتمالی عمر زوجین بیشتر باشد٬ باطل است. دکتر لنگرودی معتقد است هرگاه در طبیعت عقد ازدواج اختلاف شود اصل آن است که دائم است. دکتر کاتوزیان نیز عقیده دارد اگر عقد طرفین در مورد دائم و موقت معلوم نباشد اصل دائم بودن عقد است.
نظر شما در مورد این مطلب