ایفای ناروا
- توسط مریم پرتوی
- ۱۳۹۵/۷/۱۷ | ۱۱:۵:۴۱
- 13 نظر
- توسط:
- ۱۴۰۲/۵/۱۲ | ۱۰:۱:۵۱
باسلام از مصادیق ایفاء ناروا میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱ -دین ناموجود
۲- دینی که تاکنون نا موجود است یعنی پرداخت کننده پیشاپیش به تادیه دین اقدام کرده است.
۳- دینی که ساقط شده است اما پرداخت کننده مجدد به پرداخت آن اقدام می کند
۴ _دین باطل که قانون گذار آن را مردود می داند و آن را اعلام میکند این بطلان حالت قهقرایی دارد یعنی چنین قلمداد می شود که اصلاً دینی نبوده است.
۵ _موردی که بیش از اندازه اقدام به پرداخت شود که در این مورد افزوده پرداخت نارواست
۶ _عدم مدیونیت پرداخت کننده .
- توسط:
- ۱۴۰۲/۵/۱۰ | ۱۸:۵۸:۵۰
ایفای ناروا درصورتی محقق میشود که دهندهی مال مدیون گیرندهی مال نباشد؛ دراینصورت ایفا، ناروا خواهد بود. بنابراین چنانچه دهندهی مال مدیون گیرنده نباشد، ادای دین به او ناروا خواهد بود. البته در مواردی ممکن است دینی وجود داشته باشد اما به دلیلی از بین رفته باشد. درصورتی که پرداخت دین پس از اسقاط آن، صورت بگیرد؛ ایفای صورت گرفته ناروا محسوب میگردد. مثل موردی که شخص ثالثی دین مدیون را میپردازد و مدیون بدون اطلاع از پرداختهشدن دینش، دوباره آن را میپردازد.
همچنین اگر دهندهی مال مدیون باشد اما موعد پرداخت دینش نرسیده باشد و او اشتباهاً زودتر از موعد دینش را ادا کند؛ میتواند تحت عنوان ایفای ناروا مال پرداخت شده را مسترد نماید.
علاوه براین چنانچه مدیون بیش از مقدار بدهیاش به طلبکار بپردازد، نسبت به میزان اضافه، ایفا ناروا است و پرداختکننده (مدیون) میتواند آن را پس بگیرد.
- توسط:
- ۱۴۰۲/۵/۱۰ | ۱۴:۳۳:۱۵
امروز در مورد این موضوع در اینترنت جست و جو کردم ولی پاسخ روشنی نگرفتم
تصمیم گرفتم مشاوره تلفنی بگیرم
سریعا با موسسه تماس گرفتم و کمی بعد مشاور موردنظرم با منتماس گرفت
انصافا نکات حقوقی و قانونی مربوط به این مبحث را به قدری با زبان ساده و قابل درک شرح دادند که تازه متوجه شدم قصد انجام چه کاری و ثبت چه دادخواستی را دارم
ممنونم بابت مشاوره و همینطور بابت نگارش دادخواست در سریع ترین زمان ممکن
- توسط:
- ۱۴۰۲/۵/۱۰ | ۱۱:۴۴:۳۵
کسی که مال را بدون داشتن هیچ حقی دریافت نموده باشد ضامن عین و منافع آن است اعم از اینکه به عدم استحاق خود عالم باشد یا جاهل . در واقع طبق ماده 302 ضمان گیرنده مطلق است و حتی حوادث قوه قاهره مانند اینکه در اثر آتش سوزی یا زلزله چیزی را که من غیر حق اخذ کرده و آن چیز از بین رفته باشد یا با حسن نیت گرفته باشد از مسئولیت گیرنده نمی کاهد . گیرنده مال در هر صورت ضامن عین و منافع مال دریافتی است چه از آن استفاده نماید چه استفاده نکند .در واقع ضمان گیرنده در الزام به دادن بدل منافع محروم ماندن مالک و دفع ضرر است نه استیفا فرد از منافع.
- توسط:
- ۱۴۰۲/۵/۱۰ | ۱۱:۱۰:۳۵
باسلام
شرایط تحقق ایفای ناروا
ایفای ناروا درصورتی محقق میشود که سه شرط در پرداخت وجود داشته باشد.
۱) تسلیم مال به عنوان ایفا باشد
بنابراین درصورت تسلط شخص بر مالی که دیگری به عنوان وفای به عهد به او پرداخته است، ایفای ناروا محقق میشود. بنابراین تسلیم مال باید تحت عنوان وفای به عهد باشد و در صورتی که شخصی مال را به عنوان قرض یا امانت به دیگری بدهد، نمیتواند استرداد آن مال را تحت عنوان ایفای ناروا پس بگیرد.
۲) ناروایی پرداخت
ایفای ناروا درصورتی محقق میشود که دهندهی مال مدیون گیرندهی مال نباشد؛ دراینصورت ایفا، ناروا خواهد بود. بنابراین چنانچه دهندهی مال مدیون گیرنده نباشد، ادای دین به او ناروا خواهد بود. البته در مواردی ممکن است دینی وجود داشته باشد اما به دلیلی از بین رفته باشد. درصورتی که پرداخت دین پس از اسقاط آن، صورت بگیرد؛ ایفای صورت گرفته ناروا محسوب میگردد. مثل موردی که شخص ثالثی دین مدیون را میپردازد و مدیون بدون اطلاع از پرداختهشدن دینش، دوباره آن را میپردازد.
همچنین اگر دهندهی مال مدیون باشد اما موعد پرداخت دینش نرسیده باشد و او اشتباهاً زودتر از موعد دینش را ادا کند؛ میتواند تحت عنوان ایفای ناروا مال پرداخت شده را مسترد نماید.
علاوه براین چنانچه مدیون بیش از مقدار بدهیاش به طلبکار بپردازد، نسبت به میزان اضافه، ایفا ناروا است و پرداختکننده (مدیون) میتواند آن را پس بگیرد.
۳) اشتباه، اکراه و تدلیس در پرداخت
نکتهای که باید به آن توجه داشت این است که اشتباه پرداختکننده شرط تحقق ایفای ناروا نیست اما از آنجا که مطابق مادهی۲۶۵قانون مدنی هر پرداختی نشاندهندهی وجود دین است؛ دهندهی مال برای استرداد مال باید عدم وجود دین را ثابت نماید. بنابراین چون ایفای ناروا معمولاً براثر اشتباهِ دهندهی مال رخ میدهد؛ گیرنده باید اشتباه خود در پرداخت را ثابت نماید تا عدم وجود دین معلوم شود زیرا وجود اشتباه در پرداخت نشاندهندهی این است که دهندهی مال قصد پرداخت دین خود یا دین شخص دیگر را نداشته است و درصورتی که با اثبات اکراه و تدلیس، عدم وجود دین معلوم شود، باز هم ناروا بودن ایفا معلوم میگردد.
- توسط:
- ۱۴۰۲/۵/۱۰ | ۱۰:۵۸:۱۶
ایفای ناروا به زبان ساده تر یعنی شخصی مالی به دیگری بدهد که دریافت کننده حقی برای دریافت آن مال ندارد . لذا میبینیم که بدهکار بودن یا نبودن پرداخت کننده مال اهمیتی ندارد .
- توسط:
- ۱۴۰۲/۵/۱۰ | ۱۰:۱۱:۳۱
ایفای ناروا به معنای پرداخت حق به شخصی غیر از شخصی که پرداخت کنند به او بدهکار است که میتواند بر اثر اشتباه این پرداخت صورت گرفته باشد یا شخص بدهکار است ولی مبلغی بیشتر از بدهی خود پرداخت نموده باشد و بخواهد مبلغ اضافه را مطالبه نماید که میتواند از جهت ایفای ناروا و دارا شدن بلاجهت اقدام نماید
سلام و عرض ادب
ایفا در لغت به معنای وفا کردن و پرداخت حق کسی به صورت تمام و کمال می باشد. ناروا مفهوم بدون سبب و حق قانونی را می رساند. بنابراین ایفای ناروا به این معناست که شخصی مال یا دینی را بدون جهت و سبب قانونی پرداخت نماید. تصور کنید به شخصی بدهکار هستید و بایستی مبلغی مشخص را به او پرداخت نمایید.
با سلام و احترام،
ایفای ناروا به زبان ساده یعنی پرداخت اشتباهی مبلغ یا مالی به فردی در صورتی که دینی و طلبکاری وجود ندارد. ممکن است شخصی به اشتباه و با تصور به این که به فردی مدیون است مبلغی به او بدهد تکلیف این پرداخت در حقوق چیست؟ آیا فردی که به اشتباه به او پرداختی صورت گرفته میتواند از آن استفاده نماید؟ در حالت عادی، مفهوم ایفا وجود دین مفروض است: باید دین یا تعهدی باشد تا وفای به آن معنی پیدا کند. پس اگر شخصی با این پندار که به دیگری مدیون است مالی به او بدهد و در واقع دینی وجود نداشته باشد، گیرنده مال نمیتواند به ناروا آن را تصاحب کند و بایستی آن را به مالک بازگرداند. این است که ماده 265 قانون مدنی در مبحث وفای به عهد اعلام میدارد: هرگاه مالی به کسی پرداخت میشود اصل بر غیر مجانی بودن پرداخت است پس اگر کسی مالی را اشتباها به شخصی بپردازد میتواند آن را بازپس گیرد. اگر بین دو طرف اختلاف پیش آید و یک طرف بگوید مال مجانی به من بخشیده شده و طرف دیگر بگوید مال به فرض پرداخت دین پرداخت شده در بیشتر مواقع ادعای کسی که میگوید به موجب دین و قرض پرداخت شده پذیرفته میشود و طرف دیگر باید برای گفته خود سند ارائه کند. بنابراین فردی که ایفای ناروا نموده میتواند با بیان این امر به حق خود برسد. ایفای نا روا برای تحقق نیاز به شرایطی دارد : تسلیم مال به عنوان ایفاء-ناروایی پرداخت یا عدم وجود دین-پرداخت دین به دیگری-پرداخت اشتباهی به وسیله غیر مدیون-اشتباه پرداخت کننده در ایفای ناروا ، از آن جایی که بسیاری از دعاوی دادگاه مربوط به بحث مطالبه وجه می باشد مشورت گرفتن از وکلای کارکشته موسسه امری بسیار ضروری در احقاق حق شما می باشد.
- توسط:
- ۱۴۰۲/۵/۱۰ | ۷:۴۴:۳۶
با سلام
ایفای دین به صورت ناروا موجب می شود که دهنده مال بتواند مال داده شده را پس بگیرد. بنابراین اشتباه در پرداخت، ناروایی پرداخت و ایفا می تواند جز ارکان تحقق ایفای ناروا باشد وموجب مطالبه شخصی که پرداخت کرده است باشد
- توسط:
- ۱۴۰۲/۵/۱۰ | ۷:۴۴:۳۶
با سلام
ایفای دین به صورت ناروا موجب می شود که دهنده مال بتواند مال داده شده را پس بگیرد. بنابراین اشتباه در پرداخت، ناروایی پرداخت و ایفا می تواند جز ارکان تحقق ایفای ناروا باشد وموجب مطالبه شخصی که پرداخت کرده است باشد
- توسط:
- ۱۴۰۲/۵/۱۰ | ۷:۳۱:۳۷
با سلام
اگر مالی به طور ناروا استیفاء شود آثاری را به دنبال دارد:
۱. گیرنده مال باید آن را فوراً به پرداختکننده پس بدهد؛
۲. گیرنده مال ناروا، علاوه بر اینکه باید عین مال را پس بدهد، ملزم به جبران منافع مال نیز است. زیرا در مدتی که مال ناروا نزد او بوده است، مالک حقیقی مال، از منافع آن مال محروم شده و باید اجرتالمثل آن را دریافت نماید. برای آشنایی با موضوع اجرتالمثل روی این لینک کلیک نمایید.
۳. اگر گیرنده مال اطلاع نداشته باشد که استحقاق دریافت این مال را نداشته است، نیاز نیست اجرتالمثل را پرداخت کند. اما اگر آگاه باشد و مال را قبول کند باید اجرتالمثل زمان تصرف خود را پرداخت نماید.
۴. معاملاتی که با این مال صورت می گیرد غیر نافذ است. یعنی نه باطل است و نه صحیح و فقط مالک حقیقیِ مال میتواند آن معامله یا معاملات را تایید کند و وجه پرداختی را به دست آورد (معامله صحیح میشود) یا اینکه آن معامله را رد کند و مال خود را تصاحب نماید (معامله باطل میشود)
۵. اگر گیرنده مال، با علم به استحقاق نداشتن خود، مال را در دست خود نگه داشته باشد، در حکم غاصب بوده و نسبت به عین مال و منافع آن، حتی در صورتی که در نتیجه حوادث قهری مانند زلزله و یا سیل از بین برود، مسئول جبران خسارت است. یعنی اگر مال در زمان تصرف وی از بین برود، در هر صورت ضامن بوده و باید عین آن را به مالک تحویل دهد.
- توسط:
- ۱۴۰۲/۵/۱۰ | ۷:۱۶:۲۱
با سلام خدمت شما.ایفای ناروا مرکب از دو واژهی «ایفا» و «ناروا» است. ایفا در لغت مصدر باب «اِفعال» به معنای وفا کردن و حق کسی را تمام و کمال دادن آمده است. ناروا نیز به معنای بدون حق و سبب قانونی بودن است. هرگاه شخصی بدون وجود حق و سبب قانونی مالی به دیگری بپردازد؛ این پرداخت، ایفای ناروا است.در مقابل ایفا بهطور صحیح در جایی معنا پیدا میکند که دینی وجود داشته باشد و شخصی به دیگری مدیون باشد و اقدام به پرداخت دینش بنماید.
نظر شما در مورد این مطلب