موسسه وکیل تلفنی

  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۴:۲۸:۴۹ تاریخ ۱۴۰۳/۱۲/۴
  • سمیه رزاقی سمیه رزاقی گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۱:۴۷:۲۴ تاریخ ۱۴۰۳/۱۲/۴
  • سمیه رزاقی سمیه رزاقی گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۱:۰:۳۰ تاریخ ۱۴۰۳/۱۲/۴
  • محمد رضا امین عطائی محمد رضا امین عطائی گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۶:۷:۳۷ تاریخ ۱۴۰۳/۱۲/۴
  • مینا بختیارپور مینا بختیارپور گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۲:۱:۲۵ تاریخ ۱۴۰۳/۱۱/۲۸
  • زهرا خانی زهرا خانی گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۳:۱۸:۳۲ تاریخ ۱۴۰۳/۱۱/۲۴
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۵:۱۱:۵۹ تاریخ ۱۴۰۳/۱۱/۲۳
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۸:۴۱:۴۸ تاریخ ۱۴۰۳/۱۱/۲۱
  • سعید اکبری سعید اکبری گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۹:۳:۶ تاریخ ۱۴۰۳/۱۱/۱۹
  • مهرداد امیری مهرداد امیری گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۶:۳۷:۵۱ تاریخ ۱۴۰۳/۱۱/۱۸
انجمن وکیل تلفنی

بررسی مجازات قمه زنی

بررسی مجازات قمه زنی

  • توسط مریم پرتوی
  • ۱۳۹۵/۷/۱۴ | ۱۳:۵۸:۶
  • 10 نظر

مجازات قمه‌زنی در قانون چیست؟


مراسم قمه‌زنی، از نظر شرعى و فقهی پایه و اساسی ندارد و برخى از فقها نیز به خاطر تاثیر نامطلوب آن بر افکار دیگران و موجب وهن ‏مذهب بودن، آن را ممنوع و حرام دانسته‏ اند.
 
در همین زمینه مقام معظم رهبری در پاسخ به نامه امام جمعه ‏اردبیل نوشتند: امروز این ضرر بسیار بزرگ و شکننده است و لذا قمه زدن علنى و همراه ‏با تظاهر، حرام و ممنوع است؛ علماى دیگر نیز در تایید موضع و سخن رهبر انقلاب، آن را موجب وهن مذهب و نامشروع دانستند .
 
همچنین از دیدگاه حقوقی اگر عمل قمه‌زنی در ملاعام صورت گیرد، مرتکبین آن حسب مواد ۶۱۸ و ۶۳۸ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی قابل مجازات هستند.
 
طبق ماده ۶۱۸ قانون مذکور: هر کس با هیاهو و جنجال یا حرکات غیرمتعارف یا تعرض به افراد موجب اخلال نظم و آسایش و آرامش عمومی گردد یا مردم را از کسب و کار باز دارد به حبس از سه ماه تا یک سال و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.
 
و نیز حسب ماده ۶۳۸ قانون فوق الذکر : هر کس علناً در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم می‌گردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمی‌باشد ولی عفت عمومی را جریحه‌دار نماید فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.
 
لذا به هر حال وقتی اشخاصی با سلاح سرد از نوع قمه ، در ملاعام بر سر خود می‌زنند و خون آلود می‌شوند و خون در سطح خیابان، حسینیه‌ و یا مسجد جاری می‌شود، افراد دیگری چون اطفال و زنها و غیره ، نظاره‌گر این صحنه‌ها می‌شوند و آثاری بسیار بدی بر روی آنها می‌گذارد و آسایش آنان را سلب می‌کند.
 
هر چند در سال های گذشته عمل قمه‌زنی کاهش یافته اما متاسفانه هنوز در بعضی شهرها و هیئت مذهبی به رغم فتوای علماء و برخوردهای قانونی و قضایی و هشدارهای بهداشتی کماکان  شاهد تکرار این عمل هستیم.
 
چه خوب است آنان که به خاطر علاقه به حضرت اباعبدا...‏«ع‏» حاضرند خون بدهند، خون خویش را به درمانگاه‌ها و مراکز انتقال خون اهداء کنند تا از این طریق، جان انسان‌هاى بسیارى که نیازمند خونند را نجات دهند و قطعاً این کار رضایت‏ خداوند و سید الشهداء «ع‏»را در پى خواهد داشت.
 


  • توسط:
  • ۱۴۰۲/۵/۹ | ۱۶:۳۳:۱۷

باسلام اگر عمل قمه‌زنی در ملاعام صورت گیرد، مرتکبین آن حسب مواد ۶۱۸ و ۶۳۸ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی قابل مجازات هستند. طبق ماده ۶۱۸ قانون مذکور: هر کس با هیاهو و جنجال یا حرکات غیرمتعارف یا تعرض به افراد موجب اخلال نظم و آسایش و آرامش عمومی گردد یا مردم را از کسب و کار باز دارد به حبس از سه ماه تا یک سال و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد؛ و نیز حسب ماده ۶۳۸ قانون فوق الذکر: هر کس علناً در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم می‌گردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمی‌باشد، ولی عفت عمومی را جریحه‌دار نماید فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد؛ پس زمانیکه اشخاصی با سلاح سرد از نوع قمه، در ملاعام بر سر خود می‌زنند و خون آلود می‌شوند و خون در سطح خیابان، حسینیه و یا مسجد جاری می‌شود، افراد دیگری، چون اطفال و زن‌ها و …، نظاره‌گر این صحنه‌ها می‌شوند و آثاری بسیار بدی بر روی آن‌ها می‌گذارد و آسایش آنان را سلب می‌کند.
  • توسط:
  • ۱۴۰۲/۵/۹ | ۱۱:۳۴:۴۴

مراسم قمه زنی از نظر شرعی و فقهی پایه و اساسی ندارد و برخی از فقها نیز به خاطر تاثیر نامطلوب آن بر افکار دیگران و موجب وهن مذهب بودن آن را ممنوع و حرام دانسته اند. طبق ماده 618:هرکس با هیاهو و جنجال یا حرکات غیر متعارف یا تعرض به افراد موجب اخلال نظم و آسایش و آرامش عمومی گردد یا مردم را از کسب وکار بازدارد به حبس از سه ماه تا یکسال و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.
  • توسط:
  • ۱۴۰۲/۵/۷ | ۹:۵۵:۱۹

چقدر خوب که شما به مسائل روز اشاره میکنید و از ابعاد مختلف حقوقی و شرعی و حتی عرف جاری در جامعه نیز مطلب را مورد بررسی قرار میدهید من سعی میکنم هرروزه مطالب مفید سایت شمارو دنبال کنم چون بسیار آموزنده است برای شما آرزوی موفقیت دارم
  • توسط:
  • ۱۴۰۲/۵/۶ | ۱۳:۱۰:۲۶

باسلام طبق ماده ۶۱۸ قانون مذکور: هر کس با هیاهو و جنجال یا حرکات غیرمتعارف یا تعرض به افراد موجب اخلال نظم و آسایش و آرامش عمومی گردد یا مردم را از کسب و کار باز دارد به حبس از سه ماه تا یک سال و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد. و نیز حسب ماده ۶۳۸ قانون فوق الذکر : هر کس علناً در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم می‌گردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمی‌باشد ولی عفت عمومی را جریحه‌دار نماید فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد. لذا به هر حال وقتی اشخاصی با سلاح سرد از نوع قمه ، در ملاعام بر سر خود می‌زنند و خون آلود می‌شوند و خون در سطح خیابان، حسینیه‌ و یا مسجد جاری می‌شود، افراد دیگری چون اطفال و زنها و غیره ، نظاره‌گر این صحنه‌ها می‌شوند و آثاری بسیار بدی بر روی آنها می‌گذارد و آسایش آنان را سلب می‌کند. هر چند در سال های گذشته عمل قمه‌زنی کاهش یافته اما متاسفانه هنوز در بعضی شهرها و هیئت مذهبی به رغم فتوای علماء و برخوردهای قانونی و قضایی و هشدارهای بهداشتی کماکان شاهد تکرار این عمل هستیم. چه خوب است آنان که به خاطر علاقه به حضرت اباعبدا...‏«ع‏» حاضرند خون بدهند، خون خویش را به درمانگاه‌ها و مراکز انتقال خون اهداء کنند تا از این طریق، جان انسان‌هاى بسیارى که نیازمند خونند را نجات دهند و قطعاً این کار رضایت‏ خداوند و سید الشهداء «ع‏»را در پى خواهد داشت.
  • توسط:
  • ۱۴۰۲/۵/۶ | ۱۲:۴۹:۵۹

یکی از مراسم های رایج در مناسبات مذهبی مانند محرم برگزاری مراسم قمه زنی می باشد ،باید بدانیم که این مراسم از نظر شرعی و فقهی پایه و اساسی ندارد و برخی از فقها به خاطر تاثیر نامطلوب آن هم بر افکار مردم و ایجاد وهن در مذهب این مراسم را ممنوع و حرام اعلام نمودند اما همچنان ما شاهد برگزاری این مناسبات هستیم
  • توسط:
  • ۱۴۰۲/۵/۶ | ۱۱:۱۴:۳۷

با سلام تظاهر به عمل حرام در قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده است، قمه زنی نیز هم از طریق فتاوا و علمای حقوق منع گردیده و کاری بسیار زننده و آسیب رسان می باشد که متاسفانه در ماه محرم در برخی از هیآت ها شاهد آن بوده ایم، کسی که دوست دار امام حسین (ع)و اهل بیت بزرگوار ایشان بوده نه تنها به خود آسیب نمی زند بلکه در این ایام باشکوه با عزاداری که مناسب امام عظیم الشان بوده کارهای ثواب و خیر انجام می دهد و با خودزنی عمدی و کارهای این چنینی نه تنها مرتکب ثوابی نمی شود بلکه بیشتر احساس جامعه را جریحه دار نموده بنابراین بهتر است با اهدای خون به هم نوعان خود در کار ثواب شریک شده و نامی جوانمردانه از خود بر جای بگذارند.
  • توسط:
  • ۱۴۰۲/۵/۶ | ۹:۵۸:۲۰

با سلام کشیدن سلاح بر روی دیگران به معنی نمایش دادن و تظاهر آن برای ترساندن دیگران و قدرت‌ نمایی است. متهم با انگیزه‌های مختلفی مرتکب جرم قمه ‌کشی می‌شود. گاهی متهم برای قدرت‌ نمایی این اقدام را انجام می‌دهد. تصور کنید فردی در یک محله به عنوان شخصی زورگو یا ظالم شناخته می‌شود. او برای قدرت‌ نمایی و ایجاد هراس مردم آن منطقه قمه کشی می‌کند. در حقیقت او با این اقدام، علاوه بر جلب توجه، قصد دارد مردم را وادار کند تا به او احترام بگذارند. این موضوع یکی از مصادیق این عمل غیر مجاز است. گاهی مواقع فردی که این جرم را مرتکب می‌شود، قصد دارد برای دیگران ایجاد مزاحمت کند. در این شرایط نیز او مستحق مجازات خواهد بود. تصور کنید فردی با یک قمه در کوچه یا معابر موجب مزاحمت برای دیگران می‌شود. او با این اقدام غیر مجاز برای خانواده و ناموس مردم ایجاد مزاحمت می‌کند. مطابق قانون در این شرایط متهم باید تحت تعقیب قرار بگیرد.
  • توسط:
  • ۱۴۰۲/۵/۶ | ۹:۳۲:۵۷

با سلام قمه زنی از رسوم ناپسند و قبیح به شمار می رود که نه تنها عزاداری برای اهل بیت محسوب نمی شود بلکه موجبات ناراحتی و‌آزردگی خاطر ایشان را فراهم می نماید. از طرف دیگر فتوای مراجع عظام تقلید و‌علمای اسلام مبنی بر حرمت شرعی این کار است و موجب ضرر به نفس می شود. از حیث قانونی نیز باید گفت مطابق ماده ۶۱۸ قانون‌تعزیرات نیز اگر این کار موجب هیاهو و جنجال شود‌و‌آسایش مردم را مختل نماید قابل مجازات است. هم چنین می توان مقررات صدر ماده ۶۳۸ قانون‌تعزیرات را بر قمه کشی در انتظار عمومی اعمال نمود
  • توسط:
  • ۱۴۰۲/۵/۶ | ۸:۳۴:۵۱

از دیدگاه حقوقی اگر عمل قمه‌زنی در ملاعام صورت گیرد، مرتکبین آن حسب مواد ۶۱۸ و ۶۳۸ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی قابل مجازات هستند. طبق ماده ۶۱۸ قانون مذکور: هر کس با هیاهو و جنجال یا حرکات غیرمتعارف یا تعرض به افراد موجب اخلال نظم و آسایش و آرامش عمومی گردد یا مردم را از کسب و کار باز دارد به حبس از سه ماه تا یک سال و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد. و نیز حسب ماده ۶۳۸ قانون فوق الذکر : هر کس علناً در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم می‌گردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمی‌باشد ولی عفت عمومی را جریحه‌دار نماید فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد
  • توسط:
  • ۱۴۰۲/۵/۶ | ۸:۲۴:۱۵

با سلام خدمت شما مراسم قمه‌زنی، از نظر شرعى و فقهی پایه و اساسی ندارد و برخى از فقها نیز به خاطر تاثیر نامطلوب آن بر افکار دیگران و موجب وهن ‏مذهب بودن، آن را ممنوع و حرام دانسته‏ اند. در همین زمینه مقام معظم رهبری در پاسخ به نامه امام جمعه ‏اردبیل نوشتند: امروز این ضرر بسیار بزرگ و شکننده است و لذا قمه زدن علنى و همراه ‏با تظاهر، حرام و ممنوع است؛ علماى دیگر نیز در تایید موضع و سخن رهبر انقلاب، آن را موجب وهن مذهب و نامشروع دانستند

نظر شما در مورد این مطلب

لیست هزینه مشاوره تلفنی با برترین وکلای دادگستری

((بعد از پرداخت، وکیل پایه یک دادگستری زیر 5 دقیقه جهت مشاوره با شما تماس می‌گیرند))

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی شبانه روزی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت آنلاین
5 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 100,000 هزار تومان پرداخت آنلاین
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین
20دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین
30دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 380,000 هزار تومان پرداخت آنلاین
مشاوره حقوقی تلفنی با دکتر هادی توکلی وکیل پایه یک دادگستری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین
ارزیابی وکیل پرونده شما توسط دکتر هادی توکلی 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین

لیست هزینه مشاوره تلفنی با برترین وکلای دادگستری

((بعد از پرداخت، وکیل پایه یک دادگستری زیر 5 دقیقه جهت مشاوره با شما تماس می‌گیرند))

جدول مشاوره حقوقی تخصصی شبانه روزی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت آنلاین

لطفاً پس از پرداخت، لوگوی واتساپ زیر را لمس نموده و تصویر فیش واریزی را به آن ارسال نمایید تا وکیل در کمتر از ۵ دقیقه با شما تماس بگیرد.

روش پرداخت بعدی به این صورت می باشد که یکی از مبالغ فوق را به شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۳۸۲۲۸۴۵۳۸ به نام هادی توکلی واریز کنید و سپس اطلاعات واریز را به شماره ۰۹۲۱۲۲۴۲۶۷۰ پیامک یا واتساپ نمایید تا وکیل در کمترین زمان به خط شما تماس حاصل کند.

درخواست مشاوره تلفنی با وکیل: 02147625900

مشاوره فوری با وکیل: 09212242670

مشاوره حقوقی تلفنی 24 ساعته ارزان

02147625900

 

مشاوره حقوقی فوری شبانه روزی

09212242670

 

واحد وکالت تلفنی

 

ایمیل وکیل تلفنی

vakiltel@gmail.com

 

ایمیل مالی وکیل تلفنی

vakiltelmali@gmail.com

 

واحد گارانتی مشاوره حقوقی

hade_tavakoli@yahoo.com

 

شماره پیامک مشاوره حقوقی

30007002700242

 

واحد مشاوره حقوقی مازندران:

مازندران شهرستان آمل خیابان هراز افتاب یک ساختمان ایران مهر طبقه چهارم واحد 12 

 

قوانین و مقررات وکیل تلفنی 

مشاوره حقوقی مشاوره حقوقی تلفنی  مشاوره حقوقی فوری اورژانس مشاوره حقوقی