موسسه وکیل تلفنی

  • سعید شجاعی نیا گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۰:۴۸:۶ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۵
  • درسا نیک سیرت گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۱:۱۹:۳ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۴
  • محمدامین سلمانپور گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۸:۵۰:۲۶ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۳
  • Azita Moghanizadeh گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۲۲:۴۲:۳۷ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۳۰
  • امید حرفتی گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۲:۲۱:۱۹ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۳۰
  • سید احسان علوی گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۴:۵۹:۴۶ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۲۹
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۶:۳۵:۳۱ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۲۸
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۶:۳۴:۳۹ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۲۸
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۶:۳۲:۲۴ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۲۸
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۶:۲۸:۴ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۲۸
انجمن وکیل تلفنی

مهلت شرکت بیمه در پرداخت دیه و ضمانت اجرای آن

مهلت شرکت بیمه در پرداخت دیه و ضمانت اجرای آن

  • توسط هادی توکلی
  • ۱۳۹۹/۱/۱۳ | ۲۳:۱۰:۲۸
  • 0 نظر

شرکت‌های بیمه مكلف اند پس از دریافت مدارک ظرف مدت ۱۵ روز از تاریخ تشکیل پرونده نسبت به پرداخت ۵۰ درصد دیه و خسارت زیاندیدگان اقدام و مابقی آن را نیز پس از صدور رأی در وجه زیان دیده پرداخت نمایند. چنانچه شرکت بیمه در این پرداخت‌ها تأخیر نماید و نرخ دیه افزایش یابد، مکلف به پرداخت خسارت به میزان يوم الادا خواهد بود.

رای دریافت مشاوره تلفنی با وکیل پایه یک دادگستری کافی است از تلفن ثابت خود (با موبایل تماس نگیرید) بدون هیچ پیش شماره ایی با تلفن زیر تماس بفرمایید.

تماس از تلفن ثابت(بدون کد شهرستان بگیرید)  ۹۰۹۹۰۷۰۷۶۷    

هر گونه سوالی دارید می توانید با ۰۲۱۴۷۶۲۵۹ مطرح بفرمایید

مشاوره  حقوقی  در سریع ترین  زمان  ممکن

شماره دادنامه: ۹۳۰۹۹۷۰۲۷۰۴۰۰۰۲۲

تاریخ: 23/01/۱۳۹۳

رای شعبه ۱۱ دادگاه عمومی حقوقی تهران

درباره‌ی دادخواست آقای (م.م.) به وکالت از آقایان و خانم‌ها به طرفیت (ش.) به خواسته مطالبه 872/۸۵ درصد دیه کامل در زمان اجرای حکم به انضمام کلیه هزینه‌های دادرسی و حق الوکاله وکیل (صدور حکم مبنی بر الزام و محکومیت خوانده به ایفای تعهد) بدین شرح که وکیل خواهان‌ها توضیح داده است. موکل ردیف چهارم (آقای ج.م.) به علت بی احتیاطی در امر رانندگی منجر به فوت همسرش به نام (م.م.) و همچنین جرح فرزندان خود به نام‌های (م.)، (م.)، (ل) همگی (م.) گردید با عنایت به رسیدگی‌های قانونی و صدور حکم مبنی بر محکومیت وی به پرداخت مجموعاً 6/178 درصد دیه کامل مطابق دادنامه صادره (اشاره به دادنامه شماره ۹۱۰۹۹۷۲۳۳۱۴۰۰۶۲۵ مورخ 2/8/۹۱ صادره از شعبه ۱۰۲ جزایی دامغان) از طرف دیگر با عنایت به اینکه مسئولیت مدنی وی مطابق بیمه نامه پیوستی نزد خوانده بوده که علی رغم تشخیص و تشکیل پرونده پس از وقوع تصادف مطابق شرایط عمومی و خصوصی بیمه نامه صادره و پیگیری‌های موکل جهت جلوگیری از افزایش دیه به علت عدم پرداخت از سوی خوانده، متأسفانه شرکت بیمه از مجموع دیه موضوع دادنامه یاد شده به میزان 6/۱۷۸ درصد دیه کامل در مورخ 26/12/۹۱ صرفاً اقدام به پرداخت مبلغ ۸۷۶٫۲۸۰٫۰۰۰ ریال معادل 7/۹۲ درصد به حساب اجرای احکام واریز نموده بود و از پرداخت 16.380.000 ریال معدل 73/1 درصد اقدام و میزان ۸۶۶٪ دیه (پرداخت نشده) امتناع می‌نماید.

٢. از مجموع دیه آقای (م.م.) به میزان ۵۰ / ۲ صرفاً به پرداخت ۲۹۷.360.000 ریال معادل 46/۳۱ درصد دیه اقدام و از پرداخت مابقی دیه به میزان 74/۱۸ درصد دیه امتناع می‌نماید.

٣. از مجموع دیه آقای مم. به میزان ۲۵ / ۸ درصد دیه به پرداخت 162.540.000 ریال معادل 2/17 از پرداخت مابقی آن به میزان 6/8 درصد امتناع می‌نماید.

۴. از مجموع ۱۰۰ درصد دیه کامل بابت دیه مرحوم م.م. مطابق تبصره ۲ ماده ۴ صرفاً اقدام به پرداخت مبلغ ۴۰۰.000.000 ریال معادل 32/۴۲ درصد دیه کرده و از پرداخت مابقی آن میزان 68/۵۷ درصد دیه امتناع می‌نماید با این توضیح که تعهدات جانی بیمه نامه مذکور مطابق مصوبه بیمه مرکزی از مبلغ 600.000.000 ریال به مبلغ 900.000.000 ریال افزایش پیدا کرده به عبارت دیگر بیمه نامه استنادی جزء بیمه نامه‌هایی بوده که قبل از تاریخ 1/8/۱۳۹۰ صادر شده و بر اساس مصوبه یاد شده بدون پرداخت حق دیه تعهدات آن افزایش پیدا نموده بود و از طرف دیگر شرکت بیمه بر اساس ماده ۱۵ قانون بیمه مکلف بوده که پس از دریافت مدارک ظرف مدت ۱۵ روز از تاریخ تشکیل پرونده یعنی 8/1/۹۱  (مراجعه موکلین به شرکت بیمه) نسبت به پرداخت ۵۰ درصد دیه خسارت زیان دیدگان اقدام نماید مابقی آن را نیز بر اساس ماده ۱۶ قانون بیمه با امعان نظر به بند ۴ و ۶ دستورالعمل تسریع در پرداخت خسارتهای جانی در وجه موکلین پرداخت نماید همچنین مطابق مصوبه هیأت وزیران... تبصره ۵ آن چنانچه خسارتهای بدنی بیمه نامه ناشی از تأخیر شرکت بیمه بوده باشد شرکت بیمه گر مکلف به پرداخت خسارت به صورت کامل (يوم الادا) خواهد بود -شرکت بیمه به موجب لایحه تقدیمی ثبت شده به شماره 1896/۹۲ – 27/9/92 دفاعاً اعلام کرده است - حسب مندرجات گواهی حصر وراثت صادره از مرجع حل اختلاف، اعتبار گواهینامه مزبور صرفاً تا مبلغ سی میلیون ریال می‌باشد. بنابراین استحقاق خواهان‌ها در طرح دعوی مطالبه دیه به میزان خواسته بلاوجه می‌باشد... استدعای رد دعوی مطروحه را کردند.

۲. حسب دادخواست تقدیمی، در ستون خواهان هانام احدی از خواهانها م.م. درج گردیده لکن در برگ گواهی حصر وراثت صادره از شورای حل اختلاف نامبرده از جمله وراث نمی‌باشند و مشارالیه ذینفع نبوده است.

٣. مبلغ خواسته مازاد بر سقف تعهد بیمه نامه بوده که مبلغ آن 600.000.000 ریال می‌باشد و به موجب آن شرکت بیمه صرفاً تا سقف تعهدات مندرج در بیمه نامه مسئول جبران خسارات بدنی بیمه شدگان می‌باشد و در خصوص ماظزاد بر آن هیچ گونه مسئولیتی متوجه شرکت متبوع نبوده و مسئول جبران مابقی خسارت مسبب حادثه (آقای ج.م.) می‌باشد.

۴. خودروی حادثه دیده و تحت پوشش بیمه شخص ثالث شرکت بیمه دانا، بوده است و شرکت متبوع ۴ نفر سرنشین داخل کابین را تحت پوشش قرار داده است لکن مقصر حادثه بدون در نظر گرفتن ظرفیت مجاز خودرو با ۶ نفر سرنشین در محور خارج از شهر منجر به بروز حادثه شده است؛ بنابراین شرکت بیمه نسبت به مازاد خسارت پرداخت شده مسئولیتی ندارد (نقل به مضمون) دادگاه با عنایت به جامع اوراق و محتویات پرونده و مراتب فوق و توجه به بیمه نامه پیوست و صدور حکم کیفری و تصویر فیش‌های ارائه شده با رد شرکت خوانده دعوی خواهان‌ها را وارد دانسته و مستند به مواد ۱۰، ۱۹۶ قانون مدنی ۵۱۵۰۵۱۹ قانون آیین دادرسی مدنی و دستورالعمل بیمه مرکزی به شماره 26708/90 مورخ 25/7/1390 مصوب هیأت وزیران حکم بر محکومیت خوانده به پرداخت ۵۷ / ۶۸ درصد دیه کامل در حق اولیاء دم مرحوم (م.م.) به شرح انحصار وراثت و پرداخت ۸۶۶. دیه کامل در حق خانم (ل.م.) و پرداخت مبلغ 734/۱۸ درصد در حق آقای (م.م.) و به پرداخت 6/۸ درصد دیه کامل در حق آقای (م.م.) مابه التفاوت دیه بابت اضل خواسته و مبلغ 200/663/۱۹ ریال بابت هزینه دادرسی و مبلغ 22.950.000 ریال بابت حق الوکاله وکیل در حق خواهانها صادر و اعلام می‌نماید. رأی صادره حضوری و ظرف مهلت ۲۰ روز قابل تجدیدنظر در دادگاه‌های تجدیدنظر استان می‌باشد.

قاضی شعبه ۴۱ دادگاه عمومی حقوقی تهران - زارعی

وكيل تلفني اولين سامانه آنلاين مشاوره حقوقي در كشور


نظر شما در مورد این مطلب

مشاوره حقوقی تلفنی 24 ساعته ارزان

02147625900

 

مشاوره حقوقی فوری شبانه روزی

09212242670

 

واحد وکالت تلفنی

 

ایمیل وکیل تلفنی

vakiltel@gmail.com

 

ایمیل مالی وکیل تلفنی

vakiltelmali@gmail.com

 

واحد گارانتی مشاوره حقوقی

hade_tavakoli@yahoo.com

 

شماره پیامک مشاوره حقوقی

30007002700242

 

واحد مشاوره حقوقی مازندران:

مازندران شهرستان آمل خیابان هراز افتاب یک ساختمان ایران مهر طبقه چهارم واحد 12 

 

قوانین و مقررات وکیل تلفنی 

مشاوره حقوقی مشاوره حقوقی تلفنی  مشاوره حقوقی فوری اورژانس مشاوره حقوقی