موسسه وکیل تلفنی

  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۹:۴۸:۲۹ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۶
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۹:۳۹:۵۸ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۶
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۹:۳۸:۳۸ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۶
  • ایلیار خدمتی گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۳:۴۳:۴۷ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۵
  • محمدامین سلمانپور گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۸:۵۰:۲۶ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۳
  • Azita Moghanizadeh گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۲۲:۴۲:۳۷ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۳۰
  • سید احسان علوی گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۴:۵۹:۴۶ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۲۹
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۶:۳۵:۳۱ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۲۸
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۶:۳۴:۳۹ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۲۸
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۶:۳۲:۲۴ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۲۸
انجمن وکیل تلفنی

خاتمه قرارداد کار خارج از اراده طرفین

خاتمه قرارداد کار خارج از اراده طرفین

  • توسط هادی توکلی
  • ۱۴۰۲/۸/۲۶ | ۱۸:۳۳:۷

قرارداد کار قراردادی است که میان کارفرما و کارگر منعقد می‌شود. به این قراردادها در قانون برچسب لازم‌الاجرا زده شده است، به این معنی که پس از امضای قرارداد طرفین حق فسخ آن را ندارند، مگر در شرایط خاص! برخی از این شرایط تحت اراده طرفین می‌باشد. برای مثال در این زمینه می‌توان به بند (و) ماده 21 قانون کار رجوع کرد که می‌گوید کارگر می‌تواند با استعفای خود به قرارداد خاتمه دهد، البته که این موضوع شرایط خاصی دارد. علاوه بر مواردی که برحسب اراده‌ی طرفین قرارداد را به پایان می‌رساند، مواردی هم وجود دارد که منجر به خاتمه قرارداد کار خارج از اراده طرفین می‌شود. چه به عنوان کارفرما چه به عنوان کارگر پای پیمان کار امضا زده باشید، می‌بایست با این موارد آشنا شوید.

با توجه به اهمیت موضوع، در این مقاله ضمن پاسخ به این سوال که قرارداد کار چیست، به بررسی موارد اتمام قرارداد کار بدون اختیار طرفین می‌پردازیم. پیشنهاد می‌کنم این مقاله از سایت موسسه حقوقی وکیل تلفنی را از دست ندهید.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

قرارداد کار چیست؟

پیش از پرداختن به مسائلی که منجر به خاتمه قرارداد کار خارج از اراده طرفین می‌شوند، لازم است تعریف درست و دقیق از قرارداد کار داشته باشیم. برای تعریف قراردادهای کار بهتر است نیم نگاهی به ماده 7 قانون کار بیندازیم؛

"قرارداد کار یک قرارداد کتبی یا شفاهی است که با انعقاد آن کارگر موظف می‌شود در ازای دریافت حق السعی کاری را برای کارفرما انجام دهد."

هر زمان کارفرما نیاز به نیروی کار داشته باشد یا در واقع بخواهد بخشی از کار مدنظر خود را به یک کارگر واگذار نماید، باید قراردادی میان آنها تنظیم شود تا تعهدات طرفین به صورت واضح و مشخص تعیین گردد. به این قرارداد در قانون، قرارداد کار گفته می‌شود. نکته‌ای که در اینجا اهمیت دارد، فرم قرارداد کار است که بنا به ماده 7 قانون کار هم می‌تواند کتبی باشد، هم شفاهی! منتهی جهت کاهش اختلافات در آینده توصیه وکلا این است که طرفین همکاری خود را با عقد قرارداد مکتوب آغاز نمایند.

 

آیا سوالی درباره قراردادهای کار ذهن شما را به خود مشغول کرده است؟ دریافت مشاوره حقوقی از وکلا می‌تواند چالش ذهنی شما را به پایان برساند. خدمات حقوقی وکیل تلفنی به صورت شبانه روزی و در تمامی ایام هفته حتی تعطیلات رسمی ارائه می گردد.

 

 

مشاوره با وکیل اداره کار

 

مواردی که قرارداد کار خارج از اراده فرد خاتمه می یابد

پس از آشنایی با تعریف قرارداد کار، حالا زمان آن رسیده تا به موارد خاتمه قرارداد کار خارج از اراده طرفین بپردازیم. پر واضح است مواردی که در ادامه بیان می‌شود، بدون اختیار و اراده‌ی طرفین، کارفرما و کارگر، بوده و به صورت غیر ارادی اتفاق می‌افتد. اصولا قانون گذار چنین مواردی را برای زمانی پیش بینی کرده که تداوم همکاری دشوار یا غیر ممکن باشد. اجازه دهید مواردی که منجر به اتمام قرارداد کار بدون اختیار طرفین می‌شوند را بررسی کنیم:

  • فوت کارگر: بند الف ماده 21 قانون کار صراحتا اعلام می‌کند، فوت کارگر باعث اتمام قرارداد کار می‌شود، چرا که پس از فوت کارگر تعهدات وی امکان انتقال به فرد دیگری را ندارد. بنابراین یکی از مهمترین مواردی که منجر به پایان یافتن پیمان کار می‌شود، فوت کارگر است.
  • بازنشستگی کارگر: با استناد به بند ب ماده 21 قانون کار نیز می‌توان به این نتیجه رسید که قرارداد کار با فرا رسیدن موعد بازنشستگی کارگر به پایان خواهد رسید. پس از فرا رسیدن دوران بازنشستگی، افراد می‌توانند از مستمری سازمان تامین اجتماعی بهره مند شوند. اما یکی از شرایط آن عدم استخدام در ارگان‌ها یا کارگاه‌های دولتی و خصوصی است. بنابراین به محض رسیدن به بازنشستگی کارگر، قرارداد کاری تمام می‌شود.
  • از کار افتادگی کارگر: بند ج ماده 21 قانون کار به دیگر مورد اتمام قراردادهای کار، یعنی از کار افتادگی کارگر پرداخته است. طی این بند هرگاه فرد توسط سازمان تامین اجتماعی از کار افتاده تشخیص داده شود، قرارداد کاری وی تمام خواهد شد. جالب است بدانید سازمان تامین اجتماعی از کار افتادگی افراد را به سه دسته مختلف تقسیم کرده است که هر سه دسته شامل این قانون می‌شوند.

 

 

مشاوره حقوقی اداره کار 
تنظیم قرارداد انلاین
مشاوره قرارداد کار 
درباره ما 

 

البته در سایر بندهای ماده 21 قانون کار به مواردی پرداخته شده است که این موارد هم قرارداد کار را خاتمه می‌دهند. پایان رسیدن مدت قرارداد، استعفای کارگر و فسخ قرارداد به موجب موارد پیش بینی شده در این دسته قرار می‌گیرند. منتهی این موارد خارج از بحث فعلی است، چرا که استفاده یا عدم استفاده از این موارد کاملا در اختیار فرد قرار دارد و به صورت غیر ارادی قرارداد کار را خاتمه نمی‌دهد.

 

هر سوالی درباره اتمام قرارداد کار بدون اختیار طرفین دارید، کافی است آن را از طریق مشاوره حقوقی انلاین و رایگان آن را با وکلای ما در میان بگذارید.

 

وضعیت قرارداد کار پس از فوت کارگر

در قانون، فوت کارگر به عنوان یکی از عوامل خاتمه قرارداد کار خارج از اراده طرفین شناخته شده است. در طول قرارداد کار کارگر موظف به ارائه تعهداتی است که این تعهدات به انجام پاره‌ای از امور بازمی‌گردد. با توجه به این که کارگر به واسطه مهارت و تجربه‌ی خود این خدمات را برای شرکت، موسسه یا کارگاه مربوطه ارائه می‌دهد، در صورت فوت امکان انتقال آن به فرد دیگر وجود ندارد. بنابراین قانون گذار این تدبیر را اندیشیده که پس از فوت کارگر قراردادهای کار خاتمه پیدا کنند. همانطور که پیشتر به آن اشاره شده این موضوع به صورت واضح در بند الف ماده 21 قانون کار بیان شده است.

 

 

تنظیم قرارداد کار

 

وضعیت قرارداد کار پس از فوت کارفرما

در قانون، فوت کارفرما به عنوان یکی از عوامل خاتمه قرارداد کار خارج از اراده طرفین شناخته نشده است. در نقطه‌ی مقابل کارگر، در طول یک قرارداد کار کارفرما معمولا تعهدات مالی را برعهده می‌گیرد که در صورت فوت وی، امکان انتقال آن به فرد جانشین وجود دارد. بنابراین معمولا قرارداد با فوت کارفرما پایان نمی‌یابد، مگر در موارد خاص. برای مثال اگر قراردادی با مضمون پرستاری شخص از بیمار منعقد می‌شود، با فوت کارفرما موضوع قرارداد عملا از میان رفته است. بنابراین ادامه قراردادهای اینچنینی پس از فوت کارفرما بی معنا است. پس در چنین مواردی با فوت کارفرما قرارداد کار خاتمه می‌یابد.

 

مشاوره حقوقی تلفنی خاتمه قرارداد کار خارج از اراده طرفین

اتمام قرارداد کار بدون اختیار طرفین موضوع مهمی است که طرفین قراردادهای کار حتما باید به آن واقف باشند. همچنین نکات خاصی درباره نحوه خاتمه دادن به قراردادهای کار در صورت بروز هر یک از موارد گفته شده در این مقاله وجود دارد. همچنین ممکن است سوالاتی درباره‌ی پیشامدهای خاص داشته باشید. برای مثال آیا قرارداد کار با محکوم شدن کارگر به حبس خاتمه پیدا می‌کند؟ برای پاسخ به تمام این سوالات به صورت فوری حتما یک مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل قرارداد برگزار کنید. جهت دریافت مشاوره حقوقی تلفنی از برترین وکلای ایران با شماره 09212242670 و یا 02147625900 تماس حاصل نمایید.

 

 


مشاوره حقوقی تلفنی 24 ساعته ارزان

02147625900

 

مشاوره حقوقی فوری شبانه روزی

09212242670

 

واحد وکالت تلفنی

 

ایمیل وکیل تلفنی

vakiltel@gmail.com

 

ایمیل مالی وکیل تلفنی

vakiltelmali@gmail.com

 

واحد گارانتی مشاوره حقوقی

hade_tavakoli@yahoo.com

 

شماره پیامک مشاوره حقوقی

30007002700242

 

واحد مشاوره حقوقی مازندران:

مازندران شهرستان آمل خیابان هراز افتاب یک ساختمان ایران مهر طبقه چهارم واحد 12 

 

قوانین و مقررات وکیل تلفنی 

مشاوره حقوقی مشاوره حقوقی تلفنی  مشاوره حقوقی فوری اورژانس مشاوره حقوقی