موسسه وکیل تلفنی

  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۹:۴۸:۲۹ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۶
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۹:۳۹:۵۸ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۶
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۹:۳۸:۳۸ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۶
  • ایلیار خدمتی گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۳:۴۳:۴۷ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۵
  • محمدامین سلمانپور گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۸:۵۰:۲۶ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۳
  • Azita Moghanizadeh گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۲۲:۴۲:۳۷ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۳۰
  • سید احسان علوی گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۴:۵۹:۴۶ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۲۹
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۶:۳۵:۳۱ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۲۸
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۶:۳۴:۳۹ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۲۸
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۶:۳۲:۲۴ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۲۸
انجمن وکیل تلفنی

دادخواست مطالبه ثمن معامله به نرخ روز

دادخواست مطالبه ثمن معامله به نرخ روز

  • توسط هادی توکلی
  • ۱۴۰۲/۸/۲۴ | ۱۴:۱۱:۳۰

در معاملات بیع، خریدار و فروشنده تعهداتی نسبت به هم برعهده دارند. خریدار متعهد می‌شود مالی را جهت انتقال مالکیت موضوع قرارداد به فروشنده پرداخت نماید. چنانچه این مال به موقع به فروشنده پرداخت نشود، فروشنده می‌تواند میان فسخ قرارداد یا مطالبه ثمن قرارداد تصمیم بگیرد! اما شرایط برای خریدار کمی متفاوت است. اگر بعد از پرداخت ثمن معامله، خریدار متوجه مشکلی در موضوع مورد معامله شود، می‌تواند برای انحلال قرارداد اقدام نماید. در این صورت خریدار می‌تواند با تنظیم دادخواست مطالبه ثمن معامله به نرخ روز وجه پرداختی خود را به قیمت روز از فروشنده طلب نماید.

چنانچه نیاز به کسب اطلاعات فوری در زمینه معاملات بیع دارید، همین الان از مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. جهت دریافت مشاوره حقوقی تلفنی از برترین وکلای ایران با شماره 09212242670 و یا 02147625900 تماس حاصل نمایید. در غیر این صورت ادامه مقاله می‌تواند برای شما مفید باشد. در ادامه به صورت کامل شما را برای مطالبه وجه ثمن به قیمت روز راهنمایی کرده‌ایم.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

منظور از ثمن معامله چیست؟

یکی از عقود نسبتا رایج در کشور عقد بیع است. بیع در لغت به معنای خرید و فروش بوده که با معنای آن در حقوق تقریبا یکسان می‌باشد. در عقد بیع خریدار با پرداخت مبلغی که طرفین بر آن توافق دارند، مالکیت کالایی را از فروشنده تصاحب می‌کند. به چنین معاملاتی عقد بیع گفته می‌شود. اما منظور از ثمن معامله چیست؟ ثمن معامله در عقد بیع معنا پیدا می‌کند. به طور ساده به مالی که خریدار برای تصاحب کالای فروشنده باید به وی بپردازد، ثمن معامله گفته می‌شود.

  • برای مثال تصور کنید ارزش یک ملک چیزی حدود 1 میلیارد تومان است. چنانچه خریدار در طول عقد بیع و با پرداخت 1 میلیارد تومان وجه (به صورت نقد یا اقساط) حاضر شود، ملک فروشنده را خریداری نماید، به این مبلغ ثمن معامله گفته می‌شود.

با این وجود تحت شرایطی خاص امکان مطالبه ثمن معامله و حتی مطالبه ثمن معامله به نرخ روز برای خریدار و فروشنده وجود دارد. در ادامه بیشتر درباره‌ی این موضوع صحبت خواهیم کرد.

 

 

دادخواست مطالبه ثمن معامله

 

محاسبه ثمن معامله به نرخ روز

اگر می‌خواهید بدانید ثمن معامله چگونه به نرخ روز محاسبه می‌شود، ابتدا باید به یک سوال جواب داده باشید؟ آیا فروشنده می‌تواند ثمن معامله را به نرخ روز طلب کند؟ آیا خریدار هم می‌تواند ثمن معامله را به قیمت روز دریافت کند؟ جواب این سوالات را در ادامه داده‌ایم؛

امکان مطالبه ثمن معامله به قیمت روز برای فروشنده وجود ندارد؛ در زمان عقد بیع خریدار متعهد می‌شود، مبلغی را تحت عنوان ثمن معامله به فروشنده پرداخت کند. با توجه به این که میزان دقیق ثمن در قرارداد مشخص شده است، حتی در صورت عدم پرداخت آن فروشنده نمی‌تواند تقاضای ثمن خود را به نرخ روز به دادگاه ارائه دهد. در این زمان تنها دو گزینه پیش روی فروشنده وجود دارد: فسخ معامله یا مطالبه ثمن معامله طبق توافق انجام شده.

امکان مطالبه ثمن معامله به نرخ روز برای خریدار وجود دارد؛ برای خریدار مسئله درخواست ثمن معامله کمی فرق می‌کند. چنانچه خریدار پس از پرداخت ثمن معامله متوجه وجود مشکلی در موضوع بیع شود، برای مثال مشخص شود که فروشنده مالک مال نبوده است، در این صورت امکان مطالبه ثمن قرارداد به قیمت روز وجود دارد. خریدار می‌تواند با تنظیم دادخواست این کار را انجام دهد.

 

 

نگارش دادخواست تجدیدنظر
مشاوره حقوقی اعسار
راهنمای نگارش انلاین 
درباره ما 

 

پس از صحبت با وکلای موسسه حقوقی وکیل تلفنی متوجه شدیم، قانون گذار درباره‌ی نحوه محاسبه ثمن معامله به نرخ روز سکوت کرده است. در چنین مواقعی دادگاه به رای وحدت رویه مراجعه خواهد کرد. به طور ساده کارشناسان دادگاه می‌توانند با در نظر گرفتن شرایط، ارزش مال در زمان خرید، ارزش فعلی مال، تورم و ... قیمت روز ثمن را مشخص نمایند. جهت کسب جزئیات بیشتر درباره‌ی نحوه محاسبه ثمن معامله به قیمت روز حتما از مشاوره حقوقی انلاین و رایگان کمک بگیرید.

 

نحوه مطالبه ثمن معامله به نرخ روز

چگونگی دریافت ثمن معامله توسط خریدار به این صورت است که خریدار با در دست داشتن مدارک و تنظیم دادخواست مطالبه ثمن معامله به قیمت روز در دفتر خدمات الکترونیک قضایی، شکایت خود را بر علیه فروشنده به دادگاه تسلیم می‌نماید. در این صورت دادگاه با بررسی ادله و صحت ادعای خریدار، فروشنده را محکوم به پرداخت ثمن به نرخ روز می‌نماید. منتهی همانطور که در پاراگراف قبل توضیح داده بودیم، قیمت دقیق ثمن پرداختی باید توسط کارشناسان دادگاه مشخص شود.

شایان ذکر است گاهی در توافق فی مابین خریدار و فروشنده به این موضوع پرداخته می‌شود که در صورت مستحق للغیر درآمدن مبیع یا بروز سایر اشکالات در مبیع که باعث فسخ قرارداد توسط خریدار می‌شود، فروشنده تنها باید مبلغ مشخصی را بابت خسارت به خریدار واگذار نماید. در این موارد نیز امکان محاسبه ثمن معامله به قیمت روز وجود ندارد، چرا که دادگاه تنها مبلغ درج شده در قرارداد را به عنوان خسارت از فروشنده دریافت می‌نماید، نه کمتر و نه بیشتر!

 

 

مطالبه ثمن

 

 

مرجع صالح برای رسیدگی به پرونده مطالبه ثمن معامله

یکی از سوالات نسبتا رایجی که پیرامون دادخواست مطالبه ثمن معامله به نرخ روز مطرح می‌شود این است که رسیدگی به این شکایت حقوقی در صلاحیت کدام دادگاه است؟ با توجه به ماهیت دعوا، صلاحیت رسیدگی به این موضوع بر عهده دادگاه حقوقی محل اقامت خواهان دعوی یا دادگاه حقوقی محل عقد قرارداد می‌باشد. در مجموع می‌توان گفت رسیدگی به چنین دعواهایی در صلاحیت دادگاه‌های حقوقی قرار دارد.

 

دادخواست مطالبه ثمن معامله به نرخ روز

در این بخش یک نمونه دادخواست مطالبه ثمن معامله به قیمت روز ارائه شده است. لازم به ذکر است در این دادخواست فرض شده خریدار به دلیل مستحق للغیر بودن مبیع قصد فسخ قرارداد و دریافت ثمن معامله را دارد. البته اگر نیاز به اطلاعات بیشتر در زمینه تنظیم دادخواست دارید، حتما یک جلسه مشاوره حقوقی با وکلای ما رزرو کنید. خدمات حقوقی وکیل تلفنی به صورت شبانه روزی و در تمامی ایام هفته حتی تعطیلات رسمی ارائه می گردد.

 

 

 

برگ دادخواست

مشخصات طرفین

نام

نام خانوادگی

نام پدر

سن

شغل

محل اقامت

خواهان

 

 

 

 

 

 

خوانده

 

 

 

 

 

 

وکیل یا نماینده قانونی

 

 

 

 

 

 

خواسته یا موضوع و بهای آن

مطالبه خوانده به پرداخت ثمن معامله به نرخ روز

دلایل و منضمات دادخواست (مدارک)

تصویر مبایعه نامه

تصویر سند مالکیت (در صورت وجود)

 

ریاست محترم دادگاه

با سلام؛ به استحضار جنابعالی می‌رسانم

اینجانب ------------ فرزند ----------- با استناد بر مبایعه نامه شماره ----------- مورخ ---------- موضوع معامله را واقع در پلاک ثبتی ----- بخش ------- واقع در -------- از آقا / خانم -------------- خریداری نمودم. منتهی با توجه به مستحق للغیر بودن مبیع درخواست دارم ثمن معامله به نرخ روز با استناد بر مواد 10، 219، 220 و 1301 قانون مدنی و مواد 197، 515 و 519 قانون آیین دادرسی به من بازگردانده شود.

شماره و تاریخ ثبت دادخواست

ریاست محترم شعبه ---------- دادگاه -------- رسیدگی فرمایید.

نام و نام خانوادگی ارجاع کننده ----------------

تاریخ ---------------------- امضا

محل تمبر

               
 

 


مشاوره حقوقی تلفنی 24 ساعته ارزان

02147625900

 

مشاوره حقوقی فوری شبانه روزی

09212242670

 

واحد وکالت تلفنی

 

ایمیل وکیل تلفنی

vakiltel@gmail.com

 

ایمیل مالی وکیل تلفنی

vakiltelmali@gmail.com

 

واحد گارانتی مشاوره حقوقی

hade_tavakoli@yahoo.com

 

شماره پیامک مشاوره حقوقی

30007002700242

 

واحد مشاوره حقوقی مازندران:

مازندران شهرستان آمل خیابان هراز افتاب یک ساختمان ایران مهر طبقه چهارم واحد 12 

 

قوانین و مقررات وکیل تلفنی 

مشاوره حقوقی مشاوره حقوقی تلفنی  مشاوره حقوقی فوری اورژانس مشاوره حقوقی