موسسه وکیل تلفنی

  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۵:۲۲:۱۱ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۳
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۵:۲۱:۲۲ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۳
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۵:۱۷:۲۸ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۳
  • تست توکلی تست توکلی گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۲۲:۹:۳۲ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۱
  • کریم برای عظیم گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۵:۲۱:۴۸ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۱
  • کریم برای عظیم گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۵:۱۷:۴۵ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۱
  • تست امیر برای صفحه برگشت از بانک تست امیر برای صفحه برگشت از بانک گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۲۱:۵۳:۵۸ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۰
  • تست امیر برای صفحه برگشت از بانک تست امیر برای صفحه برگشت از بانک گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۲۱:۵۲:۵۳ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۰
  • تست امیر برای صفحه برگشت از بانک تست امیر برای صفحه برگشت از بانک گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۴:۴۷:۴۳ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۰
  • تست امیر برای صفحه برگشت از بانک تست امیر برای صفحه برگشت از بانک گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۴:۳۰:۹ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۰
انجمن وکیل تلفنی

دادخواست مطالبه وجه شورای حل اختلاف

دادخواست مطالبه وجه شورای حل اختلاف

  • توسط هادی توکلی
  • ۱۴۰۲/۱۱/۲۴ | ۱۲:۲۸:۲۰

مطالبه وجه دعوایی است که طلبکار برای احقاق حق خود علیه بدهکار مطرح می‌کند. هرگاه طلبکار تقاضای مال خود را از بدهکار نماید، اما بدهکار از پرداخت وجه مدنظر امتناع ورزد، طلبکار می‌تواند با تنظیم دادخواست مطالبه وجه شورای حل اختلاف حق خود را از طریق محاکم قضایی پیگیری نماید. جالب است بدانید مطالبه وجه در شورای حل اختلاف تنها برای یکسری از دعاوی خاص به کار می‌رود. به طور واضح‌تر، تنها آن دسته از دعاوی مطالبه وجه که ارزش مالی آنها کمتر از 20 میلیون باشد، در صلاحیت رسیدگی شورای حل اختلاف قرار می‌گیرد. رسیدگی به الباقی پرونده‌های مطالبه وجه در صلاحیت دادگاه حقوقی است.

 

اگر نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مطالبه وجه از شورای حل اختلاف این مقاله از سایت موسسه حقوقی وکیل تلفنی را از دست ندهید. البته شما می‌توانید با دریافت مشاوره حقوقی تلفنی در سریعترین زمان ممکن پاسخ سوالات خود را دریافت کنید. جهت دریافت مشاوره حقوقی تلفنی از برترین وکلای ایران با شماره 09212242670 و یا 02147625900 تماس حاصل نمایید.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

دادخواست مطالبه وجه چیست؟

دادخواست مطالبه وجه فرمی جهت طرح دعوای حقوقی است که در طی آن طلبکار تقاضای پرداخت دیون و بدهی خود توسط بدهکار را به دادگاه تقدیم می‌کند. اتفاقا به همین دلیل به این فرم دادخواست مطالبه دین یا دادخواست مطالبه طلب نیز گفته می‌شود. در طول این دادخواست خواهان دعوی، تقاضای خود مبنی بر پرداخت بدهی را به همراه جزئیات آن درج می‌کند. برای مثال بدهی می‌تواند در قبال فروش مال، چک، قرض یا هر موضوع دیگری ایجاد شود. خواهان باید ضمن درج دقیق جزئیات بدهی با استناد بر ماده 198 قانون آیین دادرسی از دادگاه بخواهد وجه خود را از طلبکار بگیرد. همچنین در این دادخواست می‌توان تقاضای پرداخت هزینه دادرسی و کلیه خسارات را نیز نمود.

دعوای مطالبه وجه به دسته بندی‌های مختلف تقسیم می‌شود؛ مطالبه وجه چک، مطالبه وجه قراردادی، مطالبه وجه خسارت و غیره از جمله مهمترین دعاوی مطرح شده در این زمینه هستند. منتهی در صورتی که ارزش مالی دعوا کمتر از 20 میلیون باشد، باید دادخواست مطالبه وجه شورای حل اختلاف تنظیم نمود. این دعاوی در صلاحیت رسیدگی شورای حل اختلاف هستند. اما اگر ارزش مالی دعوای مطروحه بیشتر از 20 میلیون تومان باشد، دعوا در دادگاه حقوقی پیگیری خواهد شد.

 

 

شورای حل اختلاف

 

 

در چه مواردی می توان از دادخواست مطالبه وجه استفاده کرد؟

به طور کلی هر گاه فرد از دیگری طلب داشته باشد، اما بدهکار طلب وی را نپردازد، می‌توان از دادخواست مطالبه وجه جهت طرح دعوا استفاده کرد. در ادامه رایج‌ترین دعواهای مطرح شده در این حوزه را بررسی می‌کنیم؛

  • شکایت از طلب پول: اگر فرد مبلغی را به عنوان قرض به طرف مقابل خود پرداخت کند، اما طرف مقابل از پرداخت این مبلغ سر باز بزند، طلبکار این حق را دارد با تنظیم دادخواست مطالبه وجه حق خود را ادا کند.
  • مطالبه وجه چک: چنانچه چکی که در دستان طلبکار است، پاس نشود، وی می‌تواند از طرق مختلف برای دریافت پول خود اقدام کند. یکی از بهترین و بی دردسرترین راهکارها تنظیم دادخواست مطالبه وجه است که با توجه به مبلغ آن باید به دادگاه صالح اعطا شود.
  • مطالبه وجه قراردادی: در طول قراردادهای کاری، پیمانکاری و غیره ممکن است فرد متعهد به پرداخت وجه به طرف مقابل در زمان خاصی شده باشد. یا موظف شده باشد در صورت وقوع شرایط خاص مبلغی را به عنوان خسارت بپردازد. چنانچه فرد نامبرده این مبلغ را نپردازد، طرف مقابل می‌تواند بر علیه وی دادخواست بنویسد.
  • مطالبه خسارت: چنانچه فرد به فرد دیگر در کسب‌وکار، بیزنس، فعالیت‌های اقتصادی، معاملات ملکی و یا مثلا تصادفات جاده‌ای خسارت وارد کرده باشد، می‌بایست خسارت آن را بپردازد. در غیر این صورت فرد زیان دیده می‌تواند از دادخواست مطالبه وجه استفاده نماید.

فراموش نکنید رسیدگی به پرونده مطالبه وجه در شورای حل اختلاف منوط به کمتر بودن ارزش مالی دعوا از 20 میلیون تومان است.

 

 

 

نمونه دادخواست مطالبه وجه
شورای حل اختلاف 
مشاوره حقوقی دفاتر خدمات قضایی 
درباره ما 

 

 

نکات حقوقی مهم در دادخواست مطالبه وجه

اگر به دنبال پس گرفتن وجه خود هستید، می‌بایست دادخواست مطالبه وجه تنظیم کنید. منتهی تنظیم این دادخواست از نکات ریز و درشتی برخوردار است که باید حتما به آنها واقف باشید! در غیر این صورت مشکلات عدیده‌ای برایتان ایجاد خواهد شد. نکات حقوقی کلیدی و مهم در زمان تنظیم دادخواست مطالبه وجه عبارتند از؛

  • مشخصات طرفین باید کاملا دقیق نوشته شود.
  • دلایل و منضمات دادخواست باید کامل باشد تا دادگاه را مجاب به صدور رای بر علیه خوانده کند.
  • در متن دادخواست مطالبه وجه شورای حل اختلاف باید درخواست خسارت تاخیر تادیه تقاضا شود، به این معنی که خوانده بابت تاخیر در پرداخت بدهی هم جریمه بپردازد.
  • در متن فرم مطالبه وجه شورای حل اختلاف باید تقاضای تامین خواسته نمود، به این معنی که خوانده باید ضمن پرداخت بدهی، هزینه دادرسی را نیز بپردازد.

 

مدارک مورد نیاز برای اثبات محکومیت خوانده در هر دعوا متفاوت است. اگر نیاز به اطلاعات بیشتر در این زمینه دارید، حتما سوال خود را در بخش مشاوره حقوقی انلاین و رایگان با وکلای ما در میان بگذارید.

 

چگونگی مطالبه وجه از طریق شورای حل اختلاف

طرح دعوا مطالبه وجه شورای حل اختلاف و پیگیری ان بسیار ساده است. چنانچه بدهی شما از بدهکار کمتر از 20 میلیون تومان باشد، می‌بایست با تنظیم دادخواست و تقدیم آن به شورای حل اختلاف دعوای مدنظر را مطرح نمود. برای این کار کافی است فرایند زیر را طی کنید؛

  1. در گام اول خواهان دعوی باید دادخواست مطالبه وجه شورای حل اختلاف تنظیم نماید. این دادخواست باید از طریق دفتر خدمات الکترونیک قضایی به دادگاه ارسال شود.

 

 

 

مطالبه وجه

 

 

  1. در ادامه شورای حل اختلاف تاریخی را به منزله رسیدگی پرونده به استحضار خواهان و خوانده دعوی می‌رساند.
  2. در جلسه رسیدگی پس از بررسی مدارک و اظهارات طرفین حکم صادر می‌گردد.
  3. حکم صادر شده در شورای حل اختلاف قابل اعتراض بوده و هر یک از طرفین می‌توانند آن را به دادگاه تجدید نظر و سری بعد دیوان عالی کشور ارجاع دهند.

در نهایت رای صادر می‌شود. معمولا در این قبیل از دعاوی رای به محکومیت خوانده صادر می‌گردد، به طوری که با صدور اجرائیه به خوانده 12 روز مهلت داده می‌شود تا طلب خواهان دعوی را پرداخت نماید. در این صورت دادگاه ضمن ممنوع الخروجی فرد، اموال وی را مصادره خواهد کرد.

 

مشاوره حقوقی مطالبه وجه

قطعا سوالات زیادی در رابطه با مطالبه وجه در شورای حل اختلاف برای شما بدون پاسخ باقی مانده است. اگر مایل هستید پاسخ به این سوالات را کسب کنید، بهترین کار دریافت مشاوره حقوقی از وکیل تلفنی است. در حال حاضر شما می‌توانید از طرق مختلف، حضوری، تلفنی و آنلاین، از مشورت وکلای ما بهره مند شوید. در ضمن خدمات حقوقی وکیل تلفنی به صورت شبانه روزی و در تمامی ایام هفته حتی تعطیلات رسمی ارائه می گردد.

 

 


مشاوره حقوقی تلفنی 24 ساعته ارزان

02147625900

 

مشاوره حقوقی فوری شبانه روزی

09212242670

 

واحد وکالت تلفنی

 

ایمیل وکیل تلفنی

vakiltel@gmail.com

 

ایمیل مالی وکیل تلفنی

vakiltelmali@gmail.com

 

واحد گارانتی مشاوره حقوقی

hade_tavakoli@yahoo.com

 

شماره پیامک مشاوره حقوقی

30007002700242

 

واحد مشاوره حقوقی مازندران:

مازندران شهرستان آمل خیابان هراز افتاب یک ساختمان ایران مهر طبقه چهارم واحد 12 

 

قوانین و مقررات وکیل تلفنی 

مشاوره حقوقی مشاوره حقوقی تلفنی  مشاوره حقوقی فوری اورژانس مشاوره حقوقی