موسسه وکیل تلفنی

  • تست امیر برای صفحه برگشت از بانک تست امیر برای صفحه برگشت از بانک گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۴:۴۷:۴۳ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۰
  • تست امیر برای صفحه برگشت از بانک تست امیر برای صفحه برگشت از بانک گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۴:۳۰:۹ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۰
  • تست امیر برای صفحه برگشت از بانک تست امیر برای صفحه برگشت از بانک گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۴:۶:۵۰ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۰
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۹:۴۸:۲۹ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۶
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۹:۳۹:۵۸ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۶
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۹:۳۸:۳۸ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۶
  • ایلیار خدمتی گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۳:۴۳:۴۷ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۵
  • محمدامین سلمانپور گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۸:۵۰:۲۶ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۳
  • Azita Moghanizadeh گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۲۲:۴۲:۳۷ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۳۰
  • سید احسان علوی گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۴:۵۹:۴۶ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۲۹
انجمن وکیل تلفنی

دادخواست مطالبه وجه چک به صورت تضامنی

دادخواست مطالبه وجه چک به صورت تضامنی

  • توسط هادی توکلی
  • ۱۴۰۲/۸/۳۰ | ۱۵:۱۴:۴۹

در یک معامله یا قرارداد ممکن است طرفین تعهداتی نسبت به یکدیگر برعهده بگیرند. برای مثال در زمان فروش ملک، فروشنده متعهد می‌شود که در زمان مقرر نسبت به انتقال سند ملک به خریدار اقدام نماید. یا یک قرارداد پیمانکاری را در نظر بگیرید. در طول این قرارداد پیمانکار موظف می‌گردد تعهدات خود که عموما در موضوع قرارداد درج شده است را تا تاریخ مشخص به اتمام برساند. در این مواقع با هدف جلب اعتماد طرف مقابل می‌توان اقدام به صدور چک تضامنی کرد. در این صورت چنانچه فرد به تعهدات خود عمل ننماید، طرف مقابل می‌تواند با تنظیم دادخواست مطالبه وجه چک به صورت تضامنی خسارت خود را از مراجع ذیربط طلب کند.

 

در این میان سوالات متعددی، خصوصا برای دارنده چک تضامنی ایجاد می‌شود. برای مثال آیا مطالبه وجه چک تضمینی امکان پذیر است؟ چگونه باید وجه چک تضامنی را طلب کنیم؟ چه مدارکی برای این کار مورد نیاز است؟ در این مقاله از سایت موسسه حقوقی وکیل تلفنی به این موضوع خواهیم پرداخت. البته در صورت نیاز می‌توانید از طریق مشاوره حقوقی انلاین و رایگان هم سوالات خود را با وکلای ما در میان بگذارید!

 

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

چک تضامنی چیست؟

چک تضامنی یکی از انواع چک است که با هدف اعتمادسازی و جلب اطمینان خاطر طرف مقابل در قراردادهای کار، اجاره، بیع و ... کشیده می‌شود. در واقع صادرکننده چک تضامنی متعهد می‌گردد به تعهدات خود عمل نماید، اما در صورتی که از انجام تعهدات سر باز زد، طرف مقابل بتواند با دریافت وجه چک به نوعی خسارت خود را طلب نماید. برای درک بهتر ماهیت چک تضامنی اجازه دهید یک مثال کاربردی در این زمینه بزنیم:

"یک قرارداد اجاره را تصور کنید. در طول این قرارداد مستاجر می‌تواند طی مدت زمان مشخص از مال موجر استفاده نماید. حال موجر می‌تواند برای تخلیه به موقع از مستاجر چک تضامنی دریافت کند. به این معنی که چنانچه مستاجر پس از اتمام موعد قرارداد اجاره در تخلیه عین مستاجره اهمال ورزد، موجر می‌تواند چک را وصول کند."

 

سرانجام کشیدن چک تضامنی از سوی طرف متعهد از 3 حالت خارج نیست. در ادامه این 3 حالت را بررسی می‌کنیم:

  1. اگر صادرکننده چک به تعهدات خود عمل کرده باشد: وصول چک خیانت در امانت محسوب می‌شود. بنابراین صادرکننده می‌تواند از دارنده‌ی چک شکایت کند.
  2. اگر صادرکننده چک به تعهدات خود عمل نکرده باشد: دارنده‌ی چک از لحاظ قانونی این حق را دارد که برای وصول چک اقدام نماید. البته در این صورت ممکن است چک وصول نشود که راه حل این کار طرح شکایت حقوقی با تنظیم دادخواست مطالبه وجه چک تضمینی است.

 

 

مطالبه وجه چک

 

  1. اگر میان انجام یا عدم انجام تعهدات صادر کننده چک اختلاف وجود داشته باشد: دارنده‌ی چک می‌تواند با تنظیم دادخواست مطالبه وجه چک به صورت تضامنی از صادرکننده شکایت حقوقی نموده و خسارت خود را دریافت کند.

 

مشاوره فوری با وکیل چک

پیش از هر نکته‌ای اجازه دهید یک موضوع را با شما در میان بگذاریم. مطالبه وجه چک به صورت تضامنی چالشی است که اطلاعات کمی از آن در اختیار عموم قرار دارد. همچنین حل مشکلات مربوط به این دعوا از عهده هر فردی خارج است. بهترین و سریع ترین راهکار جهت حل مشکلات مربوط به دعوای چک تضامنی، تنها یک وکیل چک است. وکیل چک ضمن داشتن دانش بالا در زمینه حل و فصل مشکلات مربوط به چک، سابقه زیادی در زمینه مواجهه با چک‌های تضامنی داشته و می‌توانید بهترین مشاوره را به شما ارائه دهد.

البته اگر نیاز به مشاوره فوری داشته باشید، بهتر است از مشاوره مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. جهت دریافت مشاوره حقوقی تلفنی از برترین وکلای ایران با شماره 09212242670 و یا 02147625900 تماس حاصل نمایید.

 

 

سامانه فوری استعلام چک
مشاوره حقوقی استرداد چک
مشاوره حقوقی چک و سفته
درباره ما 

 

مراحل مطالبه وجه چک تضامنی

نکته‌ای که پیش از مطالبه وجه چک به صورت تضامنی باید بدانید این است که در چک‌های تضامنی بانک ضامن فرد است. در زمان صدور چک، بانک به ازای بهای چک از حساب فرد کاسته و آن را در صندوق امانات ذخیره می‌کند. این چک‌ها رمزدار بوده و حتی در صورت فوت یا حجر فرد صادرکننده، دارنده چک می‌تواند آن را وصول نماید. همچنین به جزو موارد نادر و قانونی هیچ راهی برای بی اعتبار کردن چک تضامنی وجود ندارد. در واقع چک تضامنی قابل برگشت یا توقیف نمی‌باشد.

نحوه دریافت وجه چک کار سختی نیست. منتهی باید بدانید دارنده چک تنها باید زمانی وجه را مطالبه نماید که صادرکننده آن با عمل نکردن به تعهدات خود به وی خسارت وارد کرده باشد. ناگفته نماند چنانچه صادرکننده به تعهدات خود عمل کرده باشد، وصول چک خیانت در امانت محسوب شده و اقدام فرد مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت. اما اگر با وجود عدم انجام تعهدات، دارنده چک نتوانست چک تضامنی را وصول نماید، می‌بایست با درخواست گواهی عدم پرداخت از بانک یک شکایت حقوقی مطرح کند.

برای طرح این دعوا باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و نسبت به تنظیم دادخواست مطالبه وجه چک به صورت تضامنی اقدام نمود. در این صورت دادگاه به درخواست فرد درخواست تامین اعتبار یا توقیف اموال فرد را صادر می‌کند. چنانچه فرد باز هم از پرداخت وجه سر باز زد، می‌توان از طریق ضامن چک به وجه مدنظر رسید.

 

 

بهترین وکیل چک تضمینی

 

اگر نیاز به اطلاعات بیشتر در این زمینه داشته باشید، مطمئنا مشاوره حقوقی می‌تواند به شما کمک کند. خدمات حقوقی وکیل تلفنی به صورت شبانه روزی و در تمامی ایام هفته حتی تعطیلات رسمی ارائه می گردد.

 

مدارک لازم برای دادخواست مطالبه وجه چک تضمینی

همانطور که گفته شد، جهت تنظیم دادخواست مطالبه وجه چک به صورت تضامنی باید به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نمایید. منتهی در زمان ثبت دادخواست می‌بایست مدارکی را همراه داشته باشید تا دادخواست شما ثبت گردد. در غیر این صورت ثبت دادخواست با مشکل مواجه خواهد شد. اول اینکه شما در زمان تنظیم دادخواست همیشه باید مدرک شناسایی خود را همراه داشته باشید. علاوه بر آن شما باید تصویر چک و مدرکی مبنی بر عدم پرداخت آن را به دادخواست ضمیمه کنید. پس حتما مدارک مربوطه را در زمان تنظیم دادخواست همراه خود داشته باشید. به طور کلی این مدارک عبارتند از:

  • مدرک شناسایی
  • چک

 

 

چک تضمینی

 

  • گواهی عدم پرداخت از بانک
  • مدارک دال بر عدم انجام تعهدات از سوی طرف مقابل دعوا

 

هزینه دادخواست مطالبه وجه چک تضمینی

چنانچه در یک قرارداد کار، اجاره، پیمانکاری، بیع و هر قرارداد دیگری، طرف مقابل تعهداتی را نسبت به شما بر عهده گرفته و در قبال آن به شما چک تضامنی داده است، ممکن است از انجام تعهدات خود سر باز بزند. این اهمال می‌تواند خسارات زیادی به شما وارد نماید. بنابراین این حق برای شما وجود دارد تا با مراجعه به بانک خسارت مربوطه را دریافت کنید. اما اگر به هر دلیل موفق به وصول وجه چک تضامنی نشدید، می‌توانید با دریافت گواهی عدم پرداخت و تنظیم دادخواست مطالبه وجه چک به صورت تضامنی از طرف مقابل شکایت حقوقی باز کنید. در حال حاضر می‌توانید با یک هزینه پایین تنظیم این دادخواست را به وکلای موسسه حقوقی وکیل تلفنی بسپارید. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره هزینه این دادخواست با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 


مشاوره حقوقی تلفنی 24 ساعته ارزان

02147625900

 

مشاوره حقوقی فوری شبانه روزی

09212242670

 

واحد وکالت تلفنی

 

ایمیل وکیل تلفنی

vakiltel@gmail.com

 

ایمیل مالی وکیل تلفنی

vakiltelmali@gmail.com

 

واحد گارانتی مشاوره حقوقی

hade_tavakoli@yahoo.com

 

شماره پیامک مشاوره حقوقی

30007002700242

 

واحد مشاوره حقوقی مازندران:

مازندران شهرستان آمل خیابان هراز افتاب یک ساختمان ایران مهر طبقه چهارم واحد 12 

 

قوانین و مقررات وکیل تلفنی 

مشاوره حقوقی مشاوره حقوقی تلفنی  مشاوره حقوقی فوری اورژانس مشاوره حقوقی