موسسه وکیل تلفنی

  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۹:۴۸:۲۹ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۶
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۹:۳۹:۵۸ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۶
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۹:۳۸:۳۸ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۶
  • ایلیار خدمتی گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۳:۴۳:۴۷ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۵
  • محمدامین سلمانپور گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۸:۵۰:۲۶ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۳
  • Azita Moghanizadeh گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۲۲:۴۲:۳۷ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۳۰
  • سید احسان علوی گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۴:۵۹:۴۶ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۲۹
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۶:۳۵:۳۱ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۲۸
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۶:۳۴:۳۹ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۲۸
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۶:۳۲:۲۴ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۲۸
انجمن وکیل تلفنی

دادخواست مطالبه نفقه فرزند از جد پدری

دادخواست مطالبه نفقه فرزند از جد پدری

  • توسط هادی توکلی
  • ۱۴۰۲/۸/۲۲ | ۱۲:۶:۳۴

هر زمان بحث نفقه مطرح می‌شود، بسیاری به یاد نفقه‌ی زن از مرد می‌افتند. با این حال نفقه زوجه از زوج تنها یکی از اقسام نفقه در حقوق است. برای مثال بر اساس قانون فرزند هم می‌تواند از اولیای خود درخواست نفقه کند. منتهی گاهی اوقات به دلایلی نظیر عدم برخورداری از توانایی مالی پدر یا حتی فوت پدر، فرزند نمی‌تواند نفقه‌ی خود را از پدر مطالبه نماید. در این شرایط آن طور که قانون برنامه ریزی کرده، فرد می‌تواند نفقه‌ی خود را از جد پدری (پدر بزرگ) درخواست کند. دادخواست مطالبه نفقه فرزند از جد پدری با همین منظور به کار می‌رود. با تنظیم چنین دادخواستی و تسلیم به آن دادگاه فرد می‌تواند نفقه‌ی خود را از طریق مراجع ذی ربط طلب نماید.

اگر خواهان کسب اطلاعات فوری درباره‌ی مطالبه نفقه از پدربزرگ هستید، می‌توانید از مشاوره حقوقی تلفنی کمک بگیرید. جهت دریافت مشاوره حقوقی تلفنی از برترین وکلای ایران با شماره 09212242670 و یا 02147625900 تماس حاصل نمایید. در غیر این صورت شما را به خواندن ادامه این مقاله دعوت می‌کنیم.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

تعریف نفقه از زبان وکیل

جهت بررسی هرچه بهتر شرایط مورد نیاز مطالبه نفقه از پدر بزرگ، نحوه تنظیم دادخواست مطالبه نفقه فرزند از جد پدری و جزئیات آن، ابتدا لازم است به تعریف نفقه بپردازیم. برای تعریف حقوقی این مفهوم به یک وکیل مراجعه کردیم و تعریف نفقه را از وی جویا شدیم. بر این اساس به نتایج جالبی دست یافتیم که در ادامه این نتایج را به صورت مختصر و مفید با شما در میان می‌گذاریم:

"ماده 1107 قانون مدنی به تعریف نفقه پرداخته است. به طور ساده می‌توان گفت، تداوم حیات و گذران زندگی مستلزم برخورداری از تمکن مالی می‌باشد. در قانون بعضا تامین نیازهای مالی افراد به فرد دیگری واگذار شده است. به هزینه‌هایی که برای تامین نیازهای اقتصادی فرد تعلق می‌گیرد، نفقه گفته می‌شود."

به طور کلی نفقه به دو دسته تقسیم می‌شود: نفقه زوجه و نفقه نزدیکان. یک مثال از دسته دوم یعنی نفقه نزدیکان، می‌تواند نفقه‌ی فرزند باشد. پرداخت این نفقه در وهله‌ی اول بر عهده‌ی پدر فرد است. اما اگر پدر نتواند آن را بپردازد، طبق قانون، پرداخت نفقه برای اجداد و مادر فرزند واجب می‌شود. در ادامه به صورت دقیق‌تر به این موضوع می‌پردازیم.

 

 

مشاوره حقوقی نفقه

 

نفقه فرزند بر عهده کیست؟

پیش از تنظیم دادخواست مطالبه نفقه فرزند از جد پدری ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که مگر نفقه فرزند بر عهده جد پدری یا پدربزرگ است؟ برای پاسخ به این سوال اجازه دهید وارد قانون شویم تا مشخص کنیم نفقه‌ای که به فرزند تعلق می‌گیرد، توسط چه کسی باید پرداخت شود. طبق قانون؛

  • در وهله اول پرداخت نفقه فرزند بر عهده پدر قرار دارد. بنابراین پدر ملزم به تامین هزینه‌های آتی فرزند برای زندگی است.
  • چنانچه پدر در قید حیات نباشد یا اینکه از توانایی مالی کافی برای پرداخت نفقه برخوردار نباشد، فرزند می‌تواند نفقه خود را از طریق جد پدری طلب کند.
  • حال اگر پدر و جد پدری هر دو شرایط لازم برای پرداخت نفقه را نداشته باشند، پرداخت نفقه توسط مادر باید انجام شود.
  • در نهایت اگر مادر هم قادر به پرداخت نفقه نبود یا اینکه مادر فوت کرده بود، قانون پرداخت نفقه را بر عهده اجداد مادری گذارده است.

بنابراین فرزند تنها زمانی می‌تواند با تنظیم دادخواست مطالبه نفقه فرزند از پدربزرگ برای گرفتن نفقه از جد پدری اقدام کند که پدر در قید حیات نباشد یا اینکه توانایی مالی لازم برای پرداخت نفقه را نداشته باشد. در ادامه به طور دقیقتر شرایط مطالبه نفقه از جد پدری را بررسی می‌کنیم.

 

 

مشاوره حقوقی نفقه
مشاوره حقوقی خانواده
نگارش دادخواست ملاقات با فرزند
 درباره ما

 

شرایط لازم برای مطالبه نفقه فرزند از جد پدری

گرفتن نفقه از پدر بزرگ پدری تنها تحت شرایط خاص امکان پذیر است. به عبارتی ساده‌تر اینطور نیست که شما بتوانید حتما نفقه را از جد پدری دریافت کنید، بلکه برای این کار و تنظیم دادخواست مطالبه نفقه فرزند از جد پدری باید شرایط خاصی برقرار باشد. این شرایط عبارت است از:

  • اولین شرط این است که پدر باید در قید حیات نباشد یا اینکه توانایی پرداخت نفقه را نداشته باشد.
  • شرط دوم این است که پدر بزرگ باید حتما در قید حیات بوده و از توانایی مالی خوبی برخوردار باشد.
  • شرط سوم مطالبه نفقه از پدر بزرگ این است که فرزند از لحاظ قانونی مستحق نفقه بوده و توانایی تامین نیازهای مالی خود را نداشته باشد.
  • شرط چهارم هم این است که فرزند تنها می‌تواند نفقه‌ی آینده خود را طلب کند. امکان دریافت نفقه گذشته وجود ندارد.

اگر سوالی حین خواندن مقاله برایتان مطرح شده، می‌توانید به مشاوره حقوقی انلاین و رایگان مراجعه کرده و آن را وکلای ما در میان بگذارید. تنها چند دقیقه بعد وکلای ما پاسخ شما را خواهند داد.

 

 

مطالبه نفقه فرزند

 

مرجع صالح برای رسیدگی به پرونده نفقه فرزند

یکی از مهمترین سوالاتی که برای افراد مطرح می‌شود، مرجع صالح برای رسیدگی به دادخواست مطالبه نفقه فرزند از جد پدری است. همانطور که می‌دانید دادگاه‌ها در دستگاه قضایی ایران با هدف بهبود رسیدگی به هر دعوا به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. دعوای مطالبه نفقه فرزند یکی از دعاوی خانوادگی است، بنابراین مرجع صالح برای رسیدگی به آن دادگاه خانواده خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه حتما یک مشاوره حقوقی با وکلای موسسه حقوقی وکیل تلفنی انجام دهید. لازم به ذکر است خدمات حقوقی وکیل تلفنی به صورت شبانه روزی و در تمامی ایام هفته حتی تعطیلات رسمی ارائه می گردد. بنابراین شما می‌توانید سوالات حقوقی خود را در هر ساعت از شبانه روز از وکیل بپرسید.

 

دادخواست مطالبه نفقه فرزند از جد پدری

لازم به ذکر است جهت تنظیم انواع دادخواست من جمله دادخواست مطالبه نفقه فرزند از پدربزرگ فرد باید شرایط خاصی داشته باشد. داشتن اهلیت، رسیدن به سن قانونی، بالغ بودن، رشید بودن و ... از جمله این شرایط محسوب می‌شود. با توجه به آن که غالبا فرزندان زیر سن قانونی هستند، معمولا برای تنظیم دادخواست باید از مادر خود کمک بگیرند. در این قسمت به بررسی دادخواست مطالبه نفقه از جد پدری توسط مادر خواهیم پرداخت. در زیر یک نمونه دادخواست با این مضمون ارائه شده است:

 

 

 

ریاست محترم دادگاه -------------------

با سلام و نهایت احترام به استحضار می‌رساند؛

اینجانب با استناد بر عقدنامه شماره ------------ مورخ ----------- با فرزند خوانده دعوا ------------- عقد دائمی نموده‌ام که ثمره‌ی این عقد تعداد ------ فرزند دختر / پسر به نام‌های --------------------- می‌باشد. متاسفانه خوانده دعوا یا همان پدربزرگ فرزندان، با وجود برخورداری کامل از توانایی مالی مناسب از تاریخ ---------- تا کنون از پرداخت نفقه به نوه‌های شرعی خود امتناع نموده‌اند. با توجه به اینکه پدر فرزندانم فوت کرده و از لحاظ قانونی پرداخت نفقه فرزندان بر عهده جد پدری آنها می‌باشد، تقاضای رسیدگی به درخواست پرداخت نفقه در ایام حضانت و نگهداری از فرزندان خود به نام‌های ------------------ به انضمام کلیه خسارات قانونی و هزینه‌های دادرسی را دارم.

 

 

 

 

 


مشاوره حقوقی تلفنی 24 ساعته ارزان

02147625900

 

مشاوره حقوقی فوری شبانه روزی

09212242670

 

واحد وکالت تلفنی

 

ایمیل وکیل تلفنی

vakiltel@gmail.com

 

ایمیل مالی وکیل تلفنی

vakiltelmali@gmail.com

 

واحد گارانتی مشاوره حقوقی

hade_tavakoli@yahoo.com

 

شماره پیامک مشاوره حقوقی

30007002700242

 

واحد مشاوره حقوقی مازندران:

مازندران شهرستان آمل خیابان هراز افتاب یک ساختمان ایران مهر طبقه چهارم واحد 12 

 

قوانین و مقررات وکیل تلفنی 

مشاوره حقوقی مشاوره حقوقی تلفنی  مشاوره حقوقی فوری اورژانس مشاوره حقوقی