موسسه وکیل تلفنی

  • تست امیر برای صفحه برگشت از بانک تست امیر برای صفحه برگشت از بانک گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۴:۴۷:۴۳ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۰
  • تست امیر برای صفحه برگشت از بانک تست امیر برای صفحه برگشت از بانک گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۴:۳۰:۹ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۰
  • تست امیر برای صفحه برگشت از بانک تست امیر برای صفحه برگشت از بانک گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۴:۶:۵۰ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۰
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۹:۴۸:۲۹ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۶
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۹:۳۹:۵۸ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۶
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۹:۳۸:۳۸ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۶
  • ایلیار خدمتی گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۳:۴۳:۴۷ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۵
  • محمدامین سلمانپور گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۸:۵۰:۲۶ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۳
  • Azita Moghanizadeh گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۲۲:۴۲:۳۷ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۳۰
  • سید احسان علوی گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۴:۵۹:۴۶ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۲۹
انجمن وکیل تلفنی

جریمه عدم ارسال اظهارنامه اجاره املاک

جریمه عدم ارسال اظهارنامه اجاره املاک

  • توسط هادی توکلی
  • ۱۴۰۲/۹/۸ | ۱۴:۳۶:۱۳

طبق قانون، هر شخص حقیقی یا حقوقی که از طریق اجاره دادن ملک و مستغلات کسب درآمد می‌نماید، ملزم به پرداخت مالیات است. اشخاص جهت پرداخت مالیات می‌بایست ابتدا اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک پر کنند، به این ترتیب سازمان امور مالیاتی میزان مالیات مودی را مشخص می‌کند. این در حالی است که بسیاری از افراد در مهلت قانونی از ارسال اظهارنامه اجاره ملک خودداری می‌کنند. این افراد باید بدانند عدم ارسال اظهارنامه مشمول پرداخت جریمه می‌شود. آیا می‌دانید جریمه عدم ارسال اظهارنامه اجاره املاک چیست؟ در این مقاله از سایت موسسه حقوقی وکیل تلفنی به بررسی جریمه ارسال نکردن اظهارنامه اجاره املاک خواهیم پرداخت.

قبل از آغاز مقاله به شما این نوید را می‌دهم که هرگونه سوالی داشته باشید، می‌توانید به سرعت و از طریق مشاوره حقوقی جواب آن را دریافت نمایید. یادتان نرود خدمات حقوقی وکیل تلفنی به صورت شبانه روزی و در تمامی ایام هفته حتی تعطیلات رسمی ارائه می گردد.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

تعریف مالیات از زبان وکیل

جهت آشنایی بیشتر با مفهوم مالیات باید دست به دامان یک وکیل کارکشته می‌شدیم. با کمک گرفتن از وکلای خبره وکیل تلفنی به درک نسبتا خوبی از مفهوم مالیات رسیدیم که در ادامه می‌خواهیم آن را با شما در میان بگذاریم:

" مالیات یک اصطلاح رایج در اقتصاد است. پرداخت مالیات توسط مقام‌های دولتی به عنوان یکسری تعهدات مالی بر شهروندان تحمیل می‌شود، به طوری که این تعهدات هیچ شباهتی به معاملات روزانه ندارند. در معاملات روزانه داد و ستد بر پایه اختیار است، اما پرداخت مالیات بر اساس قانون اجباری است، نه اختیاری!"

همانگونه که قول دادیم، در این مقاله قرار است توضیحات بیشتری درباره جریمه عدم ارسال اظهارنامه اجاره املاک بدهیم، اظهارنامه‌ای که برای پرداخت مالیات درآمد از طریق اجاره ملک تنظیم می‌شود. اما قبل از آن باید درک درستی از مفهوم مالیات داشته باشیم. پس از صحبت با وکیل، اجازه دهید کمی بیشتر این اصطلاح را تعریف کنیم. مالیات یک نوع خراج است که به دولت پرداخت می‌شود. دولت هم از این درآمد کلان جهت توسعه زیرساخت‌ها، افزایش امکانات و ... استفاده می‌کند. ناگفته نماند برابرسازی درآمد اقشار جامعه یکی دیگر از اهداف اخذ مالیات است.

 

اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک چیست؟

طبق ماده 1 قانون مالیات‌های مستقیم اجاره دادن ملک نیز شامل پرداخت مالیات می‌شود. بنابراین هر فردی که املاک خود را به اجاره گذاشته باشد، می‌بایست با تنظیم اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک آمادگی خود را جهت پرداخت مالیات بر درآمد به سازمان امور مالیاتی اعلام نماید.

 

 

اظهارنامه مالیاتی

 

اظهارنامه مالیاتی اجاره ملک نظیر سایر اظهارنامه‌ها، یک فرم حاوی درآمدهای سالیانه شخص از طریق اجاره ملک است. موجرین موظف به تنظیم این اظهارنامه و تحویل آن به سازمان امور مالیاتی می‌باشند تا نسبت به مالیات آنها تصمیم گیری شود.

ناگفته نماند منظور از ملک در این تعریف زمین کشاورزی، خانه، ویلا، مجتمع، پاساژ یا واحد تجاری، مسکونی و اداری است. اجاره دادن هر ملک با هر نوع کاربری شامل پرداخت مالیات خواهد شد. این افراد می‌بایست نسبت به تنظیم اظهارنامه و پرداخت مالیات دقت نماید، چرا که در غیر این صورت جریمه عدم ارسال اظهارنامه اجاره املاک برایشان فعال می‌شود.

 

چنانچه سوالی حل نشده برایتان وجود داشته باشد، می‌توانید آن را در قالب چت و در صفحه مشاوره حقوقی انلاین و رایگان با وکلای ما مطرح کنید تا در سریعترین زمان پاسخ سوالتان را دریافت نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه نمایید. 

 

چه کسانی مشمول ارسال اظهارنامه مالیاتی املاک هستند؟

برای شناسایی مشمولین اظهارنامه مالیات ملک می‌بایست به ماده 52 قانون مالیات‌های مستقیم رجوع کنیم. طبق این قانون تمام افرادی که از طریق اجاره ملک کسب درآمد می‌کنند، موظف به تنظیم اظهارنامه مالیاتی هستند. البته در این قانون استثنائاتی هم برای برخی از افراد در نظر گرفته شده است. از جمله استثنائاتی که قانون گذار برای مشمولین ارسال اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک در نظر گرفته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محل سکونت افراد تحت تکفل نظیر پدر، مادر، فرزند، جد، همسر و ... مشمول پرداخت مالیات نخواهد شد.

 

 

اظهارنامه مالیاتی املاک

 

  • مجتمع‌های مسکونی با بیش از 3 واحد استیجاری که با در نظر گرفتن الگوی مصرف مسکن با توجه به خواسته وزارت مسکن و شهرسازی ساخته می‌شوند، به صورت کامل از پرداخت مالیات معاف هستند.
  • اجاره دادن املاک با متراژ محدود هم شامل مالیات نمی‌شود. املاک معاف از مالیات در تهران به املاک کمتر از 150 متر مربع و در شهرستان به املاک کمتر از 200 متر مربع گفته می‌شود.
  • چنانچه فردی به جز اجاره ملک منبع درآمدی نداشته باشد، طبق ماده 84 قانون مالیات های مستقیم تنها تا سقف مشخص می‌تواند مالیات نپردازد.
  • هر ملک بلافاصله پس از فروش و انتقال سند تا 6 ماه از مالیات اجاره معاف خواهد بود.
  • فردی که ملک خود را اجاره داده و در ملک دیگری اجاره نشین است، تا سقف اجاره ملکی که در آن ساکن است، از مالیات معاف می‌گردد.

 

شایان ذکر است اگر شما مشمول مالیات اجاره ملک هستید، حتما اظهارنامه خود را سر موقع ارسال نمایید، در غیر این صورت باید علاوه بر مالیات، جریمه عدم ارسال اظهارنامه اجاره املاک را هم بپردازید.

 

 

تشکیل پرونده دارایی
مشاوره حقوقی امور مالیاتی 
مشاوره حقوقی ملکی 
درباره ما 

 

زمان ثبت نام اظهارنامه مالیاتی املاک

همانطور که قطعا می‌دانید، ارسال نکردن اظهارنامه اجاره املاک در موعد مقرر علاوه بر دردسرهایی که دارد، باعث فعال شدن جریمه عدم ارسال اظهارنامه اجاره املاک خواهد شد. بنابراین واجب است افراد اظهارنامه خود را در طول مدت قانونی به سازمان امور مالیاتی تسلیم نمایند. در حال حاضر مهلت قانونی ارسال اظهارنامه اجاره ملک در هر سال تا 31 تیر ماه سال آینده خواهد بود. به عبارتی مشمولان پس از پایان سال تنها 4 ماه زمان دارند تا فرم اظهارنامه را پر کرده و به اداره مالیات ارسال نمایند.

 

برای ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک چه باید کرد؟

اگر مایل به جلوگیری از جریمه عدم ارسال اظهارنامه اجاره املاک باید با تنظیم و ارسال فرم اظهارنامه به هدف خود برسید. سوالی که مطرح می‌شود این است که چگونه باید این فرم اظهارنامه را ارسال کرد. در ادامه طی یک راهنمای مختصر و مفید، طریقه ارسال گزارش درآمد سالیانه به سازمان امور مالیاتی را ارائه خواهیم کرد:

مراجعه به سامانه اظهارنامه مالیاتی اجاره ملک

تکمیل اطلاعات هویتی توسط موجر

تکمیل جدول اطلاعات خصوصی

 

 

ثبت اظهارنامه مالیاتی

 

افزودن مشخصات ملک یا املاک مورد اجاره

برآورد مالیات بر درآمد اجاره

وارد کردن مشخصات تهیه کننده اظهارنامه

ثبت نهایی اطلاعات

پرداخت مبلغ مالیات اجاره ملک

 

جریمه عدم ارسال اظهارنامه اجاره املاک

بر اساس قانون، ارسال نکردن اظهارنامه اجاره املاک مشمولین را با جریمه‌های سنگینی مواجه می‌کند. همچنین اگر فرد اظهارنامه را به موقع تسلیم سازمان امور مالیاتی نکرده باشد، به ازای هر ماه دیرکرد در پرداخت مالیات باید جریمه بپردازد. جرایم در نظر گرفته شده در قانون را می‌توانید در جدول زیر مشاهده بفرمایید:

 

 

جریمه ارسال نکردن اظهارنامه مالیاتی ملک

اشخاص حقوقی

30 درصد از مالیات

اشخاص حقیقی

10 درصد از مالیات

به ازای هر ماه دیرکرد در پرداخت مالیات

2.5 درصد از مالیات

 

اگر همچنان ابهامات و سوالات خاصی در رابطه با اظهارنامه اجاره ملک و عدم ارسال آن در سر دارید، ما به شما مشاوره حقوقی تلفنی را توصیه می‌کنیم تا تمام ابهامات پیش رو را برطرف نمایید. جهت دریافت مشاوره حقوقی تلفنی از برترین وکلای ایران با شماره 09212242670 و یا 02147625900 تماس حاصل نمایید.

 

 


مشاوره حقوقی تلفنی 24 ساعته ارزان

02147625900

 

مشاوره حقوقی فوری شبانه روزی

09212242670

 

واحد وکالت تلفنی

 

ایمیل وکیل تلفنی

vakiltel@gmail.com

 

ایمیل مالی وکیل تلفنی

vakiltelmali@gmail.com

 

واحد گارانتی مشاوره حقوقی

hade_tavakoli@yahoo.com

 

شماره پیامک مشاوره حقوقی

30007002700242

 

واحد مشاوره حقوقی مازندران:

مازندران شهرستان آمل خیابان هراز افتاب یک ساختمان ایران مهر طبقه چهارم واحد 12 

 

قوانین و مقررات وکیل تلفنی 

مشاوره حقوقی مشاوره حقوقی تلفنی  مشاوره حقوقی فوری اورژانس مشاوره حقوقی