موسسه وکیل تلفنی

  • ایلیا افشارمقدم گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۲:۳۸:۳۰ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۷
  • سیاوش رحیمی پردنجانی گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۵:۴۵:۳۴ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۶
  • سعید شجاعی نیا گرامی : سوال حقوقی شما در حال بررسی توسط وکیل می باشد ساعت ۰:۵۰:۹ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۶
  • سیدمحمود حقانیان گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۲:۱۱:۶ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۵
  • بهنازضیای گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۳:۱۷:۱۰ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۴
  • بهنازضیای گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۳:۱۷:۱۰ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۴
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۵:۲۲:۱۱ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۳
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۵:۲۱:۲۲ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۳
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۵:۱۷:۲۸ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۳
  • تست توکلی تست توکلی گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۲۲:۹:۳۲ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۱
انجمن وکیل تلفنی

الزام به بذل مدت متعه

الزام به بذل مدت متعه

  • توسط هادی توکلی
  • ۱۴۰۱/۱۲/۲۰ | ۱۶:۱۷:۲۵

متعه در مفاهیم حقوقی به معنای ازدواج موقت یا صیغه است. براساس قوانین حقوقی افرادی که قصد دارند با هم بیشتر آشنا شوند یا افرادی که به دلایل مختلف امکان ازدواج و عقد نکاح دائم را ندارند، می‌توانند با قرائت خطبه عقد موقت یا همان متعه زن و شوهر شوند. مهم‌ترین ویژگی متعه این است که باید برای آن مدت تعیین شود، در نتیجه مانند عقد دائم همیشگی نیست.

همچنین باید برای آن مقدار مهریه‌ای تعیین کرد که از زمان قرائت خطبه پرداخت آن به زوج الزامی است. تنها تفاوتی که عقد دائم و متعه دارند این است که حتما باید رابطه زناشویی بین زوج و زوجه شکل بگیرد تا پرداخت کل مهریه بر مرد واجب شود. در صورتی که بدون رابطه زناشویی، زن و مرد از هم جدا شوند؛ تنها پرداخت 50 درصد از مهریه بر عهده مرد خواهد بود.

 

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

یک نکته مهم دیگر این است که در متعه دو نفر هم می‌توانند خطبه را بخوانند و نیازی به حضور شاهد نیست. البته اگر زوجه اولین ازدواجش باشد،‌ باید مانند عقد نکاح پدرش حضور داشته یا اجازه رسمی از او وجود داشته باشد. برای عقد موقت هم بهتر است دو شاهد حضور داشته باشند.

 

بذل مدت به چه معناست؟

تعریف عبارت بذل مدت در ماده 1139 قانون مدنی آورده شده است. بر این مبنا، برای ازدواج موقت نمی‌توان طلاق گرفت بلکه جایگزین آن بذل مدت است. به زبان ساده، زمانی که دو نفر با هم متعه می‌کنند زمانی را برای این صیغه مشخص می‌کنند. مثلا قرار می‌گذارند تا به مدت یک سال صیغه باشند. در صورتی که قبل از پایان یافتن این مدت قصد کنند از هم جدا شوند،‌ می‌توانند با بذل مدت این موضوع را حل و فصل کنند.

در این جا هم مانند عقد دائم که حق طلاق با مرد بوده، حق بذل مدت با زوج است. در صورتی که زوج مایل باشد می‌تواند وکالت بذل مدت را به زوجه نیز بدهد. پس اگر زمانی زوجه هم تصمیم گرفت تا صیغه را پایان بدهد می‌تواند با بذل مدت این دوران را به اتمام برساند. البته اگر نیاز به حضور یک وکیل هم داشته باشد می‌تواند با استفاده از مشاوره حقوقی این موضوع را رسیدگی کند.

تقریبا می‌توان گفت تمام قوانینی که مشابه وکالت طلاق در ازدواج دائم به زن می‌تواند اعطا شود، در عقد موقت هم واگذار می‌شود. پس زن می‌تواند برای مسافرت طولانی از منزل خارج شده، محل زندگی را تعیین کرده یا به تحصیل مشغول شود.

 

 

 

اثبات انقضای مدت در ازدواج موقت 
مشاوره حقوقی ازدواج موقت 
مشاوره حقوقی ازدواج 
مشاوره حقوقی خانواده 
درباره ما 

 

برای الزام به بذل مدت متعه چه باید کرد؟

به صورت کلی برای الزام به بذل مدت متعه مرد باید پیشقدم شده و بخواهد که باقی مانده زمان عقد مدت را به همسرش ببخشد. در صورتی که مرد از این کار اجتناب کرده و از طرفی با انجام ندادن وظایف خود در حق همسرش باعث عسر و حرج او شود، زن باید به شکلی مرد را ملزم به انجام اینکار کند.

مرد ممکن است به دلیل غیبت طولانی مدت، بد رفتاری و دلایل مشابه باعث ایجاد سختی در زندگی زن شود. در صورتی که مرد از قبل در خصوص بذل مدت متعه به زن وکالت داده باشد، خود زوجه می‌تواند برای اتمام مدت زمان عقد موقت خود اقدام کند. در شرایطی غیر از این، زن باید به عسر و حرج خود استناد کرده و با ارائه اسناد و ادله کافی، به دادگاه نشان دهد که دیگر طاقت ادامه زندگی مشترک را ندارد.

در صورت اثبات به دادگاه در خصوص این موضوع، مرد به بذل مدت متعه ملزم خواهد شد. اگر برای انجام این پرونده نیاز به مشورت با یک وکیل کاربلد را دارید، می‌توانید از مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید تا در هر لحظه از مراحل حل این پرونده، نظر کارشناس عقد متعه را نزد خود داشته باشید.

 

 

 

بذل مدت در ازدواج موقت

 

مدارک لازم برای الزام به بذل مدت متعه

برای آنکه بتوانید درخواست خود در مورد الزام زوج به بذل مدت متعه را مطرح کنید، در ابتدا باید دادخواست مناسب آن را نگارش کرده و به همراه مدارک اصلی در مراکز خدمات الکترونیک قضایی ثبت کنید. از جمله مهم‌ترین مدارک اصلی ولازم برای ثبت درخواست شما، سند ازدواج و همینطور کارت ملی شما برای احراز هویت است. همچنین باید بتوانید هزینه ثبت شکایت خود را نیز به وسیله کارت عابر بانک پرداخت کنید. داشتن مدارک دیگری مانند استماع شهادت شهود و مطلعین و همینطور تحقیقات محلی می‌تواند به ادعای شما رسمیت بیشتری ببخشد.

این مدارک همگی برای این است که بتوانید رابطه خود را با زوج ثابت کنید. در صورتی که در عسر و حرج هستید و نمی‌خواهید این رابطه ادامه پیدا کند، باید اسنادی را ارائه کنید که از این ادعا پشتیبانی کرده و به دادگاه ثابت کند که دیگر امکان ادامه این زندگی مشترک را نخواهید داشت. در نهایت با ضمیمه کردن تمامی این موارد، می‌توانید قدم اول در ثبت شکایت خود را بردارید. مشاوره حقوقی انلاین و رایگان یک پیشنهاد بسیار مناسب است که به کمک آن می‌توانید سوالات جزئی‌تر خود را در خصوص مدارک مربوط الزام به بذل مدت متعه بپرسید.

 

نگارش دادخواست الزام مرد به بذل مدت متعه

همانطور که بالاتر در خصوص معنی متعه و نحوه بذل مدت متعه صحبت کردیم، دیدیم که مرد می‌تواند به دلخواه خود مدت زمان باقی مانده از این عقد موقت را ببخشد. حال اگر زوجه از ادامه این رابطه در عسر و حرج باشد، و بتواند این موضوع را ثابت کند، دادگاه مرد را الزام به بذل مدت متعه می‌کند. برای اینکه بتوان این موضوع را به دادگاه برد و حکم الزام آوری برای مرد صادر کرد، باید در ابتدا یک دادخواست حقوقی تنظیم کرده و با ثبت کردن آن و دیگر مدارک لازم برای اثبات ادعای خود، کار خود را شروع کنید.

 

 

مشاوره حقوقی بذل مدت

 

نوشتن یک دادخواست کامل و صحیح نیازمند دانش حقوقی و قضایی است و باید بتوانید یک متن اداری و رسمی را به شکل صحیح نگارش کنید. در صورتی که دادخواست شما دارای نقص و مشکل باشد، پرونده شما با مشکل روبرو شده و حتی ممکن است اصلا تشکیل نشود. برای اینکار بهترین راه مراجعه به یک وکیل است تا با شرح مشکل و وضعیت خود، او کار نگارش دادخواست الزام مرد به بذل مدت متعه را به عهده بگیرد. موسسه حقوقی وکیل تلفنی با داشتن کادری مجرب و فعال، در اولین فرصت و با حق الوکاله مناسب، تمامی دادخواست‌های مورد نظر شما را تنظیم می‌کند.

موسسه حقوقی وکیل تلفنی به صورت شبانه روزی و در تمام روزهای هفته آماده بوده تا خدمات مشاوره خود را در زمینه متعه و کلیه قوانین مربوط به صیغه ارائه دهد. شما می‌توانید هم برای رزرو وقت مشاوره و هم برای پاسخ پرسش‌های کوتاه خود با شماره تلفن‌های 02147625900 و 09212242670 تماس بگیرید تا در سریع‌ترین زمان ممکن وقت مشاوره برای شما رزرو شود.

 


مشاوره حقوقی تلفنی 24 ساعته ارزان

02147625900

 

مشاوره حقوقی فوری شبانه روزی

09212242670

 

واحد وکالت تلفنی

 

ایمیل وکیل تلفنی

vakiltel@gmail.com

 

ایمیل مالی وکیل تلفنی

vakiltelmali@gmail.com

 

واحد گارانتی مشاوره حقوقی

hade_tavakoli@yahoo.com

 

شماره پیامک مشاوره حقوقی

30007002700242

 

واحد مشاوره حقوقی مازندران:

مازندران شهرستان آمل خیابان هراز افتاب یک ساختمان ایران مهر طبقه چهارم واحد 12 

 

قوانین و مقررات وکیل تلفنی 

مشاوره حقوقی مشاوره حقوقی تلفنی  مشاوره حقوقی فوری اورژانس مشاوره حقوقی