موسسه وکیل تلفنی

  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۹:۴۸:۲۹ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۶
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۹:۳۹:۵۸ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۶
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۹:۳۸:۳۸ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۶
  • ایلیار خدمتی گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۳:۴۳:۴۷ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۵
  • محمدامین سلمانپور گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۸:۵۰:۲۶ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۳
  • Azita Moghanizadeh گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۲۲:۴۲:۳۷ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۳۰
  • سید احسان علوی گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۴:۵۹:۴۶ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۲۹
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۶:۳۵:۳۱ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۲۸
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۶:۳۴:۳۹ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۲۸
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۶:۳۲:۲۴ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۲۸
انجمن وکیل تلفنی

چگونه وکالتنامه الکترونیکی را بخوانیم

چگونه وکالتنامه الکترونیکی را بخوانیم

  • توسط هادی توکلی
  • ۱۴۰۲/۸/۲۸ | ۱۲:۴۶:۱۵

در گذشته‌های نه چندان دور، وکلا برای گرفتن وکالت پرونده‌های قضایی قراردادی را تحت عنوان وکالتنامه با موکل امضا می‌کردند. این قرارداد روی کاغذ تنظیم می‌شد. با گسترش اینترنت و با هدف شفاف سازی درآمد وکلا مجلس قانون جدیدی را به قوانین کشور اضافه کرد. طبق بند ش تبصره 6 قانون بودجه کشور که در سال 1399 به تصویب رسیده است، وکلا برای گرفتن وکالت پرونده موکلین ملزم به انعقاد قرارداد وکالت به صورت الکترونیکی هستند. سوالی که برای موکلین مطرح می‌شود این است که: چگونه وکالتنامه الکترونیکی را بخوانیم؟

نحوه مشاهده وکالتنامه الکترونیک بسیار مهم است، چرا که در آن اطلاعاتی نظیر موضوع وکالت، حق الوکاله و حتی حدود اختیارات وکیل درج شده است. چنانچه اخیرا با وکلای دادگستری یا قوه قضاییه قرارداد وکالت منعقد کرده‌اید، می‌توانید با مطالعه‌ی این راهنما، نسبت به خواندن وکالتنامه الکترونیکی اقدام کنید. با موسسه حقوقی وکیل تلفنی همراه باشید.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

اگر نیاز به کسب اطلاعات فوری دارید، به جای خواندن این مقاله می‌توانید از مشاوره حقوقی تلفنی با وکلای خبره‌ی وکیل تلفنی بهره مند شوید. جهت دریافت مشاوره حقوقی تلفنی از برترین وکلای ایران با شماره 09212242670 و یا 02147625900 تماس حاصل نمایید. در غیر این صورت ادامه مطلب برای شما مفید خواهد بود.

 

وکالتنامه چیست؟

وکالتنامه قراردادی است که طی آن موکل انجام اموری را به دلیل نداشتن زمان یا دانش کافی به فرد دیگری، وکیل، محول می‌کند. برای مثال تصور کنید شما قصد فروش خودروی شخصی خود را داشته باشید، اما زمان کافی برای فروش خودرو در دسترس شما نباشد. در این مواقع می‌توانید به یکی از دوستان یا خویشاوندان خود وکالت بدهید تا خودروی شما را به فروش برساند! به قراردادی که میان شما و آن فرد منعقد می‌شود، وکالتنامه می‌گویند.

وکالتنامه‌ها با اهداف مختلف تنظیم می‌شوند. همچنین این اسناد در انواع مختلفی به چشم می‌خورند. برای مثال یک وکالتنامه می‌تواند عادی یا رسمی باشد. نوع عادی آن به صورت قولنامه میان طرفین نوشته می‌شود، اما نوع رسمی آن باید حتما در محضر به ثبت برسد. وکالتنامه‌های مقید، مطلق، تام الاختیار، بلاعزل و ... انواع دیگر این اسناد هستند که هر یک کاربرد خود را دارند. در این میان یکی از انواع وکالتنامه‌ها، وکالتنامه‌های قضایی هستند.

 

 

وکالتنامه الکترونیک

 

تفاوتی که یک وکالتنامه قضایی با سایر انواع وکالتنامه دارد، در این است که وکیل آن باید دانش و سواد کافی داشته باشد. چرا که طبق این سند، وکیل باید برای دفاع از موکل به دادگاه مراجعه کرده و تمام امور قضایی پرونده‌ی وی را پیگیری نماید. در واقع تنها یک وکیل پایه یک دادگستری (یا قوه قضاییه) می‌تواند وکیل چنین وکالتنامه‌هایی باشد. نکته‌ای که وجود دارد این است که برخلاف سایر قراردادهای وکالت، قرارداد وکالت قضایی باید توسط وکیل به صورت الکترونیکی ثبت شود.

 

با توجه به اهمیت این قراردادهای الکترونیک، ممکن است این سوال برای موکل مطرح شود که چگونه وکالتنامه الکترونیکی را بخوانیم؟ در ادامه توضیحات بیشتری در این زمینه ارائه خواهد شد.

 

نحوه تنظیم وکالتنامه الکترونیک

پیش از پرداختن به این موضوع که چگونه وکالتنامه الکترونیکی را بخوانیم، اجازه دهید به نحوه تنظیم قرارداد وکالت به صورت الکترونیک بپردازیم. این موضوع می‌تواند دلیل اهمیت یادگیری نحوه مشاهده وکالتنامه الکترونیک را مشخص کند. پس از توافق وکیل و موکل سر موضوع وکالت، حدود اختیارات وکیل و خصوصا حق الوکاله، وکیل می‌بایست قرارداد منعقد شده میان طرفین را به صورت الکترونیک ثبت کند. نحوه کار به این صورت است که؛

  • در گام نخست وکیل باید در سامانه عدل ایران وارد حساب کاربری خود شود. برای این کار وکیل باید نام کاربری و رمز عبور خود را وارد نماید.

 

 

تنظیم فوری وکالتنامه

 

  • در ادامه وکیل می‌بایست اطلاعات وکالتنامه اعم از نوع وکالت، مشخصات موکل، دعوای مطروحه، ... و از همه مهمتر حق الوکاله را تعیین کند.
  • در نهایت برای ثبت وکالتنامه لازم است تا امضای الکترونیک وکیل و موکل در قرارداد درج گردد. برای این کار یک پیامک به موکل ارسال می‌شود که موکل باید کد ارسالی را به وکیل اطلاع دهد. این کد نقش همان امضای الکترونیک را دارد.
  • در نهایت با وارد کردن کد قرائت شده توسط موکل، وکالت نامه در سامانه عدل ایران ثبت می‌شود.

همانطور که مشاهده کردید، موکل هیچگونه دسترسی خاصی به تنظیم وکالتنامه ندارد. بنابراین پاسخ به سوال چگونه وکالتنامه الکترونیکی را بخوانیم؟ بسیار مهم است. موکل پس از تنظیم قرارداد وکالت توسط وکیل باید به سامانه عدل ایران مراجعه کرده و یکبار خودش قرارداد منعقد شده را مطالعه بفرمایید. چنانچه سوالی درباره این موضوع دارید، حتما آن را در بخش مشاوره حقوقی انلاین و رایگان از ما بپرسید.

 

راه های استعلام وکالتنامه الکترونیکی

اگر به دنبال این هستید که چگونه وکالتنامه الکترونیکی را بخوانیم شاید آشنایی با نحوه استعلام وکالتنامه محضری هم جالب توجه باشد. دقت کنید استعلام وکالتنامه قضایی با استعلام وکالتنامه محضری متفاوت است. در این بخش به نحوه استعلام وکالتنامه‌های محضری می‌پردازیم. جالب است بدانید در حال حاضر دو روش برای گرفتن استعلام وکالتنامه‌های الکترونیک محضری وجود دارد که در ادامه این دو روش را بررسی خواهیم کرد:

  • روش حضوری: یک روش جهت استعلام قرارداد وکالت، مراجعه حضوری می‌باشد. بر اساس این روش فرد می‌تواند با در دست داشتن اطلاعاتی از قبیل کدملی طرفین، یا رمز تصدیق یا شناسه سند، به دفتر اسناد رسمی تنظیم کننده سند مراجعه کرده و استعلام قرارداد وکالت را بگیرد.

 

 

مشاوره حقوقی عقد وکالت 
حق الوکاله وکیل 
وکیل اقساطی 
درباره ما 

 

  • روش آنلاین: روش دیگر که به صورت آنلاین انجام می‌شود این است که فرد می‌تواند به سامانه ثبت من مراجعه کرده و با وارد کردن اطلاعاتی نظیر رمز تصدیق یا شناسه سند استعلام وکالتنامه خود را بگیرد.

 

استعلام وکالتنامه الکترونیک از طریق سامانه

زمان آن رسیده تا به سوال اصلی این مقاله یعنی چگونه وکالتنامه الکترونیکی را بخوانیم؟ بازگردیم. شما می‌توانید با خواندن وکالتنامه الکترونیک قضایی از طریق سامانه عدل ایران، با یک تیر دو نشان بزنید. در این روش شما هم استعلام وکالتنامه را گرفته‌اید، هم متن قرارداد را هم مطالعه خواهید کرد. اگر مایل هستید تا با نحوه مشاهده وکالتنامه الکترونیک آشنا شوید، بد نیست بدانید تنها باید مراحل زیر را پسری کنید:

  • وارد سامانه ثنا (عدل ایران) شوید.
  • با وارد کردن اطلاعات حساب، وارد حساب کاربری خود شوید.

 

 

استعلام وکالت نامه الکترونیک

 

  • روی گزینه "قراردادهای وکالت من" کلیک نمایید.
  • اطلاعات خواسته شده را تکمیل نموده و روی دکمه سبز رنگ کلیک نمایید.

 

به همین راحتی شما می‌توانید وکالتنامه خود را مشاهده کنید. اگر سوالی درباره انواع وکالتنامه دارید، کافی است یک جلسه مشاوره حقوقی دریافت کنید. خدمات حقوقی وکیل تلفنی به صورت شبانه روزی و در تمامی ایام هفته حتی تعطیلات رسمی ارائه می گردد.

 

نحوه کار در سامانه میخک

افراد در داخل ایران جهت تنظیم وکالتنامه می‌بایست به دفتر خدمات اسناد مراجعه نمایند. این در حالی است که ایرانیان ساکن خارج از کشور از چنین فرصتی محروم هستند. به منظور برطرف کردن این مشکل سامانه‌ای به نام میخک راه اندازی شده است که افراد خارج از کشور نیز بتوانند قرارداد وکالت خود را تنظیم نمایند.

همچنین اگر این گروه از ایرانیان با سوالی همچون چگونه وکالتنامه الکترونیکی را بخوانیم مواجه هستند، باید بدانند که امکان خواندن وکالتنامه از طریق سامانه میخک به راحتی میسر است.

 

 


مشاوره حقوقی تلفنی 24 ساعته ارزان

02147625900

 

مشاوره حقوقی فوری شبانه روزی

09212242670

 

واحد وکالت تلفنی

 

ایمیل وکیل تلفنی

vakiltel@gmail.com

 

ایمیل مالی وکیل تلفنی

vakiltelmali@gmail.com

 

واحد گارانتی مشاوره حقوقی

hade_tavakoli@yahoo.com

 

شماره پیامک مشاوره حقوقی

30007002700242

 

واحد مشاوره حقوقی مازندران:

مازندران شهرستان آمل خیابان هراز افتاب یک ساختمان ایران مهر طبقه چهارم واحد 12 

 

قوانین و مقررات وکیل تلفنی 

مشاوره حقوقی مشاوره حقوقی تلفنی  مشاوره حقوقی فوری اورژانس مشاوره حقوقی