موسسه وکیل تلفنی

  • بهمن بهروزی گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۷:۲۷:۳۱ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۲۳
  • محمد هوشمند گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۷:۲۵:۷ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۲۳
  • میترا عرب مقصودی گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۲:۱۳:۱۴ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۲۲
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۰:۴۷:۱ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۹
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۰:۴۵:۲۱ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۹
  • ایلیا افشارمقدم گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۲:۳۸:۳۰ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۷
  • سیاوش رحیمی پردنجانی گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۵:۴۵:۳۴ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۶
  • سیدمحمود حقانیان گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۲:۱۱:۶ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۵
  • بهنازضیای گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۳:۱۷:۱۰ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۴
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۵:۲۲:۱۱ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۳
انجمن وکیل تلفنی

مالیات قرارداد پیمانکاری چند درصد است

مالیات قرارداد پیمانکاری چند درصد است

  • توسط هادی توکلی
  • ۱۴۰۲/۸/۳ | ۱۷:۱۰:۵۰

در اصلاحیه‌ی قانون مالیات‌های مستقیم که در سال 1345 به تصویب رسیده است، قراردادهای پیمانکاری مشمول پرداخت مالیات می‌شوند. مالیات قرارداد پیمانکاری به دو دسته تقسیم می‌شود: مالیات مقطوع و مالیات بر درآمد پیمانکاری. در زمان عقد قرارداد و شروع همکاری جهت پیشرفت پروژه، طرفین قرارداد اعم از کارفرما و پیمانکار باید توجه ویژه‌ای روی مالیات پرداختی داشته باشند، چرا که در غیر این صورت مشکلات عدیده‌ای برای طرفین ایجاد خواهد گشت. چه به عنوان کارفرما چه به عنوان پیمانکار از قراردادهای پیمانکاری استفاده می‌کنید، حتما باید با قوانین مالیاتی در این زمینه آشنا باشید. بنابراین این مقاله از سایت موسسه حقوقی وکیل تلفنی را تا انتها مطالعه بفرمایید. در این مطلب به دنبال یک پاسخ مهم هستیم: مالیات قرارداد پیمانکاری چند درصد است؟

چنانچه هرگونه سوالی درباره‌ی مالیات یک قرارداد پیمانکاری دارید، با دریافت مشاوره حقوقی تلفنی سریعا آن را برطرف نمایید. جهت دریافت مشاوره حقوقی تلفنی از برترین وکلای ایران با شماره 09212242670 و یا 02147625900 تماس حاصل نمایید.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

منظور از قرارداد پیمانکاری چیست؟

پیش از این که به این موضوع بپردازیم که مالیات قرارداد پیمانکاری چند درصد است، بد نیست با تعریف قرارداد پیمانکاری آشنا شویم. به طور ساده، قرارداد پیمانکاری توافقی است که طی آن کارفرما وظیفه‌ی انجام بخشی از یک پروژه را در ازای دریافت دستمزد و در طول مدت زمان مشخص به یک فرد متخصص در آن حوزه می‌سپارد. به فردی که وظیفه‌ی انجام امور محوله را بدست می‌گیرد، پیمانکار گفته می‌شود. انعقاد قراردادهای پیمانکاری نکات ریز و درشتی دارد که شاید مالیات یکی از مهمترین آنها باشد. با توجه به لزوم پرداخت مالیات در نظر گرفته شده در قانون برای این توافقات مکتوب، این مقاله را به این موضوع اختصاص داده‌ایم. البته قبل از هر چیز اجازه دهید کاربرد قراردادهای پیمانکاری را بررسی کنیم.

 

در چه مواردی می توان از قرارداد پیمانکاری استفاده کرد؟

حالا که بحث مالیات قراردادهای پیمانکاری به میان آمده است، شاید این سوال برایتان مطرح شود که از این قرارداد در چه مواقعی می‌توان استفاده کرد؟ جالب است بدانید انجام برخی از امور مستلزم استمرار است. در واقع برخی از امور و خدمات به گونه‌ای است که مدت زمان معینی برای اتمام آن وجود ندارد. استخدام یک نیرو به عنوان کارمند بانک در این زمره قرار می‌گیرد. در این شرایط می‌بایست از قراردادهای استخدام برای جذب نیروی مورد نیاز استفاده کرد.

 

 

مشاوره قرارداد پیمانکاری

 

این در حالی است که در برخی از امور و خدمات کارفرما نیاز به نیرویی به صورت موقت دارد تا یک پروژه‌ی خاص تکمیل گردد. برون سپاری بخش‌های مختلف ساخت ساختمان یک نمونه بارز از این خدمات هستند. در پروژه‌های ساخت و ساز کارفرما انجام خدمات مختلف نظیر گودبرداری، اسکلت بندی ساختمان، دیوارکشی، گچ کاری و حتی اجرای انواع تاسیسات را به یک نیروی حرفه‌ای می‌سپارد. منتهی روابط کارفرما و کارگر بلافاصله پس از اتمام پروژه‌ی محوله تمام می‌شود. در این مواقع می‌توان از قراردادهای پیمانکاری به جای قرارداد استخدام استفاده کرد.

 

مشاوره حقوقی انلاین و رایگان یک راهکار سریع و کم هزینه برای رسیدن به پاسخ سوالات حقوقی می‌باشد. این مشاوره در قالب چت انجام می‌شود. پیشنهاد می‌کنم حتما از آن استفاده کنید.

 

تعریف مالیات از زبان وکیل

برای آشنایی با مفهوم مالیات دست به دامان وکیل شدیم تا به صورت کاملا تخصصی با تعریف این واژه آشنا شویم. از لحاظ قانونی مالیات یکی از روشهای درآمد دولت است. در واقع هر فردی که درآمدی دارد باید درصدی از آن را به دولت بپردازد. این هزینه صرف توسعه و فراهم کردن امکانات برای اقشار جامعه می‌شود. به عبارتی ساده‌تر مالیات خراجی است که دولت‌ها در ازای ارائه خدمات به شهروندان دریافت می‌کنند و آن را صرف عمران و آبادانی کشور می‌نمایند.

بر اساس همین تعریف قراردادهای پیمانکاری نیز مشمول پرداخت مالیات می‌شوند. در ادامه اطلاعات جامع‌تری در این باره ارائه خواهد شد. البته اگر می‌خواهید به صورت کاملا دقیق با مالیات کارفرما و پیمانکار آشنا شوید، بهتر است از خدمات مشاوره حقوقی موسسه حقوقی وکیل تلفنی بهره مند شوید. فراموش نکنید خدمات حقوقی وکیل تلفنی به صورت شبانه روزی و در تمامی ایام هفته حتی تعطیلات رسمی ارائه می گردد.

 

 

وکیل امور پیمان
تنظیم قرارداد کار 
مشاوره حقوقی نگارش قرارداد
درباره ما 

 

نحوه محاسبه مالیات قراردادهای پیمانکاری

بر اساس قانون، قراردادهای پیمانکاری مشمول دو نوع مالیات می‌شوند. نحوه محاسبه مالیات قرارداد پیمانکاری به نوع مالیات مدنظر بستگی دارد. جالب است بدانید در طول این قراردادها هم طرف اول (کارفرما) باید مالیات بپردازد، هم طرف دوم (پیمانکار). در ادامه اطلاعات بیشتری در این زمینه ارائه خواهیم کرد:

1. مالیات مقطوع پیمانکاری: مالیات مقطوع که از آن با عنوان مالیات تکلیفی هم یاد می‌شود، کارفرمایان، موسسات، سازمان‌های دولتی، شهرداری و شرکت‌ها را وادار می‌کند تا بخشی از مبلغ مدنظر برای پرداخت دستمزد به پیمانکار را کسر و به حساب سازمان امور مالیاتی واریز نمایند. در رابطه به این نوع از مالیات‌ها نکات خاصی وجود دارد که باید بدانید:

  • تنها قراردادهای پیمانکاری با مبلغ بیشتر از 10 میلیون ریال مشمول مالیات می‌شوند.
  • اگر پروژه توسط پیمانکار به شخصی دیگری محول شود، پیمانکار جدید مستلزم پرداخت مالیات مقطوع نخواهد بود.

2. مالیات بر درآمد پیمانکاری: مالیات بر درآمد، همانطور که از اسمش پیداست، مالیاتی است که با توجه به جریان‌های درآمدی شرکت پیمانکار محاسبه و به حساب سازمان امور مالیاتی واریز می‌گردد. درآمدهای شرکت بر اساس روش‌های مختلفی برآورد می‌شود:

  • بررسی دفتر مالی شرکت
  • شناسایی علی الراس
  • بررسی حساب‌های مالیاتی شرکت
  • رجوع به اسناد مالیاتی مقطوع

 

 

قرارداد پیمانکاری

 

مالیات قرارداد پیمانکاری چند درصد است

شاید مهمترین سوال درباره‌ی مالیات‌هایی که شامل قراردادهای پیمانکاری می‌شود، این باشد که: مالیات قراردادهای پیمانکاری چقدر است؟ برای پاسخ به این سوال باید بدانید میزان مالیات مقطوع با مالیات بر درآمد پیمانکاری متفاوت است. میزان مالیات مقطوع به دو دسته 4 و 5 درصد تقسیم می‌شود. مالیات 4 درصدی قطعی است و مالیات 5 درصدی به عنوان پیش پرداخت از مالیات پیمانکار کسر می‌شود. البته مالیات پرداخت شده برای شرکت‌های فعال در حوزه ساختمان سازی، حمل و نقل، نقشه کشی، تاسیسات فنی، نظارت و ... 5.5 درصد در نظر گرفته شده است. در صورتی که پیمانکار پروژه یک شرکت خارجی باشد، کارفرما می‌تواند مالیات را 4 درصد پرداخت نماید.

این در حالی است که محاسبه مالیات بر درآمد پیمانکاری پیچیدگی‌های خاصی دارد. جدول زیر می‌تواند مالیات بر درآمد پیمانکاری را بهتر توصیف کند:

 

 

 

 

شرکت پیمانکاری سهامی

شرکت پیمانکاری غیر سهامی

مالیات سهم شهرداری

3 درصد

3 درصد

مالیات اتاق بازرگانی، صنایع و معادن

3.5 در هزار از کل درآمدهای مشمول مالیات

3.5 در هزار از کل درآمدهای مشمول مالیات

مالیات سود اکتسابی سهامداران

15 درصد

-

مالیات سود اکتسابی برای سرمایه شرکت

25 درصد

-

مالیات سهم الشرکا

-

طبق ماده 134 قانون مالیات‌های مستقیم

 

 

در نظر داشته باشید، طبق قانون مالیات قرارداد پیمانکاری، مالیات بر ارزش افزوده نیز شامل حال این توافقات می‌شود. این مالیات شامل 6 درصد مالیات بر ارزش افزوده و 3 درصد عوارض ارزش افزوده از کل صورت وضعیت ارائه شده توسط پیمانکار محاسبه می‌شود. این مالیات از کارفرما مطالبه خواهد شد.


لیست هزینه مشاوره تلفنی با برترین وکلای دادگستری

((بعد از پرداخت، وکیل پایه یک دادگستری زیر 5 دقیقه جهت مشاوره با شما تماس می‌گیرند))

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی شبانه روزی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت آنلاین
5 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین
20دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین
30دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین
مشاوره حقوقی تلفنی با دکتر هادی توکلی وکیل پایه یک دادگستری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین

لیست هزینه مشاوره تلفنی با برترین وکلای دادگستری

((بعد از پرداخت، وکیل پایه یک دادگستری زیر 5 دقیقه جهت مشاوره با شما تماس می‌گیرند))

جدول مشاوره حقوقی تخصصی شبانه روزی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت آنلاین

لطفاً پس از پرداخت، لوگوی واتساپ زیر را لمس نموده و تصویر فیش واریزی را به آن ارسال نمایید تا وکیل در کمتر از ۵ دقیقه با شما تماس بگیرد.

روش پرداخت بعدی به این صورت می باشد که یکی از مبالغ فوق را به شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۳۸۲۲۸۴۵۳۸ به نام هادی توکلی واریز کنید و سپس اطلاعات واریز را به شماره ۰۹۲۱۲۲۴۲۶۷۰ پیامک یا واتساپ نمایید تا وکیل در کمترین زمان به خط شما تماس حاصل کند.

درخواست مشاوره تلفنی با وکیل: 02147625900

مشاوره فوری با وکیل: 09212242670

مشاوره حقوقی تلفنی 24 ساعته ارزان

02147625900

 

مشاوره حقوقی فوری شبانه روزی

09212242670

 

واحد وکالت تلفنی

 

ایمیل وکیل تلفنی

vakiltel@gmail.com

 

ایمیل مالی وکیل تلفنی

vakiltelmali@gmail.com

 

واحد گارانتی مشاوره حقوقی

hade_tavakoli@yahoo.com

 

شماره پیامک مشاوره حقوقی

30007002700242

 

واحد مشاوره حقوقی مازندران:

مازندران شهرستان آمل خیابان هراز افتاب یک ساختمان ایران مهر طبقه چهارم واحد 12 

 

قوانین و مقررات وکیل تلفنی 

مشاوره حقوقی مشاوره حقوقی تلفنی  مشاوره حقوقی فوری اورژانس مشاوره حقوقی