موسسه وکیل تلفنی

  • تست امیر برای صفحه برگشت از بانک تست امیر برای صفحه برگشت از بانک گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۴:۶:۵۰ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۰
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۹:۴۸:۲۹ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۶
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۹:۳۹:۵۸ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۶
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۹:۳۸:۳۸ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۶
  • ایلیار خدمتی گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۳:۴۳:۴۷ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۵
  • محمدامین سلمانپور گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۸:۵۰:۲۶ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۳
  • Azita Moghanizadeh گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۲۲:۴۲:۳۷ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۳۰
  • سید احسان علوی گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۴:۵۹:۴۶ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۲۹
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۶:۳۵:۳۱ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۲۸
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۶:۳۴:۳۹ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۲۸
انجمن وکیل تلفنی

اظهارنامه استرداد هدایای دوران نامزدی

اظهارنامه استرداد هدایای دوران نامزدی

  • توسط هادی توکلی
  • ۱۴۰۲/۹/۱۲ | ۱۶:۳۵:۲۸

یکی از رسوم رایج در دوران نامزدی، پیش از عقد، تقدیم هدیه به طرف مقابل است. در میان خانواده‌های ایرانی مرسوم است که پسر و دختر یا خانواده‌هایشان در دوران نامزدی برای طرف مقابل هدیه بخرند. با این حال در دوران نامزدی، رابطه زوجیت هیچگونه آثار قانونی و حقوقی به‌همراه ندارد. از همین رو، هر یک از طرفین می‌توانند از وصلت خودداری نمایند. به این ترتیب نامزدی به هم خواهد خورد و عقد نکاح صورت نخواهد گرفت. سوالی که در این مواقع مطرح می‌شود، این است که تکلیف هدایای دوران نامزدی چه می‌شود؟ در این میان تنظیم اظهارنامه استرداد هدایای دوران نامزدی یک راهکار مسالمت آمیز جهت پس گرفتن هدایای دوران نامزدی است.

چنانچه در دوران نامزدی هدایایی رد و بدل شود، اما وصلت سر نگیرد، امکان ثبت دادخواست استرداد هدایای دوران نامزدی وجود دارد. با این حال طبق ماده 156 قانون آیین دادرسی مدنی با هدف کاهش درگیری‌ها در دادگاه، افراد می‌توانند قبل از طرح دعوا، درخواست خود مبنی بر پس گرفتن هدایای نامزدی را در قالب اظهارنامه بیان کنند. در ادامه توضیحات بیشتری راجع به اظهارنامه استرداد هدایای نامزدی ارائه خواهیم کرد. با موسسه حقوقی وکیل تلفنی همراه باشید.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

ایا امکان استرداد هدایای دوران نامزدی وجود دارد؟

برای پاسخ به این سوال بهتر است به ماده 1037 قانون مدنی رجوع کنیم. بر اساس این قانون امکان استرداد هدایای دوران نامزدی که به عقد منجر نشده است، وجود دارد. بر این اساس طرفین می‌توانند پس از به هم خوردن وصلت، البته قبل از عقد نکاح، هدایای خود را از طرف مقابل مطالبه کنند. البته نوع هدیه در این قانون بسیار مهم است. برخی از هدایا نظیر طلا همواره موجود هستند. مطالبه این هدایا به راحتی امکان پذیر است. اما پاره‌ای از هدایا مصرفی هستند. برای مثال عطر یا ادکلن را در نظر بگیرید. این سری از هدایا ممکن است پس از به هم خوردن وصلت از بین رفته باشند. در چنین شرایطی می‌توان به جای هدیه، معادل ارزش ریالی آن را از طرف مقابل درخواست نمود، البته تحت شرایطی خاص!

  • طبق قانون، چنانچه نامزدی به عقد نکاح منجر شده باشد و بعد از آن وصلت سر نگیرد، مطالبه هدایای دوران نامزدی جایز نیست.

هرگونه سوالی درباره هدایای دوران نامزدی داشته باشید، کافی است آن را در بخش مشاوره حقوقی انلاین و رایگان با وکلای ما در میان بگذارید. مطمئن باشید ظرف تنها چند دقیقه پاسخ خود را دریافت خواهید کرد.

 

 

استرداد هدایای نامزدی

 

اقدامات لازم برای استرداد هدایای دوران نامزدی

همانطور که گفته شد، استرداد هدایای دوران نامزدی پس از به هم خوردن وصلت امکان پذیر است. حال شاید این سوال برای برخی از افراد، چه زوج چه زوجه، مطرح شود که چگونه باید برای دریافت هدایای دوران نامزدی اقدام کنم؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم شما می‌بایست با تنظیم دادخواست برای باز پس گیری هدایای دوران نامزدی تلاش کنید. منتهی یک راهکار کم دردسرتر هم پیش روی شما وجود دارد:

  • از لحاظ قانونی فردی که به دنبال گرفتن هدایای دوران نامزدی است، می‌تواند با تنظیم دادخواست استرداد هدایای نامزدی، این کار را از طریق دادگاه صالح پیگیری نماید. اما یک راهکار دیگر هم برای حل مسالمت آمیز اختلاف وجود دارد. این راهکار تنظیم اظهارنامه استرداد هدایای نامزدی است.

 

  • فرد می‌تواند قبل از طرح دعوا، مطابق با ماده 156 قانون آیین دادرسی، با تنظیم اظهارنامه استرداد هدایای دوران نامزدی به صورت کاملا مسالمت آمیز هدایای خود را بازپس بگیرد. چنانچه طرف مقابل در مقابل خواسته اظهارنامه مقاومت نمود، آن گاه می‌توان برای رسیدن به خواسته از دادخواست استفاده کرد.

 

 

استرداد هدایای نامزدی 
مشاوره حقوقی ازدواج
مشاوره حقوقی خانواده
درباره ما

 

اهمیت داشتن وکیل برای استرداد هدایای دوران نامزدی

راستش را بخواهید چه مایل باشید از طریق اظهارنامه استرداد هدایای دوران نامزدی به صورت مسالمت آمیز هدایای خریداری شده در دوران نامزدی را پس بگیرید، چه مایل باشید از طریق تنظیم دادخواست و طرح یک دعوای حقوقی این کار را انجام دهید، داشتن وکیل بسیار مهم است. معمولا این دعاوی نکات زیادی دارد که از دید افراد عادی خارج است. در این شرایط مشورت با وکیل یا حتی سپردن پرونده به وکیل می‌توان ضمن تسریع در حل اختلاف بروز پیا کرده، شما را به خواسته‌ی خود برساند. در گام نخست برای حل مشکل پیش رو پیشنهاد می‌کنیم از مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. جهت دریافت مشاوره حقوقی تلفنی از برترین وکلای ایران با شماره 09212242670 و یا 02147625900 تماس حاصل نمایید.

 

مرجع صالح برای رسیدگی به پرونده استرداد هدایای نامزدی

همانطور که بارها به آن پرداخته شد، اگر فرد نتواند با تنظیم اظهارنامه استرداد هدایای دوران نامزدی به خواسته‌ی خود دست پیدا کند، طبق قانون می‌تواند با طرح دعوای حقوقی در دادگاه از طرف مقابل برای پس ندادن هدایای شکایت کند. در این مواقع این سوال پیش می‌آید که مرجع صالح برای رسیدگی به چنین دعوایی چیست؟

از آنجا که دعوای استرداد هدایای دوران نامزدی در زمره دعاوی خانوادگی قرار دارد، بنابراین مرجع صالح برای حل و فصل آن نیز دادگاه خانواده است.

برای مشاهده نمونه رای استرداد هدایای دوران زوجیت به سایت سامانه ملی آرای قضایی مراجعه نمایید.

 

هدایای دوران نامزدی

 

نکات مهم در اظهارنامه استرداد هدایای دوران نامزدی

پیرامون اظهارنامه استرداد هدایای نامزدی نکات خاصی وجود دارد که در ادامه به این نکات می‌پردازیم:

  • تنظیم اظهارنامه جهت پس گرفتن هدایای دوران نامزدی تنها یک راهکار مسالمت آمیز است. بنابراین فرد می‌تواند بدون تنظیم این اظهارنامه یک دادخواست صادر نماید.
  • اظهارنامه یا حتی دادخواست استرداد هدایای نامزدی، تنها زمانی مورد پذیرش قرار می‌گیرد که نامزدی به عقد منجر نشده باشد.
  • هدیه‌ای که برای آن اظهارنامه صادر می‌شود، می‌بایست موجود باشد. برای مثال اگر خودرویی به طرف مقابل هدیه داده شده باشد، اما خودرو در اثر حوادث مختلف از بین رفته باشد، امکان مطالبه آن نخواهد بود.
  • امکان مطالبه هدایای دوران نامزدی که به دلیل فوت یکی از طرفین به وصلت ختم نشده است، وجود ندارد.

جهت اطلاع هرچه دقیقتر از نکات ریز و درشت اظهارنامه استرداد هدایای دوران نامزدی می‌توانید از مشاوره حقوقی وکیل خانواده بهره مند شوید. خدمات حقوقی وکیل تلفنی به صورت شبانه روزی و در تمامی ایام هفته حتی تعطیلات رسمی ارائه می گردد.

 

نمونه اظهارنامه استرداد هدایای دوران نامزدی

 

 

مخاطب محترم

با سلام و نهایت احترام؛

اینجانب ------------------ در تاریخ --------------- با جنابعالی طبق صحبت‌هایی که با حضور خانواده انجام شد، جهت آشنای بیشتر نامزد یکدیگر شدیم. از همین باب به دلیل عرف جامعه و رسوم خانوادگی و اجتماعی، هدایایی را در دوران نامزدی برای جنابعالی تدارک دیدم. متاسفانه پس از گذشت مدتی از دوران نامزدی بنده به دلایلی متوجه شدم این وصلت به صلاح نبوده و رابطه به پایان رسید. در عین حال هدایایی که بنده در دوران نامزدی به جنابعالی تقدیم کردم، همچنان نزد شما باقی است، از همین جهت به موجب این اظهارنامه تقاضای استرداد هدایای دوران نامزدی به شرح زیر را دارم:

1. -------------------------------------

2. -------------------------------------

3. -------------------------------------

4. -------------------------------------

از شما خواهشمندم ظرف مدت ---------- روز از تاریخ رویت این اظهارنامه، جهت استرداد و بازگشت هدایا به اینجانب اقدام فرمایید. در غیر این صورت مراتب از طریق مراجعه به دادگاه و طرح دعوای استرداد هدایای دوران نامزدی به علاوه مطالبه کلیه خسارات قانونی پیگیری خواهد شد.

 

با تشکر

 

 

 

 

 


مشاوره حقوقی تلفنی 24 ساعته ارزان

02147625900

 

مشاوره حقوقی فوری شبانه روزی

09212242670

 

واحد وکالت تلفنی

 

ایمیل وکیل تلفنی

vakiltel@gmail.com

 

ایمیل مالی وکیل تلفنی

vakiltelmali@gmail.com

 

واحد گارانتی مشاوره حقوقی

hade_tavakoli@yahoo.com

 

شماره پیامک مشاوره حقوقی

30007002700242

 

واحد مشاوره حقوقی مازندران:

مازندران شهرستان آمل خیابان هراز افتاب یک ساختمان ایران مهر طبقه چهارم واحد 12 

 

قوانین و مقررات وکیل تلفنی 

مشاوره حقوقی مشاوره حقوقی تلفنی  مشاوره حقوقی فوری اورژانس مشاوره حقوقی