موسسه وکیل تلفنی

  • بهنازضیای گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۳:۱۷:۱۰ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۴
  • بهنازضیای گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۳:۱۷:۱۰ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۴
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۵:۲۲:۱۱ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۳
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۵:۲۱:۲۲ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۳
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۵:۱۷:۲۸ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۳
  • تست توکلی تست توکلی گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۲۲:۹:۳۲ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۱
  • کریم برای عظیم گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۵:۲۱:۴۸ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۱
  • کریم برای عظیم گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۵:۱۷:۴۵ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۱
  • تست امیر برای صفحه برگشت از بانک تست امیر برای صفحه برگشت از بانک گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۲۱:۵۳:۵۸ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۰
  • تست امیر برای صفحه برگشت از بانک تست امیر برای صفحه برگشت از بانک گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۲۱:۵۲:۵۳ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۰
انجمن وکیل تلفنی

قرارداد تهیه و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل

قرارداد تهیه و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل

  • توسط هادی توکلی
  • ۱۴۰۲/۴/۲۸ | ۱۱:۴۶:۵۴

با توجه به افزایش نیاز بازار به نیروی کار به تدریج قراردادهای کاری میان کارفرما و کارگر افزایش پیدا کرد. بر این اساس وزارت کار بر آن شد تا طرحی را با نام طرح طبقه بندی مشاغل ساماندهی کند. بر اساس این طرح کارگاه‌هایی با تعداد بالغ بر 50 نیروی کار می‌بایست حقوق پرداختی به کارگران را با توجه به فاکتورهای مدنظر وزارت پرداخت نمایند. این فاکتورها در ادامه به طور کامل مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین در ادامه به بررسی مفاد قرارداد منطبق با طرح طبقه بندی مشاغل خواهیم پرداخت. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم این مقاله از سایت موسسه حقوقی وکیل تلفنی را حتما تا انتها مطالعه نمایید.

اگر در هر یک از مراحل طرح طبقه بندی وزارت کار و رفاه اجتماعی سوالی ذهنتان را به خود مشغول کرد، کافی است آن را در بخش مشاوره حقوقی انلاین و رایگان با وکلای کاربلد مجموعه در میان بگذارید.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

 

طرح طبقه بندی مشاغل چیست؟

اجرای طبقه بندی مشاغل از سال 1352 بر سر زبان‌ها افتاد. این طرح در آن زمان رونمایی شد اما اولین بار در سال 1371 به شکل جدی مورد استفاده قرار گرفت. در این سال کارگاه‌هایی با تعداد نیروی بیشتر از 50 نفر ملزم به پیروی از مفاد این قرارداد بودند. در آخرین تحولات صورت گرفته وزارت کار و امور اجتماعی طی بخشنامه شماره 52160 مصوب 31/3/1385 این طرح را مورد بازبینی قرار داد. اما شاید بخواهید بدانید طبقه بندی مشاغل به چه معناست؟

طبق این طرح کارگاه‌هایی که تعداد کارگران آن از عدد 50 تجاوز کند، می‌بایست در پرداخت دستمزد به کارگران از قوانین خاصی پیروی نمایند. این قوانین یکسری معیار است که بیشتر روی شناسنامه کاری فرد تمرکز می‌کند. بر اساس طرح پیش رو ساده‌ترین مشاغل کارگاهی ضریب 1 را دریافت می‌کنند و هر شغل با توجه به درجه سختی ضریب بیشتری از آن خود می‌کند. از این ضریب‌ها برای پرداخت حقوق کارگران استفاده خواهد شد. البته سختی شغل تنها یکی از چندین معیار مورد توجه در طرح طبقه بندی مشاغل است. تحصیلات فرد، سابقه کار و رضایت کارفرما می‌تواند ضرایب فرد را افزایش دهد و بدین ترتیب درآمد کارگر را ارتقا دهد.

  • به نظر می‌رسد این طرح گام بلندی برای رعایت عدالت در پرداخت دستمزد باشد. به این ترتیب افراد با سختی شغل یکسان از درآمد یکسانی بهره مند خواهند شد. همچنین هر فرد باتوجه به سابقه کار و مدرک تحصیلی که سالها برای آن زحمت کشیده، می‌تواند میزان دریافتی خود را بیشتر کند.

 

 

طرح طبقه بندی مشاغل

 

 

مراحل اجرای طرح طبقه بندی مشاغل

همانطور که گفته شده هر کارگاهی که بیش از 50 کارگر داشته باشد، می‌تواند اقدامات نهایی برای اجرای طبقه بندی مشاغل را انجام دهد. چنانچه طرح مدنظر کارگاه مورد موافقت وزارت کار و رفاه اجتماعی قرار بگیرد، این کارگاه می‌تواند با انعقاد قرارداد منطبق با طرح طبقه بندی مشاغل نسبت به استخدام کارگران به عنوان نیروی کار اقدام نماید. اما شاید برایتان سوال باشد چگونه یک کارگاه باید برای اجرای این طرح اقدام کند. بر این اساس در ادامه به صورت خلاصه و کلی به بررسی مراحل پیاده سازی آن خواهیم پرداخت.

در مرحله اول پیش از اجرای طرح کارگاه می‌بایست نسبت به آماده سازی و تهیه طرح مربوطه اقدام نماید. در این مرحله می‌بایست به یکی از دفاتر مشاوره فنی مراجعه کرد و یک قرارداد با این دفاتر منعقد نمود. در این زمان یک کمیته طبقه بندی برای کارگاه تشکیل می‌شود که در نهایت فعالیت این کمیته منجر به تولید نمودارهای سازمانی بر اساس قوانین وزارت می‌باشد. پس از ارزشیابی مشاغل، تنظیم شناسنامه‌های شغلی و ... می‌توان تاییدیه وزارت کار و امور اجتماعی را برای طرح پیش فرض دریافت کرد.

در فاز بعدی نوبت به اجرای طرح خواهد رسید که در این مرحله کارگاه موظف است بر اساس مفاد قرارداد منطبق با طرح طبقه بندی مشاغل نسبت به تعیین دستمزد کارگران اقدام کند. در این مرحله اموری نظیر صدور احکام کارگران، بررسی تطبیق کارگران با طرح و بسیاری از موارد دیگر انجام خواهد شد. چنانچه طرح مذکور نیاز به بازنگری نداشته باشد، این طرح به عنوان قرارداد اصلی در فرایند استخدام لحاظ خواهد شد.

 

 

مراحل اجرای طرح طبقه بندی مشاغل

 

 

قرارداد کار چیست؟

حالا که با قرارداد طرح طبقه بندی مشاغل آشنا شدید، شاید بد نباشد که با قراردادها کاری نیز یک آشنایی نسبی پیدا کنیم. اگر به دنبال استخدام نیروی کار هستید یا این که به دنبال کار می‌گردید، می‌بایست با این دست از قراردادها آشنا باشید. بنابراین ادامه این مطلب را حتما مطالعه نمایید. قراردادهای کاری دسته از قراردادهای رایج در داخل کشور هستند که میان کارگر و کارفرما منعقد می‌شوند. به موجب این قراردادها کارگر موظف است وظایفی که در مفاد قرارداد به طور کامل شرح داده شده است را به درستی و در مدت مشخص انجام دهد. در کنار وظایف کارگر، کارفرما نیز تعهداتی را برعهده می‌گیرد که شاید مهمترین آنها پرداخت دستمزد کارگر بر اساس مفاد قرارداد باشد. لازم به ذکر است قراردادهای کاری بسته به نوع کار می‌توانند موقت یا دائم باشند.

با توجه به پیچیدگی‌هایی که پیرامون قراردادهای کار وجود دارد، توصیه می‌کنیم مشکلات حقوقی خود را پیرامون این موضوع با مشاوره حقوقی برطرف کنید. شما عزیزان می‌توانید با دریافت مشاوره به تمامی چالش‌های خود پاسخ دهید.

 

 

قرارداد تسویه کار
تعلیق قراردادکار
قانون کار
مشاوره قرارداد کار
درباره ما

 

 

اهمیت تنظیم قرارداد کار

یکی از پرتکرارترین سوالاتی که وکلای موسسه حقوقی وکیل تلفنی با آن مواجه هستند این است که چرا انعقاد قراردادهای کار ضرورت دارد. پاسخ به این سوال کار خیلی سختی نیست. اگرچه شما با دریافت مشاوره حقوقی تلفنی می‌توانید به صورت دقیقتر به ضرورت این موضوع پی ببرید، اما ما به مهمترین علت آن خواهیم پرداخت. همانطور که می‌دانید جلوگیری از اختلافات در روابط کارگر و کارفرما غیر قابل انجام است. این در حالی است که بستن قرارداد می‌تواند با تعیین حدود مسئولیت‌های هر طرف این اختلافات را تا حد زیادی کاهش دهد. اتفاقی که با دانستن آن به راحتی می‌توان به لزوم بستن قرارداد کار پیش از شروع همکاری پی برد.

 

 

اهمیت تنظیم قرارداد کار

 

 

نمونه قرارداد کار منطبق با طرح طبقه بندی مشاغل

طرفین قرارداد

کارفرما: شرکت ---------------------- به مدیریت ------------- به شماره ثبت ----------- در نشانی -------------------------------------------------------------------------

کارگر: خانم / آقای ---------------------- فرزند ----------------------- به شماره شناسنامه ----------------- متولد ----------------  وضعیت تاهل -------------------- وضعیت پایان خدمت ---------------------به نشانی ----------------------------------- تلفن-----------

 

مشخصات شغل: عنوان شغل کارگر --------------------  گروه شغلی ---------------------

 

مشخصات محل کار: نام دستگاه اجرایی ------------------------ به مدیریت ---------------به نشانی ------------------------------------------------------------------------

 

مدت زمان قرارداد: زمان این قرارداد به مدت -------------- از تاریخ ----------------- تا تاریخ ------------------ می‌باشد.

 

ساعات کاری: ساعات کاری در طول هفته جمعا -------------- ساعت بوده که کارگر موظف به حضور در کارگاه از ساعت --------------- تا ---------------- خواهد بود.

نوبت کاری در --------------- در نظر گرفته شده است.

روزهای ------------------- در طول هفته تعطیل می‌باشد.

 

*در این قسمت از قرارداد جدولی وجود دارد که با توجه به سختی شغل، سابقه کاری و... دستمزد دقیق هر کارگر بر اساس آن تعیین می‌شود.

 

                                                                  امضا کارفرما                      امضا کارگر

 

 

مشاوره حقوقی تلفنی 24 ساعته ارزان

02147625900

 

مشاوره حقوقی فوری شبانه روزی

09212242670

 

واحد وکالت تلفنی

 

ایمیل وکیل تلفنی

vakiltel@gmail.com

 

ایمیل مالی وکیل تلفنی

vakiltelmali@gmail.com

 

واحد گارانتی مشاوره حقوقی

hade_tavakoli@yahoo.com

 

شماره پیامک مشاوره حقوقی

30007002700242

 

واحد مشاوره حقوقی مازندران:

مازندران شهرستان آمل خیابان هراز افتاب یک ساختمان ایران مهر طبقه چهارم واحد 12 

 

قوانین و مقررات وکیل تلفنی 

مشاوره حقوقی مشاوره حقوقی تلفنی  مشاوره حقوقی فوری اورژانس مشاوره حقوقی