موسسه وکیل تلفنی

  • سعید شجاعی نیا گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۰:۴۸:۶ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۵
  • درسا نیک سیرت گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۱:۱۹:۳ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۴
  • محمدامین سلمانپور گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۸:۵۰:۲۶ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۳
  • Azita Moghanizadeh گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۲۲:۴۲:۳۷ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۳۰
  • امید حرفتی گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۲:۲۱:۱۹ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۳۰
  • سید احسان علوی گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۴:۵۹:۴۶ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۲۹
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۶:۳۵:۳۱ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۲۸
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۶:۳۴:۳۹ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۲۸
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۶:۳۲:۲۴ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۲۸
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۶:۲۸:۴ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۲۸
انجمن وکیل تلفنی

ابطال رای داوری ملکی

ابطال رای داوری ملکی

  • توسط هادی توکلی
  • ۱۴۰۱/۶/۹ | ۱۵:۲۱:۳۲

ابطال رای داوری ملکی

انتخاب داور در قراردادهای ملکی امری متداول است. در حال حاضر در بیشتر قراردادها دو طرف با توافق یکدیگر، داوری انتخاب می‌نمایند تا در صورت بروز اختلاف، میان آن ها حکمیت نماید. رای داور در دعاوی ملکی قطعا بر علیه یکی از طرفین خواهد بود. در چنین مواقعی فردی که رای به ضرر او صادر شده ممکن است به دنبال ابطال رای داوری باشد.ابطال رای داوری ملکی شرایط خاص خود را دارد که ممکن است درصد زیادی از مردم از این شرایط بی اطلاع باشند. از همین رو در ادامه مطلب درباره این مقوله مهم صحبت خواهیم کرد. همچنین در کنار آن به طور کلی به مسائل مهم در زمینه داوری ملکی خواهیم پرداخت.

 

هزینه مشاوره حقوقی

ویژگی های داور در دعاوی ملکی

در قانون ویژگی های خاصی برای داور دعاوی ملکی در نظر گرفته نشده است. پس می‌توان نتیجه گرفت همین که داور به امور ملکی و قوانین مربوط به آن مسلط باشد کفایت می‌کند. اما به موجب ماده 469 قانون آیین دادرسی مدنی "دادگاه نمی‌تواند اشخاص زیر را به سمت داوری معین کند مگر با تراضی طرفین:

  1. کسانی که سن آنان کمتر از بیست و پنج سال تمام باشد.
  2. کسانی که در دعوا ذی‌نفع باشند.
  3. کسانی که با یکی از اصحاب دعوا قرابت سببی یا نسبی تا درجه دوم از طبقه سوم داشته باشند.
  4. کسانی که قیم یا کفیل یا وکیل یا مباشر امور یکی از اصحاب دعوا می‌باشند یا یکی از اصحاب دعوا مباشر امور آنان باشد.
  5. کسانی که خود یا همسرانشان وارث یکی از اصحاب دعوا باشند.
  6.  کسانی که با یکی از اصحاب دعوا یا با اشخاصی که قرابت نسبی یا سببی تا درجه دوم از طبقه سوم با یکی از اصحاب دعوا دارند، در گذشته یا حال دادرسی کیفری داشته باشند.
  7. کسانی که خود یا همسرانشان و یا یکی از اقربای سببی یا نسبی تا درجه دوم از طبقه سوم او با یکی از اصحاب دعوا یا زوجه و یا یکی از اقربای نسبی یا سببی تا درجه دوم از طبقه سوم او دادرسی مدنی دارند.
  8. کارمندان دولت در حوزه ماموریت آنان. "

مراحل تعیین داور در دعاوی ملکی

اکنون که با ویژگی ها و مشخصات داوری ملکی آشنا شدید، بهتر است پیش از بررسی چگونگی ابطال رای داوری، درباره نحوه تعیین داور در دعاوی ملکی نیز اطلاعاتی داشته باشید. به طور کلی طرفین معاملات ملکی می‌توانند در زمان تنظیم قرارداد، یکی از بندهای آن را به مراجعه به موسسه داوری در صورت بروز اختلاف اختصاص دهند. در غیر این صورت می‌توانند پس از مطرح شدن دعوای ملکی در محاکم قضایی و با رای مقام قضایی داور را انتخاب نمایند.

در حالت دوم تعیین داور به دو طریق امکان پذیر خواهد بود؛

  1. انتخاب داور توسط اصحاب دعوای ملکی

  2. انتخاب داور توسط دادگاه

یعنی اصحاب دعوا می‌توانند پس از صدور رای مبنی بر ارجاع امر به داوری، با توافق یکدیگر فرد یا افرادی را به عنوان داور انتخاب نماید. در غیر این صورت دادگاه یک داور انتخاب و به ایشان معرفی خواهد کرد.

 

ابطال رای داوری ملکی

آیا رای داور ملکی قابل ابطال است؟

در رابطه با قابل ابطال بودن یا نبودن رای داور در دعاوی ملکی باید گفت: بله ابطال رای داوری در تمامی دعاوی امکان پذیر بوده و قانون این حق را به محکوم علیه داده که بتواند درخواست ابطال رای صادر شده توسط داور را داشته باشد. منتهی این کار مستلزم طرح دعوایی جداگانه می‌باشد. یعنی محکوم علیه باید دادخواستی در این زمینه تنظیم کرده و به محاکم قضایی صالح تقدیم نماید.

مدارک لازم برای دادخواست ابطال رای داوری

همانطور که گفته شد، ابطال رای داوری امری قانونی و ممکن است. منتهی محکوم علیه برای طرح دعوا در این زمینه باید دلیلی محکمه پسند ارائه دهد و صرفا به این دلیل که رای صادر شده به ضرر اوست، نمی‌تواند چنین دعوایی طرح کند. در نتیجه خواهان دعوای ابطال رای داوری در دعاوی ملکی جهت اثبات ادعای خود باید مدارکی به دادخواست ضمیمه کرده و تقدیم دادگاه نماید. این مدارک با توجه به نوع ادعای محکوم علیه (خواهان) تعیین خواهند شد.
برای اطلاع دقیق از مدارک مورد نیاز در این زمینه، از طریق مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین با کارشناسان موسسه حقوقی وکیل تلفنی در ارتباط باشید.

هزینه نگارش آنلاین دادخواست ابطال رای داور

نگارش دادخواست در هر زمینه و با هر موضوعی، جزو موارد تخصصی است. بنابراین در صورت نیاز به نگارش دادخواست باید از کارشناسان حقوقی و وکلا کمک بگیریم. یکی از خدماتی که در موسسه حقوقی وکیل تلفنی ارائه می‌شود، نگارش اوراق قضایی است.

 

ارتباط در واتس اپ

در صورت نیاز به نگارش دادخواست ابطال رای داوری و اطلاع از هزینه نگارش این دادخواست، فقط کافیست لینک مقابل را لمس کنید؛ www.vakiltel.org . یا این که از طریق مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان یا مشاوره حقوقی تلفنی، علاوه بر ثبت سفارش نگارش دادخواست، پاسخ سوالات حقوقی خود را نیز دریافت نمایید.

چگونگی توقیف اجرای رای داور ملکی

در رابطه با توقیف اجرای رای داور ملکی می‌توان از ماده 490 قانون آیین دادرسی مدنی استفاده کرد. قانونگذار در این ماده بیان می‌کند "هریک از طرفین می‌تواند ظرف بیست روز بعد از ابلاغ رای داور از دادگاهی که دعوا را ارجاع به داوری کرده یا دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به اصل دعوا را دارد، حکم به بطلان رای داور را بخواهد. در این صورت دادگاه مکلف است به درخواست رسیدگی کرده، هرگاه رای از موارد مذکور در ماده فوق باشد حکم به بطلان آن دهد و تا رسیدگی به اصل دعوا و قطعی شدن حکم به بطلان، رای داور متوقف می ماند."

 

مشاوره حقوقی ابطال رای داوری

نگارش فوری دادخواست ابطال رای داور

مشاوره حقوقی داوری

مشاوره حقوقی ملکی

درباره ما 

سوالات متداول

سلام؛ در دعوای ملکی داور رای به نفع من صادر کردند و محکوم علیه هیچ اعتراضی به این رای نکردند. رای صادر شده اجرا شد و پس از چند روز محکوم علیه دادخواست ابطال به دادگاه دادند. به این دادخواست رسیدگی خواهد شد یا خیر؟

تقدیم دادخواست ابطال صرفا تا 20 روز پس از ابلاغ رای داور مهلت دارد. در نتیجه دادخواست مذکور در صورت سوال هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.

سلام؛ من با فردی معامله کردم و پس از مدتی به مشکل خوردیم و ایشان در دادگاه طرح دعوا کردند. مقام قضایی پرونده را به داور ارجاع دادند و قرار بر این شد ما داور انتخاب کنیم. اما طرف مقابل با جعل امضای من داوری انتخاب و به دادگاه معرفی کردند و الان داور رای به نفع ایشان صادر کرده است. چطور می‌توانم از خودم دفاع کنم؟

تقدیم دادخواست ابطال رای داوری و ذکر دلایل گفته شده در توضیحات آن بهترین راه است.

سلام؛ بنده سال قبل ملکی خریداری کردم و پس از چند ماه به دلیل بروز مشکلاتی، فروشنده طرح دعوا کردند. با توجه به این که در مبایعه نامه ذکر شده بود در صورت بروز مشکل باید به داور مراجعه شود، دادگاه به این دعوا ترتیب اثر ندادند. فروشنده از دادگاه تقاضای معرفی داور کردند و داور معرفی شد و رای به نفع من صادر کرد. الان فروشنده دادخواست ابطال رای داده اند با این دلیل که انتخاب داور در صلاحیت دادگاه نبوده، آیا به دادخواست ایشان رسیدگی خواهد شد؟

به نظر می‌رسد دادخواست ابطال ایشان نتیجه نداشته باشد اما برای بررسی بیشتر با شماره 09212242670 تماس حاصل فرمایید.

سلام؛ دعوای ملکی در کانون داوری شهرستان مطرح شده و من هم خوانده این دعوا بودم که در تهران سکونت دارم و بنابه دلایلی نتوانستم در جلسات شرکت کنم. الان که مهلت 20 روزه اعتراض تمام شده و من متوجه شدم داوری که رای صادر کرده داور منتخب من نبوده، چطور می‌توانم اعتراض کنم؟

با ذکر دلیل موجه دادخواست ابطال بدهید.

در دادخواست ابطال رای داوری در قسمت نام خوانده، نام داور را ذکر کردم و به همین دلیل دادخواست رد شد. الان مهلت ارائه دادخواست مجدد تمام شده چه کار باید بکنم؟

سوال شما نیاز به بررسی بیشتر دارد، با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

 


مشاوره حقوقی تلفنی 24 ساعته ارزان

02147625900

 

مشاوره حقوقی فوری شبانه روزی

09212242670

 

واحد وکالت تلفنی

 

ایمیل وکیل تلفنی

vakiltel@gmail.com

 

ایمیل مالی وکیل تلفنی

vakiltelmali@gmail.com

 

واحد گارانتی مشاوره حقوقی

hade_tavakoli@yahoo.com

 

شماره پیامک مشاوره حقوقی

30007002700242

 

واحد مشاوره حقوقی مازندران:

مازندران شهرستان آمل خیابان هراز افتاب یک ساختمان ایران مهر طبقه چهارم واحد 12 

 

قوانین و مقررات وکیل تلفنی 

مشاوره حقوقی مشاوره حقوقی تلفنی  مشاوره حقوقی فوری اورژانس مشاوره حقوقی