موسسه وکیل تلفنی

  • تست امیر برای صفحه برگشت از بانک تست امیر برای صفحه برگشت از بانک گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۴:۳۰:۹ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۰
  • تست امیر برای صفحه برگشت از بانک تست امیر برای صفحه برگشت از بانک گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۴:۶:۵۰ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱۰
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۹:۴۸:۲۹ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۶
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۹:۳۹:۵۸ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۶
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۹:۳۸:۳۸ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۶
  • ایلیار خدمتی گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۳:۴۳:۴۷ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۵
  • محمدامین سلمانپور گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۸:۵۰:۲۶ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۳
  • Azita Moghanizadeh گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۲۲:۴۲:۳۷ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۳۰
  • سید احسان علوی گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۴:۵۹:۴۶ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۲۹
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۶:۳۵:۳۱ تاریخ ۱۴۰۳/۱/۲۸
انجمن وکیل تلفنی

استشهادیه اعسار از هزینه دادرسی مهریه

استشهادیه اعسار از هزینه دادرسی مهریه

  • توسط هادی توکلی
  • ۱۴۰۲/۹/۱۴ | ۱۳:۵۵:۳۵

چنانچه فرد خواهان دعوای مهریه، به هر دلیلی توان پرداخت هزینه دادرسی را نداشته باشد، می‌تواند با تنظیم دادخواست اعسار از هزینه دادرسی مهریه تقاضای رسیدگی به درخواست خود بدون پرداخت هزینه را به دادگاه تسلیم نماید. البته تنظیم این دادخواست مستلزم رعایت نکات خاصی است. یکی از این نکات ضمیمه کردن فرم استشهادیه به دادخواست می‌باشد. در واقع فرد می‌تواند با تنظیم فرم استشهادیه اعسار از هزینه دادرسی مهریه و ضمیمه کردن آن به دادخواست دعوای مهریه را بدون پرداخت هزینه مطرح نماید.

 

اگر به دنبال طرح دعوای مهریه در دادگاه خانواده هستید، اما بضاعت یا توان مالی کافی برای پرداخت هزینه رسیدگی به دعوا را ندارید، این مقاله از سایت موسسه حقوقی وکیل تلفنی برایتان مفید خواهد بود. البته اگر نیاز به دریافت اطلاعات فوری در این زمینه دارید، بهتر است از مشاوره حقوقی تلفنی بهره مند شوید. جهت دریافت مشاوره حقوقی تلفنی از برترین وکلای ایران با شماره 09212242670 و یا 02147625900 تماس حاصل نمایید.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

تعریف مهریه از زبان وکیل

برای آشنایی با تعریف مهریه بهتر است دست به دامان وکلای خبره شویم. از همین رو ما از وکلای حرفه ای موسسه حقوقی وکیل تلفنی کمک گرفتیم و در این بخش تعریف مهریه را به شما ارائه می‌کنیم: طبق ماده 1082 قانون مدنی، مهریه مالی است که به موجب عقد به زن تعلق می‌گیرد و زن می‌تواند هر نوع تصرفی که می‌خواهد به آن داشته باشد. به عبارتی ساده‌تر زمانی که عقد نکاح میان زوجین منعقد می‌شود، زن مالک قانونی مهریه بوده و هیچ چیز نمی‌تواند وی را از دریافت مهریه محروم کند. منتهی یک نکته بسیار مهم در زمینه مهریه وجود دارد که باید بدانیم:

"مهریه باید عقلانی و قابل تملیک باشد یا قابلیت تبدیل به مال را داشته باشد. فرقی هم نمی‌کند چرا که این مال می‌تواند مال منقول یا مال غیر منقول باشد. در واقع زن می‌تواند مهریه خود را وجه نقد، سکه، خانه، ماشین یا ... تعیین نماید. با این حال بارها شنیده می‌شود که در عقد نکاح مهریه موارد غیر عرف و غیر عقلانی تعیین شده است. برای مثال شنیده می‌شود که مهریه چند گرم بال مگس یا موارد اینچنینی تعیین شده است. باید بدانید این موارد از لحاظ قانونی صحیح نیست و مورد قبول دادگاه قرار نخواهد گرفت. "

 

هر زمان زوجه خواهان مهریه باشد، می‌تواند با تنظیم دادخواست دعوای مهریه را در دادگاه مطرح نماید. البته طرح این دعوا مستلزم پرداخت هزینه دادرسی است. چنانچه زن توانایی مالی جهت پرداخت این هزینه را نداشته باشد، می‌تواند با تنظیم استشهادیه اعسار از هزینه دادرسی مهریه و ضمیمه آن به دادخواست اعسار از هزینه دادرسی مهریه، شکایت حقوقی خود را بدون پرداخت هزینه آغاز نماید.

 

 

استشهادیه اعسار

 

برای مطالبه مهریه چه باید کرد؟

بسیاری از افراد به اشتباه گمان می‌کنند مطالبه مهریه تنها به زمان طلاق ختم می‌شود، این در حالی است که زن هر زمان که بخواهد، ولو در دوران زندگی زناشویی، می‌تواند مهریه خود را طلب نماید. البته زن این امکان را از لحاظ قانونی دارد که مرد را از پرداخت مهریه معاف نماید. با این حال اگر زن خواهان مهریه باشد، باید مرد موظف است آن را بر حسب قانون به وی پرداخت نماید. سوال این است که زن چگونه باید مهریه خود را درخواست کند؟

  • در قدم اول زن باید با تنظیم دادخواست مهریه خود را از طریق مرجع صالح، یعنی دادگاه خانواده مطالبه نماید. البته برای ثبت دادخواست باید هزینه دادرسی پرداخت گردد.
  • چنانچه فرد در پرداخت هزینه دادرسی مشکل داشته باشد، می‌بایست با تنظیم دادخواست اعسار از هزینه دادرسی مهریه در کنار دادخواست اصلی، دعوای مهریه را به صورت رایگان مطرح نماید. شایان ذکر است یکی از شروط قبول این دادخواست ضمیمه کردن فرم استشهادیه اعسار از هزینه دادرسی مهریه به آن است.
  • در ادامه رسیدگی به پرونده آغاز می‌شود. طبق ماده 2 قانون محکومیت‌های مالی، هر فردی ملزم به پرداخت مال به فرد دیگر شود و آن را تادیه نکند، دادگاه وی را الزام به تادیه خواهد کرد. در این شرایط اگر فرد اموالی داشته باشد، اموالش توقیف خواهد شد، در غیر این صورت اگر فرد معسر نباشد، به درخواست خواهان دعوا می‌تواند حبس گردد.
  • جالب است بدانید طبق ماده 22 قانون حمایت از خانواده، مهریه به میزان 110 سکه یا معادل آن مشمول اجرای محکومیت‌های قضایی خواهد شد. مهریه مازاد بر 110 سکه تنها زمانی مشمول محکومیت می‌شود که زوجه توانایی مالی زوج در پرداخت آن را اثبات کند.

 

 

مشاوره تعیین اصولی مهریه
اعسار از پرداخت مهریه 
مشاوره حقوقی خانواده 
درباره ما 

 

منظور از اعسار از هزینه دادرسی چیست؟

همانطور که گفته شد، موضوع اصلی این مقاله استشهادیه اعسار از هزینه دادرسی مهریه است. منتهی برای آشنایی با این فرم ابتدا باید با مفهوم اعسار از هزینه دادرسی آشنا شویم. بسیاری از افراد نمی‌دانند اعسار یعنی چه و در حقوق چه معنایی دارد. در این بخش به تعریفی از اعسار می‌پردازیم:

اعسار در لغت به معنای ناتوانی است. در حقوق هم اعسار تقریبا به همین معنا به کار به می‌رود. اجازه دهید کمی جزئی تر به این اصطلاح بنگریم. برای طرح دعوا فرد خواهان بایستی هزینه‌ای جهت دادرسی بپردازد. در غیر این صورت رسیدگی به شکایت آغاز نخواهد شد. اما اگر فرد معسر بودن یا همان ناتوانی خود در پرداخت هزینه دادرسی را اثبات نماید، از پرداخت این هزینه معاف خواهد بود. لازم به ذکر است هزینه دادرسی برای دعاوی کیفری معمولا ناچیز است. بنابراین اعسار بیشتر برای دعاوی حقوقی به کار می‌رود.

 

به عنوان مثال، چنانچه زن بخواهد برای دریافت مهریه شکایت حقوقی بنماید، اما بضاعت مالی کافی برای طرح این دعوا را نداشته باشد، می‌تواند با دریافت حکم اعسار از هزینه دادرسی مهریه از پرداخت هزینه دادرسی معاف شود. اگر نیاز به اطلاعات بیشتری در این زمینه دارید، کافی است به صفحه مشاوره حقوقی انلاین و رایگان مراجعه نمایید.

 

 

بهترین وکیل برای اعسار از هزینه دادرسی مهریه

 

مراحل اعسار از هزینه دادرسی

فرد می‌تواند برای اعسار از هزینه دادرسی، به همراه دادخواست اصلی، یک دادخواست دیگر هم به دادگاه تسلیم نماید. این دادخواست جهت درخواست اعسار است. برای مثال در دعوای مهریه فرد می‌تواند دادخواست دیگری تحت عنوان اعسار از هزینه دادرسی مهریه تنظیم نماید. در این صورت دادگاه ابتدا به درخواست اعسار فرد رسیدگی خواهد کرد. در صورت قبولی درخواست وی، دادگاه بدون دریافت هزینه به شکایت  وی رسیدگی خواهد نمود. البته همانطور که بارها گفتیم، ضمیمه کردن استشهادیه اعسار از هزینه دادرسی مهریه یکی از شروط قبولی این دادخواست است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه از مشاوره حقوقی با وکلای ما غافل نشوید. در ضمن خدمات حقوقی وکیل تلفنی به صورت شبانه روزی و در تمامی ایام هفته حتی تعطیلات رسمی ارائه می گردد.

 

استشهادیه اعسار از هزینه دادرسی مهریه

استشهادیه اعسار از هزینه دادرسی مهریه یک فرم است که توسط فرد خواهان اعسار تنظیم شده و توسط دو شاهد به امضا می‌رسد. در ادامه یک نمونه استشهادیه ارائه شده است که می‌تواند بسیار مفید و کاربردی باشد:

 

اینجانب ------------ به شماره ملی ------------ به نشانی ------------------------------------- خانه دار بوده و متاسفانه به دلیل مشکلاتی نظیر ------------------ از بضاعت مالی کافی جهت پرداخت هزینه دادرسی دعوای مهریه برخوردار نیستم. از همین جهت از از گواهان زیر که از وضعیت مالی بنده مطلع هستند، تقاضا دارم که مراتب فوق را تایید نمایند.

                                                                                                           امضای خواهان اعسار

 

شاهد 1

اینجانب ------------ به شماره ملی ------------ به نشانی -------------------------------------  مدت هاست که همسایه خانم --------------- هستم و بدین سبب از وضعیت مالی ایشان آگاهی کامل دارم. همچنین با توجه به پایبندی ایشان به صداقت، راستگویی و در نظر داشتن خداوند، اطلاعات این فرم را تایید و تصدیق می‌نمایم.

                                                                                                               امضای شاهد

 

شاهد 2

اینجانب ------------ به شماره ملی ------------ به نشانی -------------------------------------  مدت هاست که همسایه خانم --------------- هستم و بدین سبب از وضعیت مالی ایشان آگاهی کامل دارم. همچنین با توجه به پایبندی ایشان به صداقت، راستگویی و در نظر داشتن خداوند، اطلاعات این فرم را تایید و تصدیق می‌نمایم.

                                                                                                               امضای شاهد

 

 

 


مشاوره حقوقی تلفنی 24 ساعته ارزان

02147625900

 

مشاوره حقوقی فوری شبانه روزی

09212242670

 

واحد وکالت تلفنی

 

ایمیل وکیل تلفنی

vakiltel@gmail.com

 

ایمیل مالی وکیل تلفنی

vakiltelmali@gmail.com

 

واحد گارانتی مشاوره حقوقی

hade_tavakoli@yahoo.com

 

شماره پیامک مشاوره حقوقی

30007002700242

 

واحد مشاوره حقوقی مازندران:

مازندران شهرستان آمل خیابان هراز افتاب یک ساختمان ایران مهر طبقه چهارم واحد 12 

 

قوانین و مقررات وکیل تلفنی 

مشاوره حقوقی مشاوره حقوقی تلفنی  مشاوره حقوقی فوری اورژانس مشاوره حقوقی