موسسه وکیل تلفنی

  • محمد باقر دانشور گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۶:۱:۵۰ تاریخ ۱۴۰۳/۳/۱۰
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۵:۲۲:۱۹ تاریخ ۱۴۰۳/۳/۹
  • محمدرضا ارجمند محمدرضا ارجمند گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۲۰:۵۵:۴۶ تاریخ ۱۴۰۳/۳/۸
  • امیرحسین زروکیان گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۸:۴۳:۱۹ تاریخ ۱۴۰۳/۳/۸
  • امیرحسین زروکیان گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۸:۲۶:۵ تاریخ ۱۴۰۳/۳/۸
  • امید محمودی امید محمودی گرامی : سوال حقوقی شما با موفقیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۲۲:۵۵:۵۷ تاریخ ۱۴۰۳/۳/۷
  • فاطمه همرنگ گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۴:۱۲:۴۶ تاریخ ۱۴۰۳/۳/۷
  • آرمیا هوشیار گرامی : پرونده حقوقی شما با موفیت توسط اپراتور تائید شد ساعت ۱۱:۸:۷ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۳۱
  • وکیل فریبرز ذوالفقاری گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۲:۲۹:۳۸ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۳۰
  • وکیل محمد جواد شيخي گرامی : پاسخ حقوقی شما ارسال شد ساعت ۱۳:۵۸:۳۶ تاریخ ۱۴۰۳/۲/۲۹
انجمن وکیل تلفنی

شرایط قابلیت استناد ادله ي الکترونیک

شرایط قابلیت استناد ادله ي الکترونیک

  • توسط هادی توکلی
  • ۱۴۰۰/۳/۱۵ | ۱۶:۱۷:۲۳

شرایط قابلیت استناد ادله الکترونیک

یکی از مباحث مهم و حساس در نظام های حقوقی بحث ادله و نحوه استناد و پذیرش آن جهت اثبات یا رد دعاوی خصوصی و جزایی می باشد، به نحوی که بحق می توان گفت بدون وجود دلیل هیچ دعوایی سرانجام ندارد؛ حال با گسترش حوزه فناوری اطلاعات در تمامی شئون زندگی انسان ها می توان گفت اسناد و مدارک ناشی از کارکردهای این فناوری جهت اثبات دعاوی جایگاه بسیار مهمی دارند؛ چراکه علاوه بر تاثیر پذیری کارکردهای فیزیکی و مادی از دنیای دیجیتال، امروزه بسیاری از امور فقط در این فضا امکان پذیر هستند و عملاً می توان  گفت هر آن چه اسناد و مدارک راجع به آنها لازم باشد، باید در آن فضا و فقط بصورت الکترونیکی جستجو کرد. نمونه بارزی هم که در این زمینه می توان نام برد در حقوق خصوصی بحث تجارت الکترونیک و در حقوق جزا طیف وسیعی از جرایم رایانه ای است که وقوع آن ها فقط در دنیای دیجیتال امکانپذیر است؛ از این رو، قصد داریم تا شرایط قابلیت استناد ادله الکترونیک را به طور مفصل در ادامه این مطلب توضیح دهیم؛ اما قبل از آن به شما توصیه می کنیم که حتماً ویدئوی یک دقیقه ای زیر را مشاهده کنید.

 

رویکرد محاکم ایران به ادله الکترونیک (توصیات بانوی وکیل ما در این خصوص)

 

 instant WhatsApp consultancy reservation

درخواست مشاوره حقوقی (خط ویژه)

021-47625900

برای اتصال به درگاه پرداخت آنلاین و دریافت ارزان ترین مشاوره تلفنی فوری و 24 ساعته با سرشناس ترین وکلای متخصص در ایران، قاب طلایی زیر را لمس کنید.

 

 

inexpensive telephone legal advice

چارت های اقتصادیِ هزینه ی مشاوره حقوقی تلفنی با برترین وکلای دادگستری

مدت زمان مشاوره حقوقی

اجرت (تومان)

۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل

20.000 هزار تومان

10 دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل

30.000 هزار تومان

15 دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل

40.000 هزار تومان

20 دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل

50.000 هزار تومان

30 دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل

90.000 هزار تومان

1 ساعت مشاوره حقوقی با وکیل

150.000 هزار تومان

پرداخت آنلاین و رزرو مشاوره حقوقی تلفنی فوری

*توجه*

لطفاً پس از پرداخت، دکمه اتصال به واتساپ وکیل را که در همین زیر آمده است را لمس نموده و تصویر فیش واریزی را به آن ارسال نمایید تا وکیل در کمتر از 5 دقیقه با شما تماس بگیرد.

 

instant contact with lawyer in whatsapp

روش پرداخت بعدی به این صورت می باشد که یکی از مبالغ فوق را به شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۳۸۲۲۸۴۵۳۸ به نام هادی توکلی واریز کنید و سپس اطلاعات واریز را به شماره ۰۹۲۱۲۲۴۲۶۷۰ پیامک یا واتساپ نمایید تا وکیل در کمتر از ۵ دقیقه به خط شما تماس حاصل کند.

مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان کلیک کنید

 

"سریع ترین راه برای فهمیدن معتبر بودن سایت و وکلای مشغول به کار در آن، بررسی نماد اعتماد آن سایت است؛ به انتهای هر سایت بروید تا وجود این نماد را بررسی نمایید"

 

توجه: تمامی مواردی که در این صفحه ذکر شده اند مطابق با قوانین حاکم بر کشور بوده و این مطالب به هیچ عنوان با مطالب وزارت دادگستری کل کشور مغایرتی ندارد؛ لذا با خیال راحت به خواندن مطالب ادامه دهید.
 

توجه: در صورتیکه در خارج از کشور اقامت دارید می توانید از همکاران ما در خارج از کشور کمک بگیرید و با آنها تماس برقرار کنید.

 

اگر شما هم دچار مشکل حقوقی شده اید که در خصوص دفاع از حقوقتان، نیاز به جمع آوری مدارک الکترونیک دارید یا اینکه مدارک الکترونیک صوتی و تصویری را در اختیار دارید، اما از اعتبار آن ها بی خبرید؛ در هر زمان و مکانی که باشید، می توانید با ما تماس بگیرید و قبل از انجام هر اقدامی از اعتبار ادله الکترونیک خود نزد محاکم، اطمینان حاصل کنید؛ جای نگرانی وجود ندارد، چراکه شما به روز ترین متد های حقوقی ممکن را طی دریافت ارزان ترین مشاوره تلفنی 24 ساعته با وکلای متخصص ما، با ضمانت قیمت و کیفیت به دست خواهید آورد؛ برای اطلاع از شرایط دریافت این مشاوره، تنها کافیست تا تصویرک زیر را لمس نمایید.

 

 

 

نقش ادله الکترونیک در محاکم طلق ماده 51 قانون جرایم رایانه ای

 

role of electronic evidence in Iran's judiciary courts

آموزش جمع آوری ادله الکترونیک توسط وکیل پایه یک دادگستری

 

در ماده ۵۱ قانون جرایم رایانه اي مقررشده که كلیه ي مقررات مندرج در فصل هاي دوم و سوم این بخش علاوه بر جرایم رایانه اي شامل سایر جرایمی که ادله ي الکترونیک در آن ها مورد استناد قرار می گیرند نیز می شود. همچنین در تبصره ي ماده ۵۲ آمده، در مواردي که در بخش دوم این قانون براي رسیدگی به جرایم رایانه اي مقررات خاصی از جهت آیین دادرسی پیش بینی نشده است، طبق مقررات قانون آیین دادرسی کیفري اقدام خواهد شد. با توجه به این دو ماده به نظر می رسد کلیه ي داده هاي مذکور در فوق در دعاوي سنتی نیز به کار می رود و این ادله تنها منحصر به رسیدگی به دعاوي سایبري نیست؛ از سوي دیگر دعاوي سایبري براي اثباتشان بی نیاز به ادله ي سنتی نیستند و در بسیاري از موارد درجا یی که قانون جرایم رایانه اي با خلأ مواجه است باید به قانون آیین دادرسی کیفري مراجعه و استناد نمود.

 

شرایط مطمئن بودن یک سیستم اطلاعاتی طبق ماده 2 قانون تجارت الکترونیک ایران

 

برای اتصال به درگاه پرداخت آنلاین و دریافت ارزان ترین مشاوره تلفنی فوری و 24 ساعته از سرشناس ترین وکلای متخصص در ایران، تصویرک زیر را لمس نمایید.


 

در بند ((ح)) ماده ۲ قانون تجارت الکترونیک، قانون گذار خصایصی جهت مطمئن بودن یک سیستم اطلاعاتی برشمرده که عبارت اند از:

  1. به نحو معقولی در برابر سوء استفاده و  نفوذ محفوظ باشد.

  2. سطح معقولی از قابلیت دسترسی و تصدي صحیح را دارا باشد.

  3. به نحوي معقول متناسب بااهمیت کاري که انجام می دهد پیکربندي و سازمان دهی شده باشد.

  4. موافق با رویه ي ایمن باشد.

 

یک امضای الکترونیکی مطمئن چه شرایطی دارد؟

 

electronic confident sign conditions

اعتبار سنجی آنلاین و فوری انواع امضای الکترونیکی

 

در ماده ۱۰ این قانون نیز قانون گذار در بحث شرایط امضاي الکترونیکی مطمئن شرایطی ذکر کرده که عبارت اند از:

  1. نسبت به امضاکننده منحصربه فرد باشد.

  2. هویت امضاکننده ي ((داده پیام)) را معلوم نماید.

  3. به وسیله ي امضاکننده یا تحت اراده ي انحصاري وي صادر شده باشد.

  4. به نحوي متصل شود که هر تغییري در آن ((داده پیام)) قابل تشخیص و کشف باشد.

 

با تدقیق در این سه مقرره، به نظر می رسد قانون گذار دو شرط اصلی استناد به اسناد را در مورد ادله ي الکترونیک که عبارت اند از قابلیت انتساب و حفظ صحت، تمامیت و انکارناپذیري داده ها را مدنظر داشته و در موارد مختلف این قانون به آن اشاره شده است.

 

توجه: اگر موارد حقوقی فوق برای شما کمی پیچیده و غیر قابل فهم است با وکلای ما تماس بگیرید تا بدانید که چگونه باید مدارک الکترونیکی خود را در دادگاه طرح و از آن ها دفاع کنید؛ امکان تماس با وکلای ما و دریافت ارزان ترین مشاوره تلفنی از ایشان به صورت 24 ساعته و با ضمانت قیمت و کیفیت برای شما مهیاست.

 

رویکرد قانون ایران در خصوص پیام ها و امضاء الکترونیکی در سال 1400

 

 

قانون گذار در ماده ۶ و ۷ داده پیام و امضاي الکترونیکی را معادل نوشته و امضاي سنتی محسوب کرده و ماده ۱۲ این قانون بر اصل لزوم پذیرش اسناد الکترونیکی تصریح کرده است:

اسناد و ادله اثبات دعوا ممکن است به صورت داده پیام بوده و در هیچ محکمه یا  اداره دولتی نمی توان ارزش اثبات داده پیام را صرفاً به خاطر شکل و قالب رد کرد.

در موارد ۱۴ و ۱۵ به ارزش اثباتی ادله ي مطمئن پرداخته است؛ براي پذيرش اين دلایل در دادگاه، نخست باید دلیل ارائه شده در یکی از قالب هاي ادله ي سنتی مذکور در قانون قرار گیرد تا از ارزش اثباتی آن نوع دلیل برخوردار شود؛ تنها قالبی که ادله ي الکترونیکی می توانند در آن جاي گیرند نوشته است. این امر ناشی از ویژگی داده پیام است، زیرا تمام دلایل الکترونیکی به صورت داده پیام هستند؛ تمام اطلاعات ثبت شده توسط ابزارهاي الکترونیکی شفاهی یا کتبی، داده پیام هستند.

ازنظر قانونی داده پیام ازنظر قانونی جایگزین نوشته است و قانون هر نوشته اي که براي اثبات دعوا مورد استناد قرار گیرد را سند می داند؛ بنابراین در نظام سنتی اثبات دعوا دلیل الکترونیکی از اعتبار سند برخوردار است. اسناد الكترونيكي كه داراي شرایط مطمئن نیستند از ارزش اثباتی اسناد عادي برخوردارند؛ حتی اگر فناوري مورداستفاده در آن ها غیر ایمن باشد و تا زمانی که اصالت آن اسناد تکذیب نشده یا طرف دعوا به اصالت آن ها اعتراض نکرده حمل بر صحت سند است و دادرس نمی تواند به علت ایمن نبودن فناوري مورداستفاده و یا امضا آن را معتبر نداند؛ سند الکترونیکی مانند سند عادي قابل انکار و تردید است و کلیه ي کارکردهاي سند عادي را نیز دارد؛ بنابراین از جمع مواد برمی آید که دلیل الکترونیکی از ارزش اثباتی همان قالب نظام ادله ي سنتی برخوردار است.

 

دلیل مستند سازی ادله الکترونیک در قانون ایران

 

reason of evidence citation

مشاوره حقوقی فوری مستند سازی ادله الکترونیک به روش های آنلاین و تلفنی

 

مستندسازي ادله بدین جهت صورت می گیرد که نشان داده شود دلایل به دست آمده در موقعیت ذاتی و اصل ی خود قرار دارند و از اطمینان کافی برخوردارند و هیچ تغییر و تحریفی در آن ها صورت نگرفته است؛ به عنوان مثال تصویر به دست آمده از چتروم را می توان در جهت تصدیق مکالمه ي الکترونیکی صورت پذیرفته مورداستفاده قرار داده تا نشان داد که هیچ گونه تغییري در آن ایجاد نشده است.

 

دلیل مستند سازی ادله الکترونیک به شرح ماده 49:

به منظور حفظ صحت و تمامیت، اعتبار و انکارناپذیري ادله ي الکترونیک جمع آوري شده، لازم است مطابق آیین نامه ي مربوط از آن ها نگهداري و مراقبت به عمل آید. مطابق بند ((ه)) ماده ۱ آیین نامه ي استنادپذیري ادله ي الکترونیک مصوب ۱۳۹۳ باید از داده ها، زنجیره ي حفاظتی ایمن به نحوي که امکان ردیابی آن ها از مبدأ تا مقصد را فراهم سازد، در نظر گرفت. ماده ۱۵ این آیین نامه در حفاظت از داده ها خطاب به مسئول حفاظت این گونه آمده : دستور حفاظت باید فوري و با روش مطمئن به مجري حفاظت ابلاغ شود. در تبصره ي همین ماده نیز آمده : روش مطمئن روشی است که با توجه به نوع داده و طول مدت زمان حفاظت، امکان بهره برداري از داده هاي حفاظت شده را در مراحل بعدي دادرسی ممکن می سازد.

در ماده ۳۸ این  آیین نامه آمده که  توقیف با رعایت تناسب نوع اهمیت و نقش داده یا سامانه هاي رایانه اي يا  مخابراتی به روش هاي زیر انجام می شود:

  • الف: توقیف داده ها از طریق چاپ داده ها، غیرقابل دسترس کردن داده ها به روش هایی از قبیل تغییر گذرواژه یا رمزنگاري و ضبط حامل هاي داده.

  • ب:  توقیف سامانه هاي رایانه اي یا مخابراتی از طریق تغییر گذرواژه، پلمپ  سامانه در محل استقرار یا ضبط سامانه.

 

در بند ((ت)) ماده ۲ قانون تجارت الکترونیک آمده: رویه ي ایمن رویه اي است براي تطبيق صحت ثبت داده پیام منشأ و مقصد آن با تعیین تاریخ و براي یافتن هرگونه خطا یا تغییر در مبادله، محتوا یا ذخیره سازي داده پیام از یک زمان خاص. یک رویه ي ایمن ممکن است با استفاده از الگوریتم ها یا کدها، کلمات یا ارقام شناسایی، رمزنگاري، روش هاي تصدیق هویت یا پاسخ برگشت یا طرق ایمنی مشابه انجام شود.  در این بند از ماده نیز قانون گذار به شیوه هایی جهت ایمنی سازي ادله ي الکترونیک پرداخته است و سرانجام در مواد ۶۵۲ و ۶۵۶ قانون آیین دادرسی کیفري مصوب ۱۳۹۲  (اصلاحی ۱۳۹۴ ) نیز استفاده از تمهیدات امنیتی مطمئن به عنوان راهبردي جهت فراهم سازي دو شرط استناد به ادله ي الکترونیک که عبارت اند از صحت انتساب و حفظ انکارناپذیري و اصالت پرداخته است. در ماده ۶۵۶ این قانون آمده : به منظور حفظ صحت و تمامیت، اعتبار و انکارناپذیري اطلاعات مبادله شده میان شهروندان و محاکم قضایی، قوه قضائیه موظف است تمهیدات امنیتی مطمئن براي امضاي الکترونیک و احراز هویت و احراز اصالت را فراهم کند.

 

اجزا و زیر ساخت ادله الکترونیک

 

برای اتصال به درگاه پرداخت آنلاین و دریافت ارزان ترین مشاوره تلفنی فوری و 24 ساعته از سرشناس ترین وکلای متخصص در ایران، تصویرک زیر را لمس نمایید.


 

هر گونه داده یا نرم افزار یا سخت افزار الکترونیکی که بتواند اطلاعات ارزشمندی در راستای اثبات ادعا، دفاع، کشف جرم، یا استدلال قضایی به دست دهد، دلیل الکترونیکی محسوب است، این اطلاعات که ممکن است در اسناد کاغذی موجود نباشد، می تواند نقش موثری در فرایند تعقیب کیفری یا دادسرا ایفا کند و با توجه به توسعه ی فناوری الکترونیکی به ویژه فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از ابزار های مهم فن حقوق محسوب خواهد بود. یک دلیل برای اینکه بتواند در محکمه مستند حکم واقع شود باید ویژگی های معینی داشته باشد.  این ویژگی ها که دلیل را در محضر دادگاه قابل استناد می سازند و به عبارت دیگه “عناصر اصلی تشکیل دهنده ی یک دلیل قضایی قابل قبول عبارتند از : امضاء، دستیابی، اصالت وصحت. مهم ترین اشکال در پذیرش دلیل الکترونیک به عنوان یک دلیل قابل استناد؛ اعتماد آور نبودن دلیل مذکور است.

 

نام و نام خانوادگي محقق: عليرضا باقري ديزج.

استاد تایید کننده: جناب آقاي دكتر مجيد حسن نژاد.

 

در موسسه وکیل تلفنی برای مشاوره حقوقی آنلاین، کافی است در وب سایت ثبت نام نموده و ثبت سوال حقوقی بفرمایید تا بلافاصله ارتباط آنلاین مستقیم با وکیل پایه یک دادگستری به صورت رایگان برایتان مهیا شود؛ البته می توانید با مطالعه مطالب مشابه زیر، اطلاعات حقوقی خود را افزایش داده تا در روز مبادا از این اطلاعات استفاده نمایید.

ادله الکترونیک در محاکم ایران

شرایط استخدام یک کارآگاه خصوصی خوب و ارزان

اعاده دادرسی در دعوی خانواده

اعاده دادرسی در دعوی ثبتی - ملکی

مشورت فوری با ارزان ترین وکیل

درباره ما

 


لیست هزینه مشاوره تلفنی با برترین وکلای دادگستری

((بعد از پرداخت، وکیل پایه یک دادگستری زیر 5 دقیقه جهت مشاوره با شما تماس می‌گیرند))

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی شبانه روزی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت آنلاین
5 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین
20دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین
30دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین
مشاوره حقوقی تلفنی با دکتر هادی توکلی وکیل پایه یک دادگستری 950,000 هزار تومان پرداخت آنلاین

لیست هزینه مشاوره تلفنی با برترین وکلای دادگستری

((بعد از پرداخت، وکیل پایه یک دادگستری زیر 5 دقیقه جهت مشاوره با شما تماس می‌گیرند))

جدول مشاوره حقوقی تخصصی شبانه روزی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت آنلاین

لطفاً پس از پرداخت، لوگوی واتساپ زیر را لمس نموده و تصویر فیش واریزی را به آن ارسال نمایید تا وکیل در کمتر از ۵ دقیقه با شما تماس بگیرد.

روش پرداخت بعدی به این صورت می باشد که یکی از مبالغ فوق را به شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۳۸۲۲۸۴۵۳۸ به نام هادی توکلی واریز کنید و سپس اطلاعات واریز را به شماره ۰۹۲۱۲۲۴۲۶۷۰ پیامک یا واتساپ نمایید تا وکیل در کمترین زمان به خط شما تماس حاصل کند.

درخواست مشاوره تلفنی با وکیل: 02147625900

مشاوره فوری با وکیل: 09212242670

مشاوره حقوقی تلفنی 24 ساعته ارزان

02147625900

 

مشاوره حقوقی فوری شبانه روزی

09212242670

 

واحد وکالت تلفنی

 

ایمیل وکیل تلفنی

vakiltel@gmail.com

 

ایمیل مالی وکیل تلفنی

vakiltelmali@gmail.com

 

واحد گارانتی مشاوره حقوقی

hade_tavakoli@yahoo.com

 

شماره پیامک مشاوره حقوقی

30007002700242

 

واحد مشاوره حقوقی مازندران:

مازندران شهرستان آمل خیابان هراز افتاب یک ساختمان ایران مهر طبقه چهارم واحد 12 

 

قوانین و مقررات وکیل تلفنی 

مشاوره حقوقی مشاوره حقوقی تلفنی  مشاوره حقوقی فوری اورژانس مشاوره حقوقی